Iranian Agriculture News Agency

مسئول واحد پرورش و اصلاح نژاد سگ کار در گفتگو با ایانا:

سگ کار از 500 هزار تا 70 میلیون تومان/ سه میلیون قلاده سگ کار در باغ‌ها، مزارع پرورش ماهی، کارخانه‌ها و...

در حال حاضر با احتساب تعداد دام‌های سبک در ایران به‌طور تقریبی 325 هزار گله وجود دارد که بیشتر به‌صورت آزاد در مراتع چرا می‌کنند؛ اگر به‌طور متوسط هر کدام از این گله‌ها سه قلاده سگ برای هدایت و پشتیبانی داشته باشند، تنها یک میلیون قلاده سگ آموزش‌دیده برای این امر خواهیم داشت.

سگ کار از 500 هزار تا 70 میلیون تومان/ سه میلیون قلاده سگ کار در باغ‌ها، مزارع پرورش ماهی، کارخانه‌ها و...


سگ‌ها موجوداتی هستند که برای بهره‌وری، دست کمی از دام‌های دیگر نداشته و می‌توان از آنها در کارهای مختلف مانند هدایت گله‌ها کمک گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مسئول واحد پرورش و اصلاح نژاد سگ کار با اشاره به اینکه حدود 10 واحد پرورشی سگ کار در کشور وجود دارد، گفت: معمولاً سگ‌هایی که برای بهره‌برداری در امور مختلف تربیت می‌شوند، بین 500 هزار تا 70 میلیون تومان بسته به نوع آن قیمت دارند.

یحیی رجبی افزود: در حال حاضر با احتساب تعداد دام‌های سبک در ایران به‌طور تقریبی 325 هزار گله وجود دارد که بیشتر به‌صورت آزاد در مراتع چرا می‌کنند؛ اگر به‌طور متوسط هرکدام از این گله‌ها سه قلاده سگ برای هدایت و پشتیبانی داشته باشند، تنها یک میلیون قلاده سگ آموزش دیده برای این امر خواهیم داشت.

وی معتقد است: اگر سگ‌های دیگر را که در باغ‌ها، مزارع پرورش ماهی، کارخانه‌ها و غیره حضور دارند، حساب کنیم، جمعیت این حیوان به حدود سه میلیون قلاده خواهد رسید.

به گفته مسئول واحد پرورش و اصلاح نژاد سگ کار، متقاضیان پرورش سگ کار پروانه‌های تأسیس خود را از وزارت جهاد کشاورزی و پروانه بهداشتی را از سازمان دامپزشکی دریافت می‌کنند. پس می‌توان این پیشه را جزو پیشه‌هایی محسوب کرد که به عرصه کشاورزی خدمت‌رسانی می‌کند، زیرا با پرورش سگ‌های گله، در امور مربوط به چرای دام‌ها به دامپروران کمک شایانی می‌کنند.

رجبی خاطرنشان می‌کند: به‌غیر از موارد گفته شده، این سگ‌ها که نژادهای متنوعی دارند، می‌توانند برای کمک به امدادرسانی، کشف موادمخدر، کمک به نابینایان و مواردی از این دست تربیت شوند.

این سگ‌ها به‌طور میانگین 13 تا 14 سال عمر کرده و وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از واحدهای پرورشی، با ارائه شناسنامه ملی به این حیوانات در شناسایی هویت آنها قدم‌های مؤثری برداشته است./

V-941205-03


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید