Iranian Agriculture News Agency

تصویب شناسه نظارتی کارگاهی گلاب و عرقیات در سطح کشور


عامل خوشه گلاب، عرقیات و اسانس کاشان در گفت‌وگو با «اعتماد» از پیگیری‌های مستمر خوشه تا اخذ شناسه نظارت (پروانه بهداشتی) کارگاهی در سطح کشور گفت: شناسه نظارت (پروانه بهداشتی) کارگاهی مجوزی است که به واحد‌های سنتی که دارای حداقل شرایط بهداشتی هستند اعطا می‌شود.
محسن حلاجی افزود: اما اسانس‌های شیمیایی چالش بزرگ صنعت گلاب و عرقیات است. به گفته وی، وجود انواع مختلف اسانس‌های سنتزی و استفاده از آنها در کاربردهای مختلف به عنوان مهم‌ترین جایگزین اسانس‌های طبیعی هستند.
وی تصریح کرد: این محصولات که دارای قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به اسانس‌های طبیعی هستند از کشورهایی مثل چین وپاکستان وارد کشور شده که متاسفانه چند صباحی نیز بسیار کاربرد پیدا کرده وجای خود را در صنعت دارویی و بهداشتی باز کرده‌اند. وی تاکید کرد: وجود اسانس‌های مصنوعی که به مقدار بسیار کم وارد آب مقطر می‌شود می‌تواند به عنوان یک کالای بسیار خطرناک جایگزین گلاب در این نوع مصرف شده و تاحدود زیادی جایگزین این دسته محصول به دلیل داشتن قیمتی حدود یک پنجم گلاب اصلی است.
به گفته وی، ازجمله عدم وجود استاندارد برای عرقیات گیاهی و همچنین عدم اجبار استاندارد در محصول گلاب و همچنین وجود دولت به عنوان بخش نظارتی بهداشتی نیز بسیار کمرنگ شده که با سختگیری به واحدهای صنعتی، آنها را بدبین کرده و همچنین عدم توجه به تولیدات واحدهای سنتی، هرج ومرج وتولیداتی نامطمئن به بار آورده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید