Iranian Agriculture News Agency

آیا برای کشاورزان ایرانی در خانه ملت جایی هست!؟

ماهنامه "اقتصاد سبز" در گزارشی تفصیلی در شماره اسفند ماه خود، کلیات عملکرد نمایندگان مجلس نهم و همچنین تحولات انتخابات مجلس دهم را بررسی کرده است و در آن به واکاوی بخشی از فعالیت های صورت گرفته نمایندگان مجلس نهم که البته بسیاری از آن ها نیمه تمام مانده، اشاره کرده است. انتخاباتی که قرار است هفتم آدینه اسفند جاری در سراسر کشور برگزار شود و بالتبع در تصویب قوانین بخش کشاورزی و همچنین اصلاح نواقص طرح های نیمه تمام در نوبت بررسی حائز اهمیت خواهد بود. بخشی از گزارش این ماهنامه را می توانید بخوانید:

آیا برای کشاورزان ایرانی در خانه ملت جایی هست!؟

اقتصاد سبز: بیست و ششم مرداد ماه سال جاری وقتی خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) در گزارشی که به نقل از دبیرکل خانه کشاورز در نشست ماهانه شورای مرکزی این تشکل منتشر کرد و فقط اعلام شد که " گزارش جلسه دفتر سیاسی خانه کشاورز با موضوع برنامه های انتخابات به اطلاع اعضا رسید و درباره نحوه شرکت خانه کشاورز بحث و تبادل نظر شد . " بخش کشاورزی امیدوار شد که این بار خانه کشاورز به عنوان تشکلی که از وزارت کشور مجوز دارد و رسما برای خود حق فعالیت حزبی نیز قائل است، در انتخابات دوره دهم عزم ارائه فهرست مستقل یا دست کم تاثیر گذار در انتخابات نهاد قانون گذاری کشور را دارد. اما این انتظار عبثی بود که اگرچه تا امروز از فحوای گزارش دفتر سیاسی خانه کشاورز به عنوان بزرگ ترین تشکل غیر دولتی خبری به بیرون درز نکرده است، اما سکوت عجیب و منحصر به فرد شورای مرکزی خانه کشاورز نشان از آن داشت که عیسی کلانتری و عنایت الله بیابانی ترجیح داده اند این بار یا چراغ خاموش حامی نامزدهای دلخواه خود شوند یا از اساس قید کارکرد حزبی خانه کشاورز را به عنوان تشکلی که پس از برگزاری کنگره چهارم که همزمان با سال صدارت دولت روحانی بود و جمع زیادی از وزیران دولت جدید در آن شرکت و سخنرانی کردند، زده اند! تشکلی که اگرچه در مجلس نهم نامزدی نداشت، اما در مجلس هشتم، محمد علی دلاور، نماینده درگز را داشت که به عنوان دبیرخانه کشاورز آن شهرستان که بنیانگذار شرکت تعاونی گندمکاران شهرستان درگز هم بود، چشم و چراغ بیشتر کشاورزان بود. اما بر خلاف انتظار به نظر نمی رسید که شورای مرکزی خانه کشاورز، چندان طرح و برنامه ای برای کشف نامزدهای اثرگذار و در عین حال واجد خصوصیات مورد پذیرش شورای نگهبان که یک بار قلم قرمز بر نام دبیرکل خانه کشاورز کشیده بود، داشته باشد!

حمایت مشروط خانه کشاورز خوزستان از فهرست جبهه متحد اصلاح طلبان

اگرچه تشکیلات مرکزی خانه کشاورز و حتا بیشتر استان ها، در موضع سکوت هستند، اما دبیرخانه کشاورز استان خوزستان، مسعود اسدی که پارسال هم با جمع کردن خبرنگاران در دفترش در حوالی برج ساعی تهران کوشید تا با نقد اقدام مجلس هشتم در بخشیدن چاه ها به ثمن بخس به کشاورزان آن ها را متهم ردیف یک مشکلات خالی شدن سفره های زیر زمینی اعلام کند، اما ظاهرا با وجود برخورداری از یک سایت اطلاع رسانی کشاورزی در کشور، تنها خانه کشاورز از میان استان هاست که از حمایت مشروط خانه کشاورز استان از لیست جبهه متحد اصلاح طلبان خبر داد.

اسدی گفت: اینجانب و خانه کشاورز استان به عنوان یکی از احزاب اصلاح طلب از فهرست مورد حمایت اصلاح طلبان حمایت خواهیم کرد، مشروط به آن که جواد کاظم نسب الباجی، در این فهرست حضور داشته باشد . دلیل این شرط هم جز این نیست که جواد کاظم نسب الباجی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز بوده و با همین دلیل فارغ از این که کاظم نسب الباجی اصولگراست یا اصلاح طلب، اسدی خود را تحت هر شرایطی حامی او می دانست.

اگرچه اسدی حمایت خانه کشاورز خوزستان از دکتر همایون یوسفی در فهرست جبهه متحد اصلاحات را نیز مورد حمایت دانست. در واقع جز این مورد تا لحظه صفحه بندی ماهنامه "اقتصاد سبز" حتی یک موضع خشک و خالی هم از سوی سایر خانه های کشاورز و حتی تشکل های صنفی کشاورزی مشاهده نشد. جالب آنجاست که فارغ از تفاوت نگرش های سیاسی، کشاورزان همواره به همیاری نمایندگان مجلس در تصویب طرح ها یا لوایح نیاز مبرم داشته و دارند.

شیفته عضویت در کمیسیون تخصصی کشاورزی!

در تمام ادوار مجلس آن چه جزو نکته های منفی ترکیب بندی کمیسیون های تخصصی مجلس بوده است، بی میلی اعضا به حضور در کمیسیون کشاورزی بوده است. کمیسیونی که به مانند ته مانده کمیسیون های تخصصی در مجلس دیده شده و جز چند مورد کشاورزی خوانده سایر حاضرین پس از ناکامی در حضور در کمیسیون های دیگر، بر کرسی های کمیسیون کشاورزی جلوس کرده اند! اگرچه این بار یکی از نامزدهای مجلس که رشته تخصصی او نیز کشاورزی نیست و کارشناس ارشدی حقوق خوانده و معلوم نیست در روز اعلام نتایج نامش از صندوق به عنوان برنده خارج شده یا نه، در مصاحبه ای رسمی اعلام کرد: "دنبال ورود به کمیسیون کشاورزی خانه ملت هستم!"

کمپین نیمه تمام کشاورزی ایران!

در یکی از روزهای تابستان 94، سید موسی میرنژاد که نامش به عنوان کارشناس و مدیر روابط عمومی معاونت امور دام در زمان طباطبایی و سپس سجادی عجین شده است و البته در روزهای پایانی خدمت و در آستانه بازنشستگی، رابطه اش با سجادی که پیش از رفتن به تعاون روستایی و حال شرکت های کشاورزی معاون دام محمدرضا اسکندری تیره و تار شده بود؛ خود را به عنوان دبیر کمپین کشاورزی ایران معرفی و با اعلام موجودیت جبهه کشاورزی برای انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت مشارکت کلیه فعالین در بخش کشاورزی درانتخابات تاکید کرد. وی در متنی البته کلیشه ای و تکراری با بیان این که بخش کشاورزی در نظام اقتصادی ایران از اهمیت اساسی و ویژه برخوردار است و بسیاری از آن به عنوان محور توسعه یاد می کنند، با اشاره به تاکیدات قانون اساسی بر اهمیت این بخش مهم اقتصادی در جهت تامین امنیت غذایی، حصول خودکفایی و... نبود یا ضعف در اجرای قوانین، عدم پیگیری مطالبات و نبود نظارت جامع بر اجرای قوانین را از مهم ترین چالش های بخش کشاورزی خواند و افزود: مجلس به عنوان محل قانون گذاری در کشور از اهمیت بالایی برخورداراست و تصویب هر قانونی در هر بخش، باید از مسیر مجلس شورای اسلامی عبور کند .


وی گفت: داشتن بخش کشاورزی توسعه یافته مستلزم توجه مناسب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این بخش است بر این اساس قشر روستایی و عشایری و کلیه فعالین در زیر بخش های مختلف کشاورزی باید افرادی را به عنوان نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند که در عین برخورداری از تخصص در بخش کشاورزی، سابقه خدمتگذاری در این بخش، چه در عرصه قانونگذاری و چه درعرصه اجرایی را دارا باشند.

جبهه کشاورزی ایران خشکید

میرنژاد که در خبری عجیب و شگفت انگیز به عنوان مدیرعامل جدید تشکیلات شرکت هماهن مرغداران ایران نیز معرفی شده بود و البته به دلیل بر هم خوردن اقلیم آن روزهای تهران، برنامه اش برای برگزاری نشستی مشترک با تمام مرغداران کشور و خبرنگاران نیز با بن بست مواجه گی شده بود و البته انتصاب او به جای غلامرضا آستانی در این شرکت -که همچون پدر معنوی آن تشکل سال های سال نقش نافذی داشت - در نزد برخی خبرنگاران که به اصرار میرنژاد به گروه های مختلف تلگرامی او ملحق می شدند و بعضا شگفت زده هم بودند، این شوخی را موجب شد که زمزمه شود میرنژاد می خواهد نماینده مجلس و رییس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم شود! مزاحی که البته خود میرنژاد چنین تصمیمی را رد می کند و بر اساس نقل قولی، او فقط قصد ایجاد کمپین و ارائه فهرست پیشنهادی از سوی جامعه کشاورزی برای چانه زنی های صنفی را داشته است.

البته دبیر کمپین کشاورزی ایران برای انتخابات مجلس دهم در آن مصاحبه اطلاعیه وار گفته بود:" کمپین کشاورزی ایران به عنوان یک جبهه و قطب تاثیر گذار در سرنوشت انتخابات بر آن است که به صورت هدفمند و گسترده در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت داشته باشد تا زمینه حضور افراد دلسوز و درد آشنا، مدیر و مدبر در حوزه کشاورزی راهی مجلس کند تا علاوه بر داشتن کمیسیون کشاورزی قوی و کارآمد، زمینه ایجاد فراکسیون کشاورزی در مجلس دهم نیز فراهم گردد و زمینه تحقق اهداف عالیه نظام در زمینه استقلال اقتصادی و رسیدن به اهداف چشم انداز افق 1404 فراهم شود . آرزویی که با سکوت این روزهای وی، به نظر برای تحقق رویاهای او خوش بینانه بوده و اصولا وی دارای کاریزمای فرماندهی یک کمپین انتخاباتی را نداشته است.

"خوشه طلایی = انتخاب طلایی"؛ شعاری که هیچ جا دیده نشد

البته میرنژاد که البته به لحاظ اخلاقی فرد خوش مشربی نزد خبرنگاران پیشکسوت محسوب می شد، تا آنجا پا را در بیانیه های صادر شده فراتر نهاد که گفت: با توجه به استقبال چشمگیر همه فعالین، تشکل ها و سازمان های مردم نهاد وانجمن های مرتبط، شورای مرکزی کمپین تشکیل و با تعیین سیاست ها وبرنامه های راهبردی و تشکیل کمیته های سیاسی، اجرایی، اطلاع رسانی و اموراستان ها اقدام و عملا این کمپین به عنوان "جبهه کشاورزی ایران "اعلام موجودیت می کند

.

جبهه ای که میرنژاد ستاد مرکزی آن را در دفتر شرکت هماهنگی تشکیلات مرغداران ایران شکل داد و مدعی شد که پیگیر امور اجرایی در سطح کشورخواهد بود و ازعموم صاحب نظران و اندیشمندان در خواست همکاری و مشارکت کرد . جالب تر اینکه دبیر کمپین کشاورزی ایران شعار تبلیغاتی جبهه کشاورزی را "خوشه طلایی = انتخاب طلایی" اعلام کرده و گفته بود: با این شعار پا به عرصه انتخابات خواهد گذاشت. او در پایان همچون وزیر کشاورزی احمدی نژاد در دوره نخست برای هماهنگی بیشتر شماره موبایل خود را اعلام کرده بود تا به گفته خودش در خدمت کلیه دلسوزان بخش کشاورزی کشور باشد!

مرد یک متری با مدرک دکترای کشاورزی، نامزد انتخابات مجلس دهم

البته پیش از بررسی صلاحیت ها "میزان" نوشت در پنجمین روز از ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی مردی یک متری با مراجعه به ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس ثبت نام کرد . مردی که برخی فعالان کشاورزی به شوخی آن ها را به یاد یکی از معاونان کوتاه قامت دوران وزارت جهاد کشاورزی زمان احمدی نژاد انداخت! میزان در این خبر بدون نام بردن از فرد ثبت نام کننده نوشته بود: مرد یک متری داوطلب انتخابات مجلس دارای دکتری رشته کشاورزی است و به نوشته آن خبرگزاری قصد دارد( داشته است) از حوزه انتخابیه تهران وارد رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی شود . شاید خیلی ها نام او را گمانه زنی کرده باشند، اما فهرست نهایی تایید شده ها، دست کم تا لحظه صفحه بندی ماهنامه غیر از آن را نشان می دهد.

تایید صلاحیت دقیقه نودی عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم برای مجلس دهم

در حالی که یک روز از آغاز رسمی تبلیغات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می گذشت، شورای نگهبان حکم به تایید صلاحیت«جلال محمود زاده» داد . جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بود. وی در انتخابات اسفندماه سال 90 رد صلاحیت شد و با اعلام حمایت از «عثمان احمدی» زمینه پیروزی وی را در این انتخابات فراهم کرد .

وی کارمند رسمی وزارت جهادکشاورزی است و در چند سال گذشته به عنوان رابط مجلس و مشاور قائم مقام وزیر درصندوق بیمه محصولات کشاورزی در تهران فعالیت داشت . اگرچه با نایید صلاحیت «عثمان احمدی» نماینده فعلی مردم مهاباد باید دید نام محمود زاده از صندوق های مهاباد بیرون آمده است یا خیر!؟

البته از شهرستان مهاباد اسماعیل نبی زاد ە ، مدرس دانشگاه و دارای مدرک دکترای کشاورزی که عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مهاباد است یا جعفر آیین پرست، معلم بازنشسته و نماینده مردم مهاباد در دوره هفتم، که البته سابقه یک بار رد صلاحیت کاندیداتوری نمایندگی مجلس را نیز در کارنامه دارد نیز ثبت نام کرده بودند، اما ظاهرا جز جلال محمودزاده که دارای مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی و در دوره نهم برای شرکت در رقابت های انتخاباتی نتوانست از شورای نگهبان صلاحیتش را اخذ کند ، امروز تنها نامزد کشاورزی خوانده مهاباد است که سابقه عضویت در هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم را نیز در کارنامه دارد. همان مجلسی که قانون فجیع و پوپولیستی، بخشیدن چاه های آب بدون ضابطه را انجام داد!

البته در بین جدول نامزدها، به استثنای نام برخی اعضای کمیسیون کشاورزی کنونی، نام هایی مانند محمدی، کارشناس اداره کشاورزی ارومیه برای شهرستان شبستر؛ قاسم محمدی، مشاور اسبق مدیرعامل بانک کشاورزی در حوزه اردبیل؛ قدمی، مدیر کل آب جهاد کشاورزی برای حوزه ساوجبلاغ و طالقان؛ بندانی، دانشیار دانشگاه کشاورزی از حوزه زاهدان؛ محمد رفیع دهواری، رییس جهاد کشاورزی زابل برای حوزه سراوان و سید مجتبی خیام نکویی، مشاور اسبق پر همت معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج و رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی در دوره محمدرضا اسکندری هم به چشم می خورد که گزینه اخیر از حوزه اصفهان و در فهرست اصولگرایان نامزد مجلس شد که باید دید آیا این گزینه ها در صورت اخذ رای اعتماد لازم چهره های تازه هستند یا کمیسیون کشاورزی مجلس دهم بازهم با چهره های غالبا غیر کشاورزی آرایش می شود... چهره هایی که با نگاهی به فهرست آن ها در همین پرونده می توان به درجه تخصص آن ها و ارتباط شان با کشاورزی برد!

به هر حال نتیجه این دور از انتخابات هر چه باشد، همچون سایر انتظارات دولت تدبیر و امید که مجلسی منتقد اما همسو با سیاست های کلان دولت به ویژه پس از برجام بود، انتظار وزیر جهاد کشاورزی و معاونان نیز شکل گیری مجلسی در بعد کلان و کمیسیونی تخصصی در بعدی تخصصی است که گشاینده موانع دستیابی کشاورزی ایران به خود اتکایی و در عین حال الگوی کشت و سایر اتفاق های مهمی است که باید در دستور کار باشد، وگرنه اگر بنا بر ندادن کارت زرد باشد، حجتی در دو سال و اندی همکاری با مجلس نهم هم یک کارت نگرفت. اما از انجا که مشکل اصلی بخش کشاورزی تقویت زیر ساخت های کشاورزی به جای طرح های پوپولیستی مانند طرح استخدام ناظرین از سوی مجلس هشتم است، باید امیدوار بود اسامی خارج شده از صندوق که احتمالا تا لحظه ارسال این مشاره مجله به دستتان رسیده است، باب میل جامعه کشاورزی و البته مردم بوده باشد...


برخی از لوایح مهمی که در کمیسیون کشاورزی مجلس نهم بررسی شد:

لایحه موافقتنامه حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر

لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور

طرح حفاظت و صیانت از جنگل ها

لایحه محافظت از خاک

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل ناگویا در مورد دسترسی به منابع ژنتیکی و تسهیم عادلانه ومنصفانه منافع حاصل از استفاده آنها الحاقی به کنوانسیون تنوع زیستی

لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی

لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل مورخ 1996 (1375) کنوانسیون پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد مورخ 1972 (1351) به گونه اصلاح شده در سال های 2006 (1385) و 2009 (1388 )

لایحه ارزیابی زیست محیطی

طرح الحاق یک تبصره به ماده (1) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و اصلاح بعدی آن

لایحه تصویب کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه

لایحه تصویب اصلاحیه کنوانسیون بازل درباره کنترل انتقالات برون مرزی مواد زاید زیان بخش و دفع آنها

لایحه تصویب پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر

لایحه اساسنامه کمیسیون دامپزشکی سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)

لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون بین المللی اتحادیه زنبورداران

*********

برخی از طرح های مهم نمایندگان مجلس نهم که اعلام وصول و در کمیسیون اصلی آن یعنی کمیسیون کشاورزی بررسی شد:

1393/07/16 طرح ساماندهی خدمات رسانی به روستاها

1393/04/15 طرح الحاق یک تبصره به ماده (1) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و اصلاح بعدی آن

1393/03/27 طرح تامین آب کشاورزی و شرب فلات مرکزی، شرق و جنوب شرق ایران

1392/12/26 طرح تغییر نام سازمان پنبه و دانه های روغنی

1392/12/25 طرح جامع منابع طبیعی

1392/11/01 طرح اصلاح ماده (41) قانون اصلاح فصل پنجم و پاره ای از مواد قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع

1392/06/10 طرح تشکیل صندوق حمایت از توسعه کشت دانه های روغنی

1391/08/28 طرح نجات و احیای دریاچه ها و تالاب های کشور

1391/07/23 طرح اصلاح قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور

1391/04/07 طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

1391/04/06 طرح انتزاع و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی

1391/04/05 طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 1374 و اصلاحیه بعدی آن

1394/08/26 طرح حذف آب بهای محصولات استراتژیک کشاورزی

1392/06/06 طرح ملی جمع آوری آب باران

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید