Iranian Agriculture News Agency

بزرگ‌ترین تولیدکننده گلاب و اسانس گل محمدی در کشور خبر داد:

شرایط خرید گل محمدی از باغداران سراسر کشور/ احداث گلستان 75 هکتاری در کاشان

در حال حاضر کارخانه‌های گلاب موجود در کشور تنها با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند و بزرگ‌ترین مشکل کمبود گل است؛ با افزایش تولید نه‌تنها کارخانه‌ها می‌توانند با تمام توان خود کار کنند، بلکه صادرات نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

شرایط خرید گل محمدی از باغداران سراسر کشور/ احداث گلستان 75 هکتاری در کاشان

بزرگ‌ترین تولیدکننده گلاب و اسانس گل محمدی در کشور و مدیرعامل شرکت "ایران‌گلاب" امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با تأکید بر اینکه در حال حاضر دنیا تنها روی گلاب ایران حساب می‌کند، گفت: با وجود این امر، ما در کشور برای تولید گل هرساله به مشکل برمی‌خوریم و پیش از تمام شدن سال و در اواسط فصل پاییز، گلاب و اسانس ما به اتمام می‌رسد و مجبور به تقبل هزینه‌های چندبرابری برای تأمین دوباره گل هستیم.



مجید راهب با بیان اینکه تقاضا برای اسانس بیشتر از میزان تولید و عرضه ما است، افزود: در حال حاضر کارخانه‌های موجود در کشور تنها با 30 درصد ظرفیتشان کار می‌کنند و بزرگ‌ترین مشکل ما کمبود گل است؛ با افزایش تولید نه‌تنها کارخانه‌ها می‌توانند با تمام توان خود کار کنند، بلکه صادرات نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنیم که همانند پسته، فرش و زعفران ایرانی، گلاب ایران نیز به‌عنوان یک برند در جهان معرفی کرده‌ایم و با وجود تمام تحریم‌ها و روابط متزلزل با سایر کشورها، گلاب ایران جهانی شده است.

راهب میزان صادرات گلاب تولیدی خود را 50 میلیون دلار اعلام کرد و از احداث گلستانی 75 هکتاری در کاشان خبر داد و تصریح کرد: باید خواست و تلاش کرد، اگر تنها به امید دولت بنشینیم، کاری از پیش نمی‌بریم.

وی مشکلات این صنعت را بنیادی خواند و ادامه داد: حمل و نقل، نبود گل به میزان کافی و عدم کنترل دولتی، قدم گذاشتن در این راه و ادامه کار را بسیار مشکل کرده است.

بزرگ‌ترین تولیدکننده گلاب و اسانس گل محمدی در کشور یادآور شد: هم‌اکنون که گلاب جای خود را در جهان باز کرده است و استقبال از آن زیاد است، باید با توسعه گل محمدی در کشور صادرات خود را تا 10 برابر افزایش دهیم.

راهب با اشاره به اینکه در کشورهای عربی مصرف گلاب از مصرف آب خوردن نیز گاهی بیشتر می‌شود و نباید از این بازار چشم‌پوشی کرد، تأکید کرد: سودجویان هندی برای به دست گرفتن بازار کشورهای عربی، تولید گلاب سنتتیک در شیشه‌هایی مشابه شیشه‌های گلاب ما، این محصول را به قیمت 9 درهم به فروش می‌رسانند، در حالی که قیمت گلاب واقعی ایران 45 درهم است و تا آنجا که ممکن است، سعی کرده‌ایم جلوی این تقلبات را بگیریم و اجازه ورود آنها به بازار را ندهیم، اما در این زمینه نیز تنها بوده‌ایم و هیچ‌گاه مسئولان اقتصادی کشور سعی نکرده‌اند از حق ضایع‌شده ما در سایر کشورها دفاع کنند.

وی با اشاره به وجود حجم زیادی از اسانس تقلبی در کشور اظهار داشت: عدم وجود گل کافی از دلایل عمده افزایش تقلب است.

راهب خاطرنشان کرد: با تمام باغدارانی که برای تولید گل از نهال‌های کشت بافتی استفاده کرده‌اند، حاضر به انعقاد قراردادهای پنج تا 20 ساله برای خرید گل هستیم و تنها شرط من برای آنها تولید گل باکیفیت است.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی می‌توان بهترین فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها را در کشور داشته باشیم، افزود: ایران، پتانسیل افزایش تولید تا یک‌هزار تن گلاب در سال را نیز دارد.

A-941208-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید