Iranian Agriculture News Agency

اعلام برنامه‌های پژوهشی مؤسسه تحقیقاتی باغبانی پس از برجام

آغاز همکاری ایران و ایتالیا در برنامه‌های پژوهشی میوه

محورهای فعالیت با مرکز تحقیقات میوه رم - ایتالیا به‌گونه‌ای هماهنگ شده تا بهره‌برداری لازم از این همکاری برای غنی کردن برنامه‌های پژوهشی محقق شود.

سرپرست مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه طی یک سالی که از تأسیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی می‌گذرد، این مؤسسه به‌دنبال هم‌سو کردن تمامی مجموعه‌ها و تشکیل ستادی مشترک بوده است، گفت: عمده فعالیت‌های مؤسسه در این یک سال، اخذ مجوزهای لازم، تشکیل ستاد و تعریف و تصویب ساختار مؤسسه بوده است.

داراب حسنی با اشاره به اینکه با ایجاد مجدد معاونت امور باغبانی، جایگاه و توجه به محصولات باغبانی نیز در وزارت متبوع ارتقاء یافته است، توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار، اصلاح باغ‌ها و توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای را از برنامه‌های محوری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های پژوهشی مؤسسه که در بخش‌های به‌نژادی، فناوری تولید، فیزیولوژی و فیزیولوژی پس از برداشت محصولات باغبانی ساماندهی شده‌اند، نیز در راستای این برنامه‌های محوری فعالیت‌های پژوهشی خود را متمرکز می‌کنند.

حسنی ادامه داد: از برنامه‌های حائز اهمیت مؤسسه نیز اصلاح ارقام جدید بوده است که می‌تواند گامی مؤثر در تسریع فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه فناوری تولید و نیازهای پس از برداشت محصولات باغبانی، انجام پروژه‌های تحقیقاتی و دستیابی به یافته‌های نوین در این مورد را از محورهای پژوهشی مهمی عنوان کرد که می‌تواند با تأثیر بر میزان عملکرد، افزایش تولید و کاهش ضایعات در برنامه اصلاح باغ‌ها نقش مهمی ایفا کند.

سرپرست مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های ویژه در دست اجرای معاونت امور باغبانی، توسعه محصولات گلخانه‌ای و افزایش تولید در گلخانه‌ها است که پژوهشکده‌های گل و گیاهان زینتی و سبزی و صیفی، مؤسسه باید برای فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز در این حوزه قدم‌های مهمی بردارند.

حسنی یادآور شد: در این برنامه؛ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با ایجاد دو کارگروه فنی به‌دنبال توسعه دانش‌بنیان محصولات گلخانه‌ای است که در این باره مؤسسه فنی و مهندسی کشاورزی مسئولیت کارگروه سازه و تأسیسات و پژوهشکده‌های گل و گیاهان زینتی و سبزی و صیفی این مؤسسه مسئولیت کارگروه تولید را عهده‌دار هستند.

وی با بیان اینکه عمده ارقام معرفی شده باغبانی در سال‌های اخیر ارقام میوه هستند، به فعالیت چهار واحد پژوهشی از هفت واحد مؤسسه روی درختان میوه اشاره کرد و اظهار داشت: در چند سال اخیر تعداد 26 رقم جدید میوه معرفی شده است که 18 رقم آن از واحد میوه‌های معتدله و سردسیری (حاصل بخش تحقیقات باغبانی در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر) و هشت رقم از مؤسسه تحقیقات مرکبات بوده‌اند.

حسنی تأکید کرد: فعالیت‌های تحقیقاتی سبزی و صیفی تاکنون در بخش ذیربط در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر انجام شده است، ستاد آن در کرج و ایستگاه‌های تابعه آن در سراسر کشور به انجام فعالیت‌های پژوهشی پرداخته‌اند و امیدواریم هم‌اکنون که وظیفه انجام فعالیت‌های پژوهشی این گروه از محصولات به مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی واگذار شده است بتوانیم با تقویت زیرساخت‌ها، فعالیت‌های پژوهشی مورد انتظار این گروه از محصولات را به انجام رسانیم.

وی همچنین گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، شرایط بازار و تغییر ذائقه افراد، ارقام موجود در بازار نمی‌توانند ثابت بمانند و نیازمند معرفی ارقام جدید هستیم.

سرپرست مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی با اشاره به پتانسیل خوب کشور در تولید محصولات باغبانی و امکان صادرات و وجود بازار مناسب در منطقه و جهان افزود: معرفی ارقام جدید، ورود ارقام خارجی مناسب و اصلاح ارقام داخلی با استفاده از ژرم‌پلاسم و پتانسیل‌های داخلی از ضروریات این گروه از محصولات به‌شمار می‌رود.

حسنی با بیان اینکه فعالیت پژوهشکده‌ها در سه عرصه به‌نژادی، فناوری تولید و پس از برداشت دسته‌بندی شده است، افزایش و تقویت فعالیت پژوهشکده‌ها در بخش اصلاح ارقام را از موارد کلیدی توفیق در کشت و کار محصولات باغبانی عنوان کرد و ادامه داد: وارد کردن ارقام مناسب به کشور که خود یک روش به‌نژادی محسوب می‌شود نیز می‌تواند تأثیری بسیار چشم‌گیر در رونق بازار این گروه از محصولات داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت انتقال دانش فنی و برقراری ارتباط با سایر کشورها بر عهده مؤسسه‌های ذی‌ربط و ذیل نظارت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است و مؤسسه با واقف بودن به تأثیر ارتباطات بین‌المللی به‌دنبال تقویت همکاری خود است.

حسنی تصریح کرد: خوشبختانه با نهایی شدن مذاکرات و رسیدن به توافق برجام این مؤسسه نیز به‌دنبال برقراری ارتباط مجموعه‌های پژوهشی خود با مجموعه‌های متناظر در کشورهای پیشرفته است.

وی با اشاره به انعقاد قراردادی با با مرکز تحقیقات میوه رم - ایتالیا در سال جاری یادآور شد: توانسته‌ایم محورهای فعالیت را هماهنگ کنیم تا بتوانیم بهره‌برداری لازم را از این همکاری برای غنی کردن برنامه‌های پژوهشی خود داشته باشیم.

سرپرست مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی برنامه‌های آینده مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی را تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های پژوهشی به‌ویژه ارتباط بهتر با بخش خصوصی و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی عنوان کرد.

حسنی، مشتری‌محور کردن فعالیت‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: هم‌اکنون در همین راستا مقدمات یک کار پژوهشی الگویی با همکاری مؤسسه پسته، معاونت امور باغبانی و بخش خصوصی فراهم شده است که امیدواریم با اجرایی شدن آن به‌عنوان الگویی برای این‌گونه همکاری‌ها بتواند مطرح شود؛ همچنین پژوهشکده گل و گیاهان زینتی نیز فعالیت‌های پژوهشی مشتری محوری را در این محصولات آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه در تمامی پژوهشکده‌ها تأکید بیشتر بر تمرکز بر فعالیت‌های به‌نژادی خواهد بود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر کمبود اعتبارات روی فعالیت‌های پژوهشی تأثیر داشته و امیدواریم در سال آینده وضعیت مالی بهتری فراهم باشد.

حسنی با اشاره به مزیت حوزه باغبانی در تولید محصولات کشاورزی و در نتیجه فراهم بودن بهتر شرایط ورود بخش خصوصی به عرصه در این گروه از محصولات گفت: اطمینان داریم با ایجاد مجدد معاونت امور باغبانی و حمایت همه‌جانبه این معاونت در بالا بردن کمیت و کیفیت تولید این محصولات و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و باغبانی دانش‌بنیان شاهد تغییر جدی در سیمای باغبانی کشور طی برنامه پنج ساله آینده باشیم./

A-941208-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید