Iranian Agriculture News Agency

گزارش سالانه حجتی به رسانه‌ها - 2

فردا جلسه اضطراری رسیدگی به قاچاق میوه در شورای شهر تشکیل می‌شود/ کاهش نرخ تسهیلات کشاورزی روی میز مذاکره

فعالیت در حوزه تراریخته در چارچوب مقررات قانونی صورت خواهد گرفت و اگر روزی بنا شود وارد جمعیت تولیدکنندگان تراریخته باشیم، قطعاً محصولات دسته اول و ضروری را وارد نخواهیم کرد.

فردا جلسه اضطراری رسیدگی به قاچاق میوه در شورای شهر تشکیل می‌شود/ کاهش نرخ تسهیلات کشاورزی روی میز مذاکره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری خود با اعلام این خبر گفت: در مسئله تراریخته اگر بخواهیم از افراط و تفریط دوری کنیم، باید بگوییم وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه در چارچوب مقررات عمل خواهد کرد، اما باید تأکید کنم که امروز قریب‌به‌اتفاق مصرف سویا در دنیا به‌صورت تراریخته تولید می‌شود.

محمود حجتی افزود: همچنین مرکز تولید سویا و ذرت دنیا که آمریکا و برزیل محسوب می‌شوند، کل تولیدات خود را به‌صورت تراریخته تأمین کرده و در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کنند؛ همچنین در آسیا نیز هندوستان، پاکستان و اخیراً چین نیز به جمعیت تولیدکنندگان محصولات تراریخته پیوسته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند ایران در چارچوب قانون و مقررات مصوب‌شده بین دولت و مجلس و انجمن ایمنی‌زیستی فعالیت می‌کند، اما اگر روزی هم قرار باشد ایران به جمع تولیدکنندگان محصولات تراریخته وارد شود، محصولات دسته اول و درجه یک مورد نیاز مردم را به‌صورت تراریخته تولید نخواهد کرد.

حجتی ادامه داد: اروپایی‌ها ازجمله اسپانیا نیز جزو حساس ترین ها به تولید تراریخته بودند، اما اخیراً این کشور نیز به جمع تولیدکنندگان تراریخته دنیا اضافه شده است.

واردات موز به ازای صادرات سیب

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به واردات گسترده میوه به‌صورت رسمی و غیررسمی در بازار داخلی کشور تصریح کرد: ایران از نظر تولید میوه دارای مزیت‌های نسبی است و در بین 200 کشور دنیا، مقام هفت تا هشتم تولید میوه را در اختیار دارد.

وی یادآور شد: ایران سالانه چهار میلیون و 500 تا پنج میلیون تن مرکبات تولید می‌کند؛ این رقم وقتی قابل توجه است که بدانیم در کل دنیا سالانه 100 میلیون تن تولید می‌شود و ایران با داشتن یک درصد جمعیت دنیا، بیش از چهار درصد مرکبات جهان را تولید کرده، به این معنا که میزان مرکبات تولیدی کشور چهار برابر جمعیت آن است؛ لذا ایران نباید در جمع واردکنندگان میوه باشد و باید با واردات رسمی و غیررسمی به‌صورت اصولی و ماندگار برخورد کرد.

حجتی تأکید کرد: برنامه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی در بدنه دولت در حال تدوین و گرفتن مصوبات قانونی است و آن پیشنهاد واردات موز به ازای صادرات سیب است.

وی اظهار داشت: نخبه تولید کننده سیب سال گذشته ایران، توانست 170 تن سیب در هکتار تولید کند و ایران رقم افسانه‌ای سه میلیون و 400 هزار تن را در کارنامه دارد.

وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دروازه‌بانان مرزی پاسخگوی قاچاق هستند

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قاچاق گسترده میوه گفت: یکی از مشکلاتی که گریبانگیر بخش کشاورزی است، واردات میوه به‌صورت قاچاق از مبانی قانونی و غیرقانونی است.

حجتی خطاب به خبرنگاران همچنین افزود: "به جای آنکه از وزارت جهاد کشاورزی که متولی تولید محصولات کشاورزی در کشور است بپرسید چرا میوه به کشور قاچاق می‌شود، از نهادهای مسئول آن پرسش کنید که چرا چنین اتفاقی برای بازارهای داخلی ایران افتاده است؟ قطعاً دستگاه‌های مرتبط نظیر وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین دروازه‌بانان مرزی کشور باید پاسخگو باشند."

وی خاطرنشان کرد: بخشی از میوه‌های قاچاق به‌صورت پیله‌وری بوده که نمی‌توان با آن برخورد کرد، اما حجم قابل توجهی به‌صورت سازمان‌یافته وارد کشور شده که طبیعتاً در حجم بالا و به‌صورت گسترده در داخل کشور توزیع می‌شود که نمی‌تواند از چشم مرزبانان دور بماند؛ لذا باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که عرضه میوه‌های وارداتی در کشور با محدودیت‌های جدی روبه‌رو شود.

حجتی ادامه داد: تجهیزاتی که در گمرکات تعبیه شده، باید تکمیل شود و عزم ملی برای مبارزه با ترفندهای سوداگران به‌منظور کنترل واردات میوه در دستور کار قرار گیرد.

جلسه اضطراری رسیدگی به قاچاق میوه در شورای شهر

وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل جلسه‌ای اضطراری در شورای شهر خبر داد و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که فردا در جلسه شورای شهر تهران مطرح خواهد شد، برخورد با میوه‌های قاچاق خواهد بود.

وی یادآور شد: به‌منظور جلوگیری از عرضه میوه‌های قاچاق، باید قوانینی اعمال شود که توزیع آن در میادین میوه و تره‌بار وابسته به شهرداری تهران و خرده‌فروشی‌های سطح شهر متوقف شود.

حجتی تأکید کرد: در جلسه صبح فردا در شورای شهر، بررسی محدودیت‌های عرضه با همکاری اماکن، شهرداری و سازمان‌های وابسته و همچنین برخی اتحادیه‌ها و تشکل‌ها مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

سفر معاون وزیر کشاورزی روسیه، فردا به تهران

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت تجاری ایران در بازارهای روسیه اظهار داشت: یکی از رنج‌های من آن است که همه کشورهایی که وارد گود مذاکرات با ایران می‌شوند، خواستار فروش محصولات خود هستند و پانل‌های تخصصی که داخل کشور نیز برگزار می‌شود، واردکنندگانی حضور پیدا می‌کنند که خواستار افزایش مجوز واردات هستند.

وی همچنین گفت: در حالی که زمینه صادراتی در حوزه کشاورزی و تراز تجاری ایران می‌تواند در بالاترین نمودارهای ممکن قرار گیرد.

حجتی در ادامه افزود: زیرساخت‌های صادرات به روسیه چندان هموار نبوده و مبادلات کالا به این کشور به‌صورت نرمال و روان هیچ‌گاه در کارنامه اقتصادی کشور گزارش نشده است؛ لذا طی یک سال و نیم گذشته تلاش کردیم تا استانداردهای دو کشور را مورد اجماع قرار دهیم و برای صادرات لبنیات، برنامه‌ریزی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: 600 میلیون دلار صادرات لبنیات داریم و روسیه یکی از کشورهایی است که همواره در جمع واردکنندگان لبنیات قرار داشته، لذا تلاش زیادی صورت گرفت و آنها بازرسانی برای بازدید کارخانه‌های تولید لبنیات ایران اعزام کردند که از مجموع کارخانه‌های فرآوری‌کننده شیر در کشور، چند کارخانه دارای برند توانستند به روسیه صادرات داشته باشند، اما در مقابل صادرات برخی محصولات نظیر میگو و خشکبار با سهولت در حال انجام است.

حجتی ادامه داد: پیش از این، ترک‌ها که شریک تجاری روس بودند، از تعرفه‌های ترجیحی برخوردار بوده و همچنین کشورهای تازه‌استقلال‌یافته شوروی نیز از این تعرفه‌ها برخوردارند؛ لذا برای افزایش تجارت در بازارهای این کشور باید مسائل تعرفه‌ای مرتفع شود.

وی تصریح کرد: با افت ارزش روبل نسبت به دلار، صادرات برخی محصولات کشاورزی کشورمان به روسیه از صرفه اقتصادی برخوردار نیست و باید به این مسئله نیز به‌عنوان یکی از موانع توسعه صادرات نگریست، اما طی هفته جاری، معاون وزیر کشاورزی روسیه برای پاره‌ای مذاکرات به ایران خواهد آمد که تلاش می‌شود توسعه صادرات ایران به این کشور مورد تأکید قرار گیرد.

کاهش نرخ تسهیلات بخش کشاورزی روی میز مذاکره

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه یادآور شد: نرخ رشد بخش کشاورزی در شش‌ماهه نخست سال 5.7 درصد بوده که در شش‌ماهه کاهش پیدا می‌کند، اما تلاش می‌شود تا نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی افزایش چهار تا پنج درصدی داشته باشد.

حجتی تأکید کرد: 200 میلیارد تومان تخصیص اعتبار به بخش کشاورزی هنوز اجرایی نشده و برنامه داشتیم در صورت تخصیص این رقم به حوزه کشاورزی، در اختیار بانک قرار گیرد تا رقم تسهیلات از 18 درصد با دو درصد کاهش دنبال شود.

وی در پایان با اشاره به نرخ گوشت در کشور اظهار داشت: نوساناتی که در قیمت گوشت رخ داده، به‌صورت مقطعی بوده و ذخیره کافی در کشور وجود دارد و افزایش قیمت محسوسی در این حوزه نخواهیم داشت./

F-941209-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید