Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن برنج کشور هشدار داد:

شتابزدگی پر مخاطره کشاورزان در خزانه‌گیری زودهنگام شالی/ ارجحیت برنج گران محلی در بازار ایرانی

خزانه‌گیری 12 روز زودتر از زمان رایج هر سال، ریسک بالایی دارد و در صورتی می‌تواند موفق واقع شود که با پوشش‌های پلاستیکی انجام شود.

شتابزدگی پر مخاطره کشاورزان در خزانه‌گیری زودهنگام شالی/ ارجحیت برنج گران محلی در بازار ایرانی


دبیر انجمن برنج کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره ریسک نشاء برنج 12 روز زودتر از موعد مقرر در برخی استان‌های شمالی گفت: زمان مناسب برای نشاءگیری برنج اواخر اسفند و اوایل فروردین‌ماه است، اما همیشه کشاورزان از سرمای این دو زمان متوجه ضرر و زیان می‌شوند.

جمیل علیزاده‌شایق افزود: از 10 سال گذشته، کشاورزان در بسیاری مناطق با سرمایه دیررس زمستانه و سرمای فصل بهار روبه‌رو شده و مجبور می‌شوند خزانه‌گیری مجددی را در هفته دوم و سوم فروردین‌ماه که هوا نسبتاً ثابت است، انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: شالیکارانی که نشاءهایشان زیر پوشش نایلونی است، کمتر متوجه ضرر و زیان می‌شوند، اما دیگر اقشار بهره‌بردار ممکن است در سرماهای ناگهانی، کل خزانه‌شان از بین برود.

علیزاده‌شایق ادامه داد: به‌دلیل گران شدن پلاستیک طی سال‌های اخیر، کشاورزان خزانه‌گیری را در فضای باز انجام می‌دهند که البته ریسک خطر بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: چند سالی است که برخی کشاورزان برای آنکه کشتشان جلوتر بیفتند و بتوانند رتون و دوبار کشت انجام دهند، 12 روز زودتر از زمان مقرر نسبت به خزانه‌گیری شالی برنج اقدام می‌کنند که البته این فعالیت ریسک بالایی دارد؛ چون تجربه 10 سال گذشته نشان می‌دهد که به‌طور قطع سرمای زودرس فروردین‌ماه وجود خواهد داشت.

علیزاده‌شایق یادآور شد: متأسفانه کشاورزان ما عادت به بررسی وضعیت آب و هوایی با پیش‌بینی‌های هواشناسی ندارند و بدین‌ترتیب هرساله ضرر و زیان متوجه شالیکاران خواهد شد.

وی تأکید کرد: از سال‌های گذشته مرسوم بوده است که خزانه‌گیری از 25 اسفندماه به بعد انجام می‌شود، اما اگر 12 روز جلوتر انجام شود، لازم است که حتماً زیر پوشش پلاستیکی اقدام به خزانه‌گیری کنند.

دغدغه‌ای بابت ماندگاری برنج در انبارها نداریم

دبیر انجمن برنج کشور درباره وضعیت برنج در کشور اظهار داشت: امسال سال خوبی برای برنج‌کاران بود، زیرا تمامی برنج‌های محلی به فروش رفته است و کشاورزان هیچ دغدغه‌ای بابت ماندگاری برنجشان در انبارها ندارند.

علیزاده‌شایق گفت: خوشحال هستیم که برنج همچون روغن نباتی تسلیم نشد و اگر هم گران است، هنوز مردم ترجیح می‌دهند برنج محلی خریداری کنند.

وی همچنین افزود: بزرگ‌ترین مشکل برنج کشور آن است که قیمت تمام‌شده بسیار بالایی دارد و مطابق آنچه که سازمان فائو پیش‌بینی کرده، ایران نیز باید کاری انجام دهد تا هزینه تمام‌شده‌اش پایین بیاید.

علیزاده‌شایق خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی طرح‌هایی را تدوین کرده که می‌توانست اجرایی شود و قیمت تمام‌شده محصول برنج را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد، اما همچنان این طرح‌ها مسکوت باقی مانده است.

وی ادامه داد: مشکل بعدی برنج، توسعه کشت دوم بوده که لازم است بیشتر ترویج شود و علاوه بر آن استفاده از تولیدات جانبی برنج که یکی از آنها روغن از سبوس است، که نیاز به توجه بیشتری دارد.

علیزاده‌شایق در پایان تصریح کرد: برخی کارخانه‌ها از سبوس برای تهیه شامپو استفاده می‌کنند، اما لازم است به دیگر قسمت‌های برنج همچون ساقه، سبوس و سایر بخش‌ها توجه کنیم و تولیدات جانبی را در دستور کار قرار دهیم؛ زیرا برنج سفید جزیی از کل این گیاه است.

کشاورزان مازندرانی با توجه به کمبود زمین، کشت دوم را عاملی برای افزایش تولیدات دانسته و 12 روز جلوتر اقدام به خزانه‌گیری شالی کرده‌اند./

M-941210-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید