Iranian Agriculture News Agency

تشریح اقدامات و برنامه‌های آینده اداره منابع طبیعی استان تهران در آستانه هفته منابع طبیعی؛

جزئیات واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی استان تهران برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی/ جشن 110 سالگی سازمان جنگل‌ها در سالن اجلاس با حضور روحانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: در حوزه شهرستان ملارد برای توسعه استفاده از انرژی‌های خورشیدی 650 هکتار و در حوزه شهرستان ری هم بیش از 200 هکتار استعدادیابی شده است که با همکاری سازمان‌ انرژی‌های نو و بخش خصوصی اقدامات آن در دست انجام است.

جزئیات واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی استان تهران برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی/ جشن 110 سالگی سازمان جنگل‌ها در سالن اجلاس با حضور روحانی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران امروز در نشستی خبری در آستانه هفته منابع طبیعی گفت: در هفته منابع طبیعی امسال حدود 150 هزار اصله نهال برای توزیع رایگان در نظر گرفته شده و بین دستگاه‌های متقاضی کاشت نهال، توزیع می‌شود.

علی کیان با بیان اینکه این نهال‌ها مثمر و غیرمثمر است، افزود: کل نهال‌هایی که امسال غرس می‌شود بیش از یک میلیون اصله نهال است و البته در دامنه جنوبی البرز هم حدود 430 هزار اصله نهال غرس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته مردم نیز با مراجعه به 11 اداره منابع طبیعی شهرستان‌های استان تهران، می‌توانند نهال را در هفته منابع طبیعی برای کاشت به صورت رایگان تهیه کنند.

کیان با اشاره به اعتبارات برای تکمیل کمربند سبز تهران ادامه داد: اعتبار برای تکمیل این پروژه بسیار بالا است و اگر بخواهیم سرانه فضای سبز استان را به دو برابر فعلی افزایش دهیم، حداقل باید 60 هزار هکتار دیگر جنگل‌کاری انجام شود که این حجم از نهال کاری به حدود چهار میلیون تومان برای هر هکتار نیاز دارد؛ ضمن اینکه نگهداری و مراقبت آن هم هزینه‌ای جدای از این مبلغ را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: بخشی از اعتبارات با توجه به اعتباراتی که در بودجه سالانه دولت وجود دارد، تأمین می‌شود و برای سال آینده هم با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان جنگل‌ها اعتباری بیش از 35 میلیارد تومان برای بیش از 3800 هکتار توسعه جنگل در دامنه جنوبی البرز در نظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران یادآور شد: بخش عمده‌ای از دلایل از بین رفتن جنگل‌کاری‌ها این است که اعتبار مناسب در زمان مورد نیاز به دلایل مختلف تخصیص نمی‌یابد و گاهی این عوامل باعث می‌شود که جنگل‌کاری‌ها به حد مطلوب به موفقیت نرسد.

کیان در پاسخ به این پرسش که چرا اداره منابع طبیعی از سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) برای حفاظت از نهال‌های کاشته‌شده کمک نمی‌گیرد، تأکید کرد: هزینه سالانه نگهداری از هر هکتار جنگل‌کاری، بین دو تا سه میلیون تومان است و این برای سمن‌ها دشوار است؛ در حالی که در سایر کشورهای جهان، برای منابع طبیعی یارانه می‌دهند.

وی اظهار داشت: بنابراین برای حفاظت از منابع طبیعی باید بخش درآمدزای منابع طبیعی یا کمک مالی به این بخش کند و یا درآمد آن به بخش منابع طبیعی برگردد.


درخواست اخذ مالیات برای دفاع از منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در این لحظه از پیشنهاد خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در اخذ مالیات برای توسعه منابع طبیعی از سایر بهره‌برداران منابع طبیعی، مانند شرکت‌های تجاری یا حفاری استفاده کننده از امکانات خدادادی طبیعت استقبال کرد.

کیان همچنین گفت: حوزه استحفاظی استان تهران یک میلیون و 368 هزار هکتار است که از این میزان بیش از 80 درصد اراضی ملی و منابع طبیعی است.

وی در ادامه افزود: از این اراضی 59 هزار و 300 هکتار جزء جنگل‌های طبیعی و جنگل‌کاری‌ 919 هزار هکتار مراتع، 105 هزار هکتار هم اراضی بیابانی استان است.

کیان خاطرنشان کرد: سهم متوسط سرانه جنگل در استان حدود 42 مترمربع و مساحت جنگل‌‌های استان نسبت به جنگل‌های کشور 4.3 درصد است.

وی با بیان اینکه یکی از بحران‌هان استان را کمبود سرانه فضای و جنگل‌کاری در استان است، ادامه داد: برای رفع این نقیصه برنامه‌هایی را اداره کل منابع طبیعی از گذشته و تاکنون در بحث توسعه فضای سبز داشته است.


بیشترین سهم برنامه‌های فضای سبز در دامنه‌جنوبی البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به طرحی در استان تهران به نام دامنه‌جنوبی البرز که بیشترین سهم برنامه‌های فضای سبز در این حوزه متمرکز شده است، تصریح کرد: در بحث مناطق بیابانی استان برنامه‌های احیای در قالب پروژه ترسیب کربن در حوزه شهرستان ملارد و طرح‌های بیابان‌زدایی در مناطق جنوبی استان و حوزه شهرستان ورامین از گذشته تا به حال اجرا شده و در دست اجرا است.


کیان یادآور شد: در حوزه شهرستان ملارد بیش از 760 هکتار احیای مناطق بیابانی را با مشارکت سایر دستگاه‌ها در دست اقدام است که امیدواریم، تا پایان سال مالی نهایی شود.

وی با اشاره به وضعیت کیفی مراتع تأکید کرد: حدود 25 درصد مراتع استان جزء مراتع خوب، 42 درصد متوسط و 33 درصد هم جزء مراتع فقیر است که برای احیای مراتع اقدامات از قبیل کوپه‌کاری و بذرپاشی در مراتع انجام می‌‌شود.

کیان درباره پروژه‌های آبخیزداری اظهار داشت: در حوزه استان تهران 118 پروژه آبخیزداری که مطالعات در آن انجام شده است و در 59 زیر حوزه به مساحت 417 هزار هکتار که تقریباً 28 درصد حوزه‌های آبخیز استان را تشکیل می‌دهد، عملیات آبخیزداری برای کنترل آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها انجام شده و در 16 زیر حوزه به مساحت 163 هزار هکتار که 11 درصد مساحت را تشکیل می‌دهد، عملیات آبخیزداری در دست اجرا است.

وی همچنین گفت: همچنین در 44 زیر حوزه به مساحت 494 هزار هکتار به صورت تقریبی هنوز فعالیت‌های آبخیزداری به اجرا در نیامده است.


اجرای احکام خلع ید از تصرف در مورد 141 فقره با 185 هکتار

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران افزود: یکی از اقدامات اصلی ما بر اساس قانون حفاظت و بهره‌برداری حفاظت از منابع طبیعی است که در این راستا وظیفه داریم به افرادی که به عرصه‌های ملی تجاوز می‌کنند و یا آن را تخریب می‌کنند برخورد کنیم که در سال 94 براساس تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها در سطح استان استان 141 فقره اجرای حکم انجام شد و 185 هکتار از اراضی ملی تصرف شده از ید متصرفان خارج شد.

کیان خاطرنشان کرد: برخی از پرونده‌های حقوقی که پیگیری می‌شود منجر به آرای قطعی محاکم تجدیدنظر می‌شود و بعد از ابلاغ اجرا می‌شود که در سال 94، 34 فقره از این احکام اجرا شده و طی آن 29 هکتار از اراضی تصرفی از ید متصرفین خارج شده است.

وی درباره اراضی تصرف شده توسط تعاونی‌ مسکن، ادامه داد: طی سال‌های گذشته اراضی واگذار شده به تعاونی‌های مسکن که در طول سال‌ها عرصه خود را گسترش داده اند نیاز به پیگیری حقوقی مراجع بالاتر دارد.

کیان تصریح کرد: آن اراضی که به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده، تکلیف قانونی برای پیگیری پرونده‌های حقوقی یا کیفری آنها به عهده وزارت راه و شهرسازی است و آن بخشی نیز که در حریم شهرها است، بر عهده منابع طبیعی است.

وی یادآور شد: آمار تبصره یک ماده 55 به تفکیک شهرستان در حوزه شهرستان شمیرانات 77 فقره، حوزه دماوند 32 فقره، حوزه فیروزکوه 14 فقره، ملارد 6 فقره، پاکدشت 2 فقره، شهریار 2 فقره و ورامین 7 فقره بود.


80 درصد احکام قضایی به نفع منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران درباره عملکرد حقوقی اداره کل در سال 94 در حوزه استان تهران تأکید کرد: سه‌هزار و 60 فقره دادخواست به محاکم ارجاع کردیم که احکام صادر شده به نفع منابع طبیعی 600 فقره و احکام صادره علیه 152 فقره بوده است که معادل 80 درصد آن ها به نفع منابع طبیعی صادر شده است.

کیان با اشاره به تثبیت مالکیت اراضی ملی و دولتی و اخذ سند، اظهار داشت: تاکنون بیش از 92 درصد اراضی بر اساس مدارک موجود تخصیص سند برای آن انجام شده است.

وی همچنین گفت: بر این اساس در سال جاری برای 67 هزار هکتار از اراضی که در گذشته سند دفترچه‌ای داشته‌اند سند تک‌برگ گرفته شده است که با این سند دیگر هیچ‌کس برای محدوده مشخص نمی‌تواند سند دیگری اخذ کند.

کیان با بیان اینکه شعار امسال هفته منابع طبیعی "مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم است"، افزود: یکی از سیاست‌های اصلی سازمان جنگل‌ها برای حفظ، احیا و توسعه پایدار منابع طبیعی استفاده از پتانسیل‌های مردم در این مورد است.


ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در عرصه‌های منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر تدابیر اداره منابع طبیعی جهت استفاده اقتصادی از منابع طبیعی خاطرنشان کرد: در حوزه شهرستان ملارد برای توسعه استفاده از انرژی‌های خورشیدی 650 هکتار و در حوزه شهرستان ری هم بیش از 200 هکتار استعدادیابی شده است که با همکاری سازمان‌ انرژی‌های نو و بخش خصوصی اقدامات آن در دست انجام است.

وی واگذاری‌های این نوع همکاری‌ها را به صورت اجاره بلند مدت از 15 تا 30 سال برشمرد و ادامه داد: البته مالکیت این عرصه‌ها بر اساس مواد (8) و (9) قانون بهره‌وری که در سال 1389 خورشیدی تصویب شده است، متعلق به منابع طبیعی است.

کیان به برنامه‌های هفته منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اشاره کرد و یادآور شد: برنامه‌های 12 اسفند با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها تجدید میثاقی با امام (ره) در مرقد مطهر امام، 13 اسفند مراسم نهال‌کاری در دانشگاه علوم قضایی با همکاری نیروی انتظامی استان و روز جمعه 14 اسفند مراسم نهال‌کاری با حضور روحانیون در مراسم تلو برگزار می‌شود.


جشن 110 سالگی سازمان جنگل‌ها در حضور رئیس جمهوری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تصریح کرد: همچنین 15 اسفند که روز جشن درختکاری است مراسمی با حضور ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و جشن 110 سالگی سازمان هم در آنجا برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: روز یکشنبه 16 اسفند با موضوع منابع طبیعی، رسانه بازدید مسئولین از پروژه‌های موفق سازمان انجام می‌شود.

کیان اظهار داشت: 17 اسفند هم بحث منابع طبیعی، حفاظت و قانون و مراسمی در سازمان با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار می‌شود و سه‌شنبه 18 اسفند با موضوع منابع طبیعی، آموزش و نیروی انسانی نهال‌کاری در یکی از اردوهای سازمان‌های دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

وی همچنین گفت: روز 19 اسفند هم گردهمایی همیاران طبیعی انجام می‌شود و 20 اسفند هم با موضوع منابع طبیعی و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، گردهمایی برای تبیین پروژه‌های بین‌المللی سازمان جنگل‌ها برگزار می‌شود.

کیان در پایان افزود: روز جمعه 21 اسفند هم بحث منابع طبیعی و آموزه‌های دینی با حضور سازمان‌های مردم نهاد در منطقه تلو برگزار می‌شود./

N-941210-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید