Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران ایران در گفتگو با ایانا مدعی شد:

حمل میوه‌های قاچاق در چرخ‌های دستی دوره‌گرد

در حالی که از تولید داخل به شعار حمایت می‌شود، اما شاهد آن هستیم که چندین هفته است که میوه‌های قاچاق میهمان میادین میوه و تره‌بار شده و هنوز نتوانستند عاملان آن را دستگیر کنند.

حمل میوه‌های قاچاق در چرخ‌های دستی دوره‌گرد


نایب‌رئیس اتحادیه باغداران ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت فعلی میوه‌های قاچاق در میادین میوه و تره‌بار گفت: اگر اعتقاد راسخ بر حمایت از تولید داخل وجود داشت، در همان روزهای نخست دستور جمع‌آوری میوه‌های قاچاق صادر می‌شد، اما این مسئله به درازا کشیده شده است.

مجتبی شادلو افزود: بحث میوه‌های قاچاق و عنوان کردن آن توسط وزیر جهاد کشاورزی در شورای شهر تهران نقش مؤثری نخواهد داشت، زیرا نظارت بر بازار و میوه‌های قاچاق ربطی به این شورا نداشته و سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت، نظارت مستقیم بر آن دارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر واقعاً اعتقاد جدی برای ممنوعیت کالاهای قاچاق وجود داشت، در روز دوم جمع‌آوری و معدوم‌سازی میوه‌های فوق انجام می‌شد، در حالی که دو هفته متوالی است که این وضعیت همچنان ادامه دارد.

شادلو ادامه داد: مردم باور کرده‌اند که در زمان کمبود باید واردات انجام شود، در صورتی که اگر مسئولان کشوری بر تکیه بر تولید داخل اصرار داشتند، هیچ زمانی باورهای مردم بدین‌صورت شکل نمی‌گرفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر چرخ‌های دستی در معابر مختلف شهر و حتی در میدان میوه و تره‌بار، میوه‌های مختلف را توزیع می‌کند که در این وضعیت جا دارد مسئولان مختلف نظارتی بر این مسئله رسیدگی کنند؛ زیرا زمانی که میوه‌فروشی در سطح شهر و میدان میوه و تره‌بار اصلی و شعبات مختلف آن در مناطق مختلف کشور وجود دارد، نیازی به آن نیست که چرخ‌های دستی دوره‌گرد در کشور وجود داشته باشد.

منافات استقبال مردم از میوه‌های وارداتی با حمایت از تولید داخلی

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران ایران یادآور شد: وجود میوه‌های خارج از فصل همچون زردآلو، آلو و گیلاس در فصل زمستان، تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است، چون این میوه‌ها به هیچ‌عنوان از قرنطینه گیاهی عبور نکرده اند و علاوه بر آن، برای تولید در عرصه ملی نیز تهدید محسوب می‌شود؛ زیرا این میوه‌ها ممکن است حاوی بیماری‌ها و آفات مختلف باشد که تولید داخل را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

شادلو تأکید کرد: در حالی که کشاورزان نهاده‌های بخش کشاورزی را گران می‌خرند، مردم ما از میوه‌های وارداتی استقبال می‌کنند که این امر منافات با حمایت از تولید داخل دارد.

وی اظهار داشت: در تولید محصولات کشاورزی در کشور، هزینه‌های کارگری، مکانیزاسیون و قیمت نهاده‌ها دیده می‌شود که لازم است قیمت تمام‌شده کاهش یابد تا بدین‌ترتیب بتوانیم کالاهای خود را صادر کنیم تا از میوه‌های وارداتی ارزان استقبال کنیم.

شادلو همچنین گفت: دلیلی وجود ندارد که مردم ایران پول‌هایشان را به میوه‌های خارجی نامرغوب بدهند، در حالی که این میوه‌ها در زمان و فصل خود در کشورشان با قیمت مناسب موجود است.

وی در ادامه افزود: وجود انواع مرکبات، سیب، میوه‌های تابستانه باکیفیت و مرغوب در فصل خودش موجود است، پس اجازه ندهیم که پول‌های کشور با محصولات نامرغوب خارجی حرام شود.

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران ایران در پایان خاطرنشان کرد: اگر در همان روزهای اولیه وجود میوه‌های قاچاق در بازار با عاملان آن برخورد جدی می‌شد، امنیت بالا می‌رفت و دیگر هیچ کس به خود اجازه نمی‌داد که بخواهد این مسئله را تکرار کند، اما شاهد آن هستیم که از گذشته‌های دور میوه‌های مختلف قاچاق در مناطق کشور دیده می‌شدند، اما نه در این مقدار زیاد!/

M-941211-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید