Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون اقتصادی محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ارومیه پیشنهاد کرد:

اهدای سیب‌های ایرانی به گرسنگان آفریقا/ اختصاص بخشی از درآمد واردات موز به یارانه صادراتی سیب

از آنجا که بیش از پنج ماه از نگهداری سیب‌های انبارشده در سردخانه‌های استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی می‌گذرد، باید هرچه سریع‌تر برای خارج کردن آنها از سردخانه تصمیم گرفت، چرا که بعد از عید نوروز و با آمدن محصولات سردرختی جدید در بازار، تقاضا برای سیب کاهش پیدا خواهد کرد.

اهدای سیب‌های ایرانی به گرسنگان آفریقا/ اختصاص بخشی از درآمد واردات موز به یارانه صادراتی سیب


در صورتی که بخشی از درآمد واردکنندگان موز در صندوق تعریف‌شده‌ای گردآوری شده و از این منبع برای یارانه صادراتی سیب استفاده شود، صادرات سیب به جای واردات موز، سازوکار قانونی پیدا خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ارومیه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: از آنجا که بیش از پنج ماه از نگهداری سیب‌های انبارشده در سردخانه‌های استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی می‌گذرد، باید هرچه سریع‌تر برای خارج کردن آنها از سردخانه تصمیم گرفت، چرا که بعد از عید نوروز و با آمدن محصولات سردرختی جدید در بازار، تقاضا برای سیب کاهش پیدا خواهد کرد.

رحیم وهاب‌زاده افزود: هم اکنون بیش از 350 هزار تن سیب در سردخانه‌های ارومیه وجود دارد که قیمت کنونی آن یک‌هزار و 200 تومان برآورد شده است؛ این قیمت در حالی است که کشاورزان روی درخت یک‌هزار و 170 تومان برای هر کیلوگرم پرداخت کردند.

وی خاطرنشان کرد: زنگ خطر برای از بین رفتن سیب‌ها و خارج شدن آنها از سبد غذایی تازه‌خوری به صدا درآمده است و باید هرچه سریع‌تر کاری کرد.

اختصاص بخشی از درآمد واردات موز به سیب

رئیس کمیسیون اقتصادی محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: پیشنهاد کمیسیون و همچنین اتحادیه ملی تولیدکنندگان محصولات باغی کشور مبنی بر اختصاص بخشی از درآمد واردات موز برای صادرات سیب بوده است؛ بدین‌معنا که بخشی از درآمد حاصل‌شده از واردات موز، به حساب صندوقی برای صادرات سیب واریز شود تا با شرایط کمبود منابع مالی دولت، منابع درآمدی جدیدی برای پرداخت یارانه صادراتی به سیب تعریف شود.

وهاب‌زاده تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی نیز از صادرات سیب به ازای واردات موز سخن گفته است و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر سازوکاری اجرایی برای خارج کردن سیب‌های انباری اتخاذ شود تا وضعیت سیب بیشتر از این با بحران روبه‌رو نشود.

بازار مسکو اختصاصی نیست

وی یادآور شد: هرچند صادرات سیب از طریق زمینی به مسکو ادامه دارد، اما به دلیل افت ارزش روبل در مقابل دلار، عملاً منافع اقتصادی زیادی ندارد.

وهاب‌زاده تأکید کرد: هفته گذشته هر دلار آمریکایی 72 روبل ارزش‌گذاری شد، ارزش آن در این هفته به 82 روبل رسید که باعث خارج شدن صادرات سیب از صرفه اقتصادی است.

یارانه حمل یا یارانه صادراتی؟

رئیس کمیسیون اقتصادی محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ارومیه اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد شرایط سیب طوری رقم خورده است که دولت بتواند با تعریف منابع درآمدی جدید یا از محل صندوق توسعه ملی، بخشی را به یارانه صادراتی سیب اختصاص دهد.

وی همچنین گفت: در شرایط کنونی، تنها مشوق خارجی می‌تواند انگیزه‌ای برای صادرکنندگان داخلی ایجاد کند؛ چرا که انبارها پر از سیب‌هایی است که تاریخ مصرف آنها به انقضای خود نزدیک شده است.

سیب به کشورهای آفریقایی اهدا شود

وهاب‌زاده در ادامه افزود: بسیاری کشورها در شرایط فعلی ایران که با افزایش تولید محصولات کشاورزی روبه‌رو می‌شوند، از ابزارهای تعرفه‌ای برای توسعه صادرات کمک می‌گیرند تا با اختصاص مشوق صادراتی بتوانند بازارهای خود را تنظیم کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین کشورهای توسعه‌یافته به‌منظور جلوگیری از هدررفت و ضایع شدن محصولات خود نظیر آنچه برای سیب‌زمینی‌های ایران رخ داد، تلاش می‌کنند محصولات خود را پیش از رسیدن به چنین مرحله‌ای به کشورهای گرسنه آفریقا اهدا کنند.

وهاب‌زاده در پایان تصریح کرد: چنین اقدامی که می‌تواند وجهه بین‌المللی داشته باشد، در قد و قامت دولت است و در صورت ورود دولت به این سیستم، می‌توان انتظار داشت بخشی از سیب‌های تولیدی از سردخانه‌ها و چرخه مصرف خارج شود./

F-941211-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید