Iranian Agriculture News Agency

گسترش همکاری‌های کشاورزی در دیدار وزیران دو کشور؛

تأکید بر صادرات خشکبار و زعفران ایران به فنلاند و دریافت خدمات پس از فروش ماشین‌آلات فنلاندی

در دیدار مشترک وزیر کشاورزی فنلاند با محمود حجتی که شامگاه امشب انجام شد، ضمن تاکید بر توسعه همکاری‌های دوجانبه و راهکارهای مختلف همکاری میان دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

تأکید بر صادرات خشکبار و زعفران ایران به فنلاند و دریافت خدمات پس از فروش ماشین‌آلات فنلاندی

در دیدار مشترک وزیر کشاورزی فنلاند با محمود حجتی، ضمن تاکید بر توسعه همکاری‌های دوجانبه بر صادرات زعفران و خشکبار ایرانی به فنلاند و واردات خدمات پس از فروش ادوات مکانیزه و چوب و الوار از آن کشور به ایران تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در ملاقات وزیر کشاورزی و محیط زیست کشور فنلاند به همراه هیأت همراه با وزیر جهاد کشاورزی که دقایقی پیش در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، بر توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور تأکید شد.

در این نشست صمیمانه، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، رئیس سازمان شیلات و تنی چند از معاونان وزارت جهاد کشاورزی با همتایان خود در زمینه‌های تخصصی بحث و گفتگو کردند.

وزیر جهاد کشاورزی در این نشست گفت: زمینه‌های همکاری گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد که باید راهکارهای چگونگی همکاری را پیدا کنیم و تلاش می‌کنیم که در این زمینه همکاری‌ها را دوچندان کنیم.

محمود حجتی افزود: در زمینه تجارت محصولات کشاورزی به‌ویژه خشکبار، زمینه‌های جدی وجود دارد تا بتوانیم مبادله محصول داشته باشیم.

وی با اعلام فضای فراهم‌شده پس از برجام خاطرنشان کرد: در زمینه آب و خاک و چگونگی تقویت خاک‌های زیرسطحی برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، امیدواریم بتوانیم از دستاوردهای کشور شما استفاده کنیم.

حجتی با اشاره به تولید مواد مؤثره گیاهان دارویی ادامه داد: کشور شما در تولید این مواد مؤثره توانایی بالایی دارد و از آنجا که تنوع اقلیمی بالایی در ایران وجود دارد، می‌توانیم در این زمینه همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شرایط توپوگرافی ایران به‌گونه‌ای است که گیاهان دارویی در انواع مختلف و بیش از دوهزار و 500 گونه گیاهی دارویی قابل رویش است که برخی از آنها ارزش بسیار زیادی دارند؛ به‌عنوان مثال زعفران یکی از گیاهانی است که مواد مؤثره آن در درمان برخی بیماری‌ها کاربرد دارد و در این زمینه بستر تولید در کنار فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این زمینه وجود دارد. امیدوارم موضوع‌های مختلف در زمینه همکاری‌های دوجانبه فراهم شود.

افزایش 50 درصدی محصول با مدیریت خاک زیرسطحی،

وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند نیز در این نشست اظهار داشت: همکاری‌های دوجانبه‌ای از گذشته بین ایران و فنلاند در بخش کشاورزی وجود داشته است، به‌گونه‌ای که بیش از یک دهه در زمینه کمباین با ایرانی‌ها همکاری داشته‌ایم و امیدواریم شرکت‌های فنلاندی کمک کنند که توسعه بخش کشاورزی اتفاق بیفتد.

کیمو تیلیکاینن یادآور شد: در زمینه‌های تحقیقاتی و مدیریت منابع آب با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی، پژوهش‌های خوبی در کشور فنلاند انجام شده که می‌تواند مورد استفاده شما قرار گیرد.

وی تأکید کرد: زمینه‌های تحقیقاتی بسیار زیادی در بخش امنیت غذایی اتفاق افتاده که برخی از این پروژه‌ها را با کشور اتیوپی نیز داشته‌ایم.

تیلیکاینن افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده دریافتیم که با مدیریت خاک سطحی قادر خواهیم بود که تا 50 درصد افزایش تولید داشته باشیم، بدون آنکه آب بیشتری نیاز باشد و در این راستا با صندوق محیط زیست ایران نیز صحبت‌هایی شده تا این تحقیقات ارزشمند منتقل شود.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده در بخش سلامت غذایی خاطرنشان کرد: درباره صنایع لبنی فعالیت‌های بسیار خوبی در کشور ما انجام شده است و علاوه بر آن در بخش ماشین‌آلات کشاورزی ازجمله تراکتور نیز جای همکاری وجود دارد.

وزیر کشاورزی فنلاند به بخش جنگل این کشور اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه جنگلداری، چوب و فرآورده‌های چوبی، موضوع‌های مورد همکاری زیادی وجود دارد که امیدواریم یک هیأت ایرانی در سطح معاون وزیر به کشور فنلاند سفر کند تا سطح همکاری‌های دوجانبه بررسی شود و امیدواریم که این سفر در بهار امسال یا تابستان اتفاق بیفتد.

تیلیکاینن تصریح کرد: پوشش جنگلی کشور فنلاند شامل 25 میلیون هکتار جنگل است که می‌توانیم در این زمینه صادرکننده الوار و چوب به ایران باشیم.

وی یادآور شد: در زمینه شیلات و کشاورزی نیز جای همکاری‌های دوجانبه وجود دارد.

تیلیکاینن تأکید کرد: مسئله مشترکی که آب‌های جهان را تحت تأثیر قرار داده، صید بیش از حد است که محققان فنلاندی توجهات خاصی به افزایش تولید ماهی داشتند و پرورش ماهی به‌ویژه قزل‌آلای رنگین‌کمان دارند که امیدواریم با همکاری‌های مشترک بتوانیم از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مشترک استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: آمادگی داریم که اسناد مربوط به فناوری‌های کشاورزی را در نخستین فرصت با حضور نمایندگان دو کشور به امضاء برسانیم.

وزیر محیط زیست فنلاند از حسن اعتماد ایرانیان به ماشین‌آلات کشاورزی تولید شده در کشور فنلاند تشکر کرد و گفت: تعدادی از ادوات و ماشین‌آلات فنلاندی توسط کشاورزان ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که امیدواریم بتوانیم برای خدمات پس از فروش این تراکتورها نماینده مربوطه را پاسخگوی بهره‌برداران شما قرار دهیم.

تیلیکاینن از پروژه موفق حبله‌رود که توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست ایران (که هم اکنون در حال برگزاری است) عرضه شده است، تقدیر کرد و افزود: مدیریت آب و توجه به توسعه بنگاه‌های کوچک لحاظ شده و اقدامات ایران درباره مباحث زیست‌محیطی و توجه به تغذیه مردم شایسته تشکر است و امیدواریم که با همکاری مرکز تحقیقات زمین‌شناسی فنلاند بتوانیم در زمینه بهبود امنیت غذایی در ایران همکاری کنیم که این مهم با تقویت خاک زیرسطحی محقق می‌شود.

وی در پایان از محمود حجتی برای حضور در کشور فنلاند دعوت رسمی کرد تا در زمینه همکاری‌های مشترک به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

واردات چوب از فنلاند و استفاده از تجارب فنلاندی‌ها مورد تأکید معاونان حجتی

در این نشست، خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به منابع جنگلی بسیار زیاد کشور فنلاند گفت: بخشی از نیاز وارداتی ایران به چوب از کشور فنلاند قابل تأمین است و امیدواریم در این زمینه توسعه روابط به‌وجود آید.

وی خاطرنشان کرد: از تجارب متقابل کشور شما استفاده می‌کنیم و بخش خصوصی نیز در این زمینه مساعدت‌های لازم را خواهد داشت.

عباس کشاورز، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر امنیت غذایی و همکاری‌های مشترک در این زمینه تأکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم که در زمینه امنیت غذایی و کشاورزی پایدار بتوانیم همکاری مناسبی داشته باشیم.

حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات نیز به وجود بیش از سه‌هزار کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشور خبر داد و معتقد است: با تولید یک میلیون تن آبزیان، فرصت مناسبی برای همکاری‌های شیلاتی بین دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: برنامه جامع و وسیعی برای توسعه آبزی‌پروری در دریا داریم و همچنین بازسازی ذخایر آبزیانی با استفاده از تکنولوژی‌های کشور فنلاند و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همچنین صادرات آبزیان قابل تحقق است.

صالحی تصریح کرد: بستر خوبی برای توسعه زنجیره شیلات در مزارع آزاد اقتصادی با سرمایه‌گذرای شرکت‌های فنلاندی وجود دارد.

کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون از سابقه خوب با شرکت‌های ماشین‌آلات کشاورزی فنلاند صحبت کرد و گفت: این سابقه مناسب بود، اما پایدار نبود؛ به‌گونه‌ای که حدود 700 دستگاه تراکتور وارد کشور شد و اگر این تراکتورها به 10 هزار نفر خدمات بدهند، حدود هفت‌هزار نفر نیازمند خدمات پس از فروش هستند که امیدواریم در این زمینه اقداماتی انجام شود.

وی یادآور شد: در زمینه کمباین غلات، کشور فنلاند دستگاه‌های مناسبی دارد و در این بخش سالانه یک‌هزار و 100 دستگاه کمباین مورد نیاز ایران است که تنها 60 درصد آن توسط کشور تأمین می‌شود و نیازمندیم 40 درصد مابقی را از کشورهای دیگر تأمین کنیم که در این زمینه کشور فنلاند می‌تواند کمک‌حال کشاورزان ایران باشد.

حقیقی، مدیرعامل شرکت "جهاد سبز" از توافقات این شرکت با شرکای تجاری فنلاندی خبر داد و اظهار داشت: در زمینه مونتاژ و تولید برخی ادوات همچون کمباین، تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید و به‌دنبال خط اعتباری برای این توافق هستیم./

M-941210-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید