Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

گشایش ردیف اعتباری مستقل برای آموزش زنان روستایی/ پذیرش 11 هزار دانشجوی کشاورزی مازاد نیاز

در سال تحصیلی 96 - 95، 35 هزار و 677 نفر دانشجوی کشاورزی در زیربخش‌های آب و خاک، امور زراعی، باغبانی، توسعه کشاورزی روستایی و عشایری، شیلات و آبزیان، دامپزشکی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، علوم دامی و ماشین‌های کشاورزی و منابع طبیعی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی وارد دانشگاه‌ها خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه این مؤسسه با در اختیار داشتن بیش از هفت‌هزار هکتار فضای آموزشی، 12 هزار هکتار عرصه تحقیقاتی و آموزش شش میلیون نفر روز در سال یکی از بزرگ‌ترین مراکز تخصصی کشاورزی در سطح خاورمیانه است، گفت: بیش از 60 مرکز، مجری دوره‌های علمی - کاربردی و مهارتی کشاورزی در سراسر کشور شامل 958 کلاس درس؛ 242 آزمایشگاه مجهز مانند میکروبیولوژی، مکانیک خاک و هرباریوم؛ 146 کارگاه آموزشی مانند ابزارشناسی، نقشه‌برداری و کارتوگرافی؛ 37 پایلوت مجهز مانند شیر، گیاهان دارویی و اسانس‌گیری؛ بیش از پنج‌هزار و 600 هکتار عرصه و مزارع آموزش مانند انواع گلخانه‌ها و استخرهای پرورشی از دیگر توانمندی‌های آموزش کشاورزی در این مؤسسه و مراکز آموزشی وزارت جهاد کشاورزی است.

سیدجلال‌الدین بصام با بیان اینکه در حال حاضر 18 هزار نفر دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی در حال تحصیل در مراکز آموزش جهاد کشاورزی هستند، از اولویت‌های آموزشی وزارت جهاد کشاورزی را آموزش بهره‌برداران کشاورزی و شاغلان بخش عنوان کرد.

وی با بیان این که برخی از مراکز ما از بهترین دانشگاه‌های کشور نیز پیشرفته‌تر هستند، به آموزش 360 هزار نفر روز در سال از بهره‌برداران اشاره کرد و افزود: این تعداد با توجه به وجود چهار میلیون بهره‌بردار در کشور بسیار ناچیز است، اما بدون‌شک در سال آتی با افزایش بودجه شاهد تحولی چشمگیر در آموزش بهره‌برداران خواهیم بود.

بصام از تصویب بودجه برای آموزش بهره‌برداران در مجلس شورای اسلامی خبر داد و خاطرنشان کرد: نظام آموزشی بهره‌برداران کشاورزی در سال آینده عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: در اواخر شهریورماه سال جاری، تمامی آموزش‌ها حسب وظیفه وزارت جهاد کشاورزی اعم از آموزش کارکنان و بهره‌برداران کشاورزی طبق مصوبه هیأت امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و هیأت امنای مؤسسه در این مؤسسه تجمیع و یکپارچه شد؛ از همین رو با توجه به سیاست‌های جدید ابلاغی از سوی وزیر جهاد کشاورزی مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی تمامی برنامه‌های خود را اعم از اجرای دوره و طراحی سرفصل‌های آموزشی به این سمت سوق داده شده که تمامی اولویت پذیرش بر اساس این سیاست تنظیم شده است.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اهمیت یکپارچگی آموزش کشاورزی در مؤسسه و در راستای اجرای سیاست‌های جدید آموزشی تصریح کرد: در حال تدوین نظام‌های آموزش کارکنان و بهره‌برداران کشاورزی هستیم. همزمان با تدوین نظام‌های مذکور، فعالیت‌های بسیار مهمی در مؤسسه آغاز شده و در دستور کار قرار دارد؛ ازجمله راه‌اندازی دبیرخانه ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری در مؤسسه که بر اساس این ماده، وزارت علوم تحقیقات و فناوری کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی موظفند تعداد رشته و ترکیب جنسیتی دانشجویان رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسه‌های آموزش عالی مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی خود را قبل از اعلام پذیرش بر اساس نیازسنجی و مدیریت منابع انسانی که توسط وزارت جهاد کشاورزی توسط این مؤسسه انجام می‌شود، ساماندهی کند.

بصام یادآور شد: این برنامه منظم و زمان‌بندی‌شده در پنج فاز عملیاتی شامل مطالعه اهداف زیربخش بر اساس اسناد بالادستی، مطالعه وضع موجود زیربخش، مطالعه عرضه نیروی انسانی زیربخش، مطالعه شاخص‌ها و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز و در نهایت ارائه نیاز بخش و ظرفیت نهایی رشته‌های کشاورزی در سال تحصیلی 96 - 95 که نیازسنجی در 10 زیربخش کشاورزی شامل آب و خاک، امور زراعی، باغبانی، توسعه کشاورزی روستایی و عشایری، شیلات و آبزیان، دامپزشکی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، علوم دامی و ماشین‌های کشاورزی و منابع طبیعی انجام شده و مجموع ظرفیت مورد نیاز در مجموع تمام زیربخش‌ها در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی، 35 هزار و 677 نفر تعیین و اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ظرفیت پذیرش حدود 44 هزار نفر اعلام شد اما با 25 درصد مازاد، 55 هزار نفر پذیرش شدند، تأکید کرد: هم اکنون پنج درصد آموزش عالی کشور به کشاورزی اختصاص دارد.

بصام از دیگر فعالیت‌های انجام‌گرفته در ارتباط با تدوین نظام یکپارچه آموزش کشاورزی به طراحی و تدوین بیش از 200 دوره آموزشی کوتاه‌مدت تک‌پودمان و تک‌درس کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: در همین راستا توافقات اجرایی این دوره‌ها توسط مؤسسه با برخی اتحادیه‌ها و صنوف و سازمان‌های مرتبط برای آموزش متقاضیان شاغل بخش در دست اقدام و اجرا است.

وی از تمامی اعضای حقیقی و حقوقی اتحادیه‌ها، شرکت‌های تعاونی و صنوف تولیدی و مزارع کشت و صنعت دعوت کرد تا نسبت به ترغیب و هدایت اعضای خود برای شرکت در این دوره‌ها یا پیشنهاد طراحی دوره‌های مورد نیاز خود توسط این مؤسسه اقدام کنند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی از دیگر پروژه‌های مهم و در حال اجرا در مؤسسه و مراکز آموزش کشاورزی را در راستای توانمندسازی دانشجویان کشاورزی، پروژه کار در حین تحصیل برشمرد و گفت: در حال حاضر 79 پروژه در 16 استان ازجمله جیرفت، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اصفهان، شیراز و... در زیربخش‌های علوم باغی، علوم زراعی، شیلات و آبزیان، علوم دامی و منابع طبیعی در حال اجرا است.

بصام خاطرنشان کرد: اعتبار این طرح‌ها تأمین و مصوب و به حساب مراکز واریز شده و در هر طرح حداقل پنج نفر دانشجو طی دوره تحصیلات خود درگیر آموزش‌های عملی و حرفه‌ای می‌شوند.

وی در پایان گشایش ردیف اعتباری جدید و مستقل را در سرفصل‌های اعتباری مؤسسه از سال 95 با عنوان آموزش زنان روستایی را از دیگر برنامه‌های مؤسسه برای سال آینده اعلام کرد و افزود: نیازسنجی و اجرای دوره‌های مورد نیاز این جامعه مخاطب، از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد و هم‌اکنون نیز چهار استان برای اجرای طرح به‌صورت پایلوت انتخاب شده‌اند./

A-941211-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید