Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با ایانا:

آمریکای جنوبی هم به جمع رقبای نورسیده زعفران اضافه شد/ ابقای مشکلات انتقال پولی ایران تا دو ماه آینده

در حالی که بانک‌های ایران به سوئیفت پیوسته‌اند، همچنان مشکلات انتقال پول و گشایش LC به قوت خود باقیست و امارات متحده اعلام کرد این مشکلات حداقل تا دو ماه آینده رفع نخواهد شد.

آمریکای جنوبی هم به جمع رقبای نورسیده زعفران اضافه شد/ ابقای مشکلات انتقال پولی ایران تا دو ماه آینده


نایب‌رئیس شورای ملی زعفران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: آمریکای جنوبی نیز به رقبای تازه‌کار ایران در حوزه تولید زعفران اضافه شده است.

غلامرضا میری افزود: افغانستان، چین، یونان، مراکش، ایتالیا و اسپانیا اکنون با تکنیک‌های روز دنیا و همچنین استفاده از مکانیزاسیون جدید در فهرست تولیدکنندگان زعفران قرار گرفتند که با توجه به سرعت تولید باید کشاورزی ایران از وضعیت سنتی فعلی خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که زعفران ایران چندان بر برندسازی تمرکز نداشته است و دنیا با وجود برندسازی اسپانیا، برای برندسازی زعفران ایرانی لازم است در تولید صنعتی زعفران هرچه سریع‌تر گام‌های اساسی برداشته شود.


زعفران ایران به عربستان و بحرین نمی‌رود

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: با ایجاد شرایط سیاسی بین ایران و عربستان و تحریم ورود کالاهای ایرانی توسط عربستانی‌ها، کشور عربستان و کویت از فهرست خریداران مستقیم زعفران ایرانی خارج شدند.

میری تصریح کرد: عربستان هیچ‌گاه از مشتریان بزرگ ایران نبوده است و حجم صادرات به این کشور 40 تن برآورد می‌شود.

وی یادآور شد: بیشترین حجم صادراتی زعفران ایران از طریق امارات متحده عربی، اسپانیا و چین صورت می‌گیرد و بعضاً از دبی به سایر کشورها ترانزیت می‌شود که با برند ایرانی نیست.


هجوم زعفران‌های غیراستاندارد به زبازار داخلی

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به کیفیت زعفران مصرفی کشور تأکید کرد: در ماه‌های اخیر شاهد هجوم زعفران‌های غیراستاندارد در بازار داخلی به‌ویژه کلان‌شهرها هستیم که آنالیز آزمایشگاهی آنها نشان از آلودگی‌های شیمیایی نیز دارد.

میری خطاب به مصرف‌کنندگان اظهار داشت: بیش از 50 واحد فرآوری و بسته‌بندی زعفران در شورای ملی زعفران ثبت شده است که دارای علامت استاندارد و همچنین شناسه و کد رهگیری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت هستند.

وی همچنین گفت: لازم است زعفران از مراکز معتبر خریداری شده و به هیچ وجه از زعفران‌های بسته‌بندی‌شده که نام و نشان صحیحی از محل تولید و استاندار ندارند، استفاده نشود.

میری در ادامه افزود: زعفران‌های تقلبی که با پودر زعفران و با رنگ‌های شیمیایی غنی‌سازی شده‌اند، از سلامت کافی برخوردار نیستند و مصرف مستمر آنها می‌تواند بیماری‌های حاد گوارشی نظیر انواع سرطان را ایجاد کند.


روان‌سازی بازگشت پول و گشایش LC هنوز اجرایی نشده است

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: با وجود آنکه بانک‌های ایران به سوئیفت پیوستند، اما هنوز بازگشت پول به کشور به‌آسانی صورت نمی‌گیرد و بازرگانان برای گشایش LC با دشواری روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: بانک‌های دبی اعلام کردند حداقل تا دو ماه آینده مسئله انتقال پول به بانک‌های ایران حل نخواهد شد.

میری تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده، بانک‌های دو طرف چه در ایران و چه در مجامع جهانی هنوز بسترهای لازم را ندارند.


زعفران 2100 دلاری ایران در بازار جهانی

صادرکننده زعفران یادآور شد: اکنون قیمت زعفران در بازارهای بین‌المللی به یک‌هزار و 500 تا دوهزار و 100 دلار در هر کیلوگرم رسیده است که نسبت به سال گذشته رکود معنی‌داری را تجربه می‌کند.

وی تأکید کرد: قیمت زعفران در بازارهای اروپا، چین و حتی امارات تفاوتی ندارد و تنها ممکن است با احتساب هزینه حمل نوسان داشته باشد.

میری اظهار داشت: از آنجا که شرایط منفی تحریم در بازار زعفران چندان مؤثر نبوده، برجام نیز تأثیر مثبتی بر صادرات زعفران به‌جا نگذاشته است.


زعفران ارگانیک توسعه یابد

وی همچنین گفت: استقبال دنیا از محصولات ارگانیک و حضور موفق زعفران ایران در نورنبرگ آلمان نشان می‌دهد که زعفران بایدبا اخذ گواهینامه‌های ارگانیک در بازار عرضه شود.

میری در پایان افزود: زعفران اصولاً کالایی است که از سم و کود زیادی استفاده نمی‌کند و به قواعد تولید محصولات ارگانیک نزدیک است؛ لذا با تشکیل انجمن ارگانیک باید تولید این محصول به شکل ارگانیک دنبال شود./

F-941212-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید