Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان کشور:

سازمان میادین همچنان در سیطره دلال‌ها است/ قزل‌آلای 14 هزار تومانی را گران نکنید

با وجود تولید بالای قزل‌آلا در داخل کشور و محدودیت‌های واردات، اگر دلالان به قیمت قزل‌آلا سود غیرمتعارف اضافه نکنند، هر کیلوگرم قزل‌آلا به قیمت 14 هزار تومان امکان عرضه دارد.

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری کماکان در اختیار دلال‌ها است و تا زمانی که پول حرف اول را در سیاست‌های این سازمان می‌زند، نمی‌توان انتظار حمایت از مصرف‌کنندگان را داشت.

بهروز کاکاوند افزود: اکنون فاصله سه تا چهارهزار تومانی بین قیمت تولید تا فروش آن در بازارهای تهران وجود دارد که باید علت آن را در نفوذ دلالان و سیطره آنها در بازار مصرف دانست.

وی خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری‌های فراوان سازمان میادین حاضر به ارائه غرفه‌های خود به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نیست و یکسره در خدمت دلالان و واسطه‌ها است، البته که توان اقتصادی دلالان می‌تواند عنایت مسئولان سازمان میادین را در پی داشته باشد.


قزل‌آلای شب ،عید کیلویی 14 هزار تومان

فعال بخش خصوصی ادامه داد: ایران با تولید بیش از 140 هزار تن ماهی قزل‌آلا، رتبه نخست جهان را بر اساس گزارش سازمان شیلات کشور در سال گذشته داشته است.

کاکاوند تصریح کرد: میزان تولید آبزیان در سال گذشته بیش از 850 هزار تن انواع ماهیان سردآبی، گرم‌آبی، ماهیان خاویاری و میگو گزارش شده که از این میزان 400 هزار تن آن آبزی‌پروری و بقیه از طریق صید از منابع دریایی بوده است.

وی یادآور شد: با توجه به کاهش عرضه ماهیان وارداتی و افزایش تولید ماهی قزل‌آلا به‌ویژه انتظار می‌رود قیمت ماهی قزل‌آلا بین 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان در شب‌های پایانی سال در بازارهای مصرف عرضه شود.

کاکاوند تأکید کرد: از آنجا که بازار ماهی قزل‌آلا در اختیار دلالان است کنترل و نظارتی نیز از سوی تشکل‌های تولیدی در بازار وجود ندارد.

وی اظهار داشت: تشکل‌های تولید آبزیان بارها اعلام کرده‌اند در صورت واگذاری غرف میادین به تولیدکنندگان نظارت صنفی را در بازار به عهده می‌گیرند.

کاکاوند همچنین گفت: میزان مصرف شب‌های پایانی سال ارتباط مستقیم با قدرت خرید مردم دارد و عرضه با قیمت مناسب می‌تواند در افزایش مصرف محصولات آبزی مؤثر باشد.


15 هزار تن میگو فقط نیاز تهران را پاسخ می‌دهد

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان کشور افزود: با محدویت‌های به‌وجودآمده در بازار صادراتی میگو باید زمینه برای مصرف داخلی آن در شب‌های عید فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: 15 هزار تن میگو فقط پاسخوی نیاز پایتخت خواهد بود به شرط آنکه از یک فرآورده لوکس آبزی به یک عنصر مفید غذایی مبدل شود.

کاکاوند ادامه داد: حذف دلال‌ها می‌تواند قیمت میگو را به قدرت خرید مردم نزدیک کند.


تولیدکنندگان در بازار حکیمیه غرفه دارند

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های وزارت تعاون و همچنین سازمان تعاون روستایی اکنون در بازار حکیمیه تعدادی از تولیدکنندگان موفق به اخذ غرفه شدند.

کاکاوند یادآور شد: غرف واگذار شده به قیمت دو میلیون 200 هزارتوان برای 10 روز در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته است که از فردا در آنجا مستقر خواهند شد و کار عرضه مستقیم محصولات آبزی را اغاز خواهند کرد.


غفلت از بازار روسیه جایز نیست

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان کشور تأکید کرد: با حذف ترک‌ها از بازارهای روسیه، هنگام حضور حداکثری ایران در بازارهای آبزی این کشور است.

وی اظهار داشت: روسیه بر اساس آمارهای سال 2014 میلادی رقمی حدود 282 میلیارد دلار واردات دارد که سهم ایران از این رقم حدود 350 میلیون دلار است که بسیار ناچیز است.

کاکاوند در پایان گفت: مهم‌ترین بخش‌های وارداتی روسیه که ایران مزیت صادرات و قدرت کسب سهم از بازار این کشور را دارد، در حوزه‌های کشاورزی و غذایی، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و صنایع ساختمانی است که باید در یک بسته عملیاتی مؤثر روی تدوین راهکارهای رفع محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای آن کار کنیم.

بر اساس آمارهای سال 2014 میلادی سهم ایران از بازار واردات محصولات کشاورزی و غذایی روسیه به ترتیب 135 و 35 میلیون دلار است در صورتی که سهم سایر کشورهای صادرکننده این اقلام به روسیه به ترتیب 11 و 26 میلیارد دلار بوده است./

F-941212-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید