Iranian Agriculture News Agency

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان در گفتگو با ایانا:

قیمت خرمای مضافتی افزایش یافت/ افزایش صادرات خرما با رفع مانع تحریم ها

کاهش تولید خرمای مضافتی به‌دلیل شرایط آب و هوایی و همچنین افزایش تقاضاهای صادراتی، قیمت این محصول را افزایش داده است.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، اتاق بازرگانی را بازوی مشورتی بخش دولتی عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های اجرایی در راستای مشکلات موجود شکل می‌گیرد و سعی کرده‌ایم با تعیین بازارهای هدف برای محصولات صادراتی استان همچون پسته، خرما و محصولات گلخانه‌ای گامی در جهت افزایش میزان صادرات برداریم.

مقداد تکلوزاده با بیان اینکه کمیسیون‌های مختلف اتاق‌های بازرگانی با توجه به نیازها و مشکلات موجود کمیته‌های تخصصی و در زیرمجموعه آنها انجمن‌ها را شکل داده‌اند، افزود: از بزرگ‌ترین مشکلات در این عرصه، نبود دانش لازم است؛ 40 درصد فعالیت‌های ما نیز در زمینه آموزش است و سعی شده آموزش‌ها تقاضامحور باشد و افرادی که در این زمینه تجربه دارند، به آموزش بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین 30 درصد فعالیت‌ها در عرصه توسعه بازار است و به‌دنبال دستیابی بازارهای شرق اروپا و جنوب شرق آسیا هستیم.

تکلوزاده دلیل افزایش قیمت خرمای مضافتی را کاهش تولید آن به‌دلیل شرایط آب و هوایی و همچنین افزایش تقاضاهای صادراتی عنوان کرد و ادامه داد: تولید خرمای مضافتی 15 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده است، اما این میزان نمی‌تواند خللی در عرضه خرما طی سال به‌ویژه ماه رمضان وارد کند.

وی با بیان اینکه هزینه تمام‌شده تولید خرما برای کشاورزان با توجه در مناطق مختلف متفاوت است و نمی‌توان قیمت مشخصی را عنوان کرد، این هزینه را به‌طور تقریبی یک‌هزار و 800 تا دوهزار و 500 تومان تخمین زد و تصریح کرد: هم‌اکنون این محصول را از کشاورز با 10 تا 15 درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته سه‌هزار تا سه‌هزار و 500 تومان خریداری می‌شود و با توجه به استان و منطقه عرضه به قیمت‌های مختلف از چهارهزار و 500 تومان تا هفت‌هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برداشته شدن تحریم‌ها را دلیلی برای مهیا شدن زمینه‌های صادراتی دانست و یادآور شد: بیشترین میزان صادرات در ماه‌های ابتدایی سال انجام می‌گیرد، ما نیز بدون شک در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال آینده شاهد افزایش صادرات خواهیم بود.

تکلوزاده افزایش سطح زیر کشت خرما را با توجه به محدودیت‌های منابع آبی بزرگ‌ترین خیانت به کشور دانست و تأکید کرد: سالانه 350 هزار تن خرما تولید می‌شود که نه‌تنها پاسخگوی نیاز داخلی است، بلکه جوابگوی صادرات ما نیز هست.

وی با بیان اینکه راندمان تولید ما نسبت به راندمان جهانی نیز بهتر است، اظهار داشت: باید افزایش عملکرد و کیفیت را جایگزین افزایش سطح زیر کشت کنیم.

تکلوزاده همچنین گفت: اصلاح واریته‌های خرما و نخلستان‌ها زمان‌بر است و از لحاظ اقتصادی نیز برای کشاورزان به صرفه نیست و این اصلاح به تدریج و بسیار محدود صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به شکل‌گیری اندیشکده تدبیر آب ایران به‌عنوان یکی از بخش‌های فعال که استان کرمان متولی تشکیل آن بود، افزود: این اندیشکده توانست افراد را درباره کم‌آبی و مشکلات آب حساس‌تر کند و توجه کشوری را به خود جلب کند.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان از اهداف ویژه کمیسیون کشاورزی را فعال کردن انجمن‌های تخصصی در زمینه‌های توسعه بازار، تعاملات با سایر کشورها و رسیدگی به معضلات آب کشور برای تولید گیاهان کم‌آب‌خواه عنوان کرد و اظهار داشت: باید بتوانیم کشاورزی را به‌گونه‌ای اصلاح کنیم که بیلان منفی مصرف آب‌های زیرزمینی را از منفی به صفر برسانیم و در نهایت این عدد را مثبت کنیم./

A-941212-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید