Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر صید و بنادر صیادی سازمان شیلات به ایانا خبر داد:

تکذیب صدور مجوز صید به شرکت‌های خارجی/ شناورهای چینی تحت اجاره شرکت‌های ایرانی هستند

مدیرکل دفتر صید و بنادر صیادی سازمان شیلات امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) وجود شناورهای خارجی که گفته می‌شود چینی هستند را در آب‌های ایران تکذیب کرد و گفت: هیچ شناور خارجی از چند سال گذشته اجازه صید از آب‌های کشور نداشته است.

علی‌اصغر مجاهدی افزود: اینکه گفته می‌شود شناورهای چینی در آب‌های خلیج فارس حضور دارند، دلیل آن نیست که چینی‌ها قصد غارت ذخایر آبی کشور را دارند، بلکه این شناورها توسط شرکت‌های ایرانی از کشور چین اجاره گرفته شده است و در آب‌های داخلی مبادرت به صید فانوس‌ماهیان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: صید فانوس‌ماهیان در کشور به‌دلیل ذخایر مناسبی که داریم، هیچ مشکلی ندارد و شرکت‌هایی که دارای پروانه صید هستند، می‌توانند از هر کشوری شناور اجاره و نسبت به صید اقدام کنند.

مجاهدی ادامه داد: در 12 سال گذشته، شیلات ایران مجوزهایی را برای حضور خارجی‌ها و صید برخی ماهیان می‌داد، اما این اقدام چند سالی است که منتفی شده و نمی‌توان حضور شناورهای چینی را دلیلی بر آن دانست که این شرکت‌ها خارجی هستند و در حال تاراج منابع ملی، بلکه صیادان آن ایرانی بوده و تنها از شناورهای کشور چین که قابلیت‌های خوبی در صید و نگهداری آبزیان دارد، استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 26 شناور صیادی در سطح کشور فعال هستند و فانوس‌ماهیان را صید می‌کنند و پس از صید نیز محصول خود را در بندر تخلیه کرده و پس از بسته‌بندی و انجام مراحل فرآوری، اقدامات لازم برای صادرات یا تبدیل شدن به پودر ماهی انجام می‌شود.

ذخایر فانوس‌ماهیان در برنامه پنج‌ساله 100 هزار تن برآورد شده است

مدیرکل دفتر صید و بنادر صیادی سازمان شیلات یادآور شد: در حال حاضر بر اساس بررسی‌های مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ذخایر فانوس‌ماهیان کشورمان بسیار مناسب است و هدف‌گذاری شده است که در برنامه میان‌مدت پنج‌ساله، 100 هزار تن ذخیره فانوس‌ماهیان کشورمان باشد که در شرایط مختلف می‌توانیم یک تا دو میلیون تن بیومس دریایی داشته باشیم.

مجاهدی تأکید کرد: امسال هدف‌گذاری شده است که 200 تا 300 هزار تن برداشت فانوس‌ماهیان داشته باشیم که تاکنون هشت‌هزار تن برداشت شده است؛ بنابراین محدودیتی برای برداشت فانوس‌ماهیان نداریم.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده بیش از 500 فروند شناور صیادی در آب‌های خلیج فارس برای برداشت فانوس‌ماهیان مشغول فعالیت شوند.

مجاهدی درباره ماهی یال‌اسبی یا ریبون‌فیش که به‌صورت ضمنی در هنگام صید فانوس‌ماهیان در تور صیادان می‌افتد نیز گفت: این ماهی در کشور ما مصرف ندارد و صیادان می‌توانند اگر در حد متعارف و مجاز در تورشان باشد، آن را به قصد صادرات و البته بعد از بسته‌بندی و فرآری صادر کنند.

وی همچنین افزود: تمامی آب‌های کشور توسط یگان حفاظت دریایی تحت مدیریت است و هر شناور مشخص است که از کجا وارد شده و در کجا قرار است محصول خود را تخلیه کند؛ بنابراین هیچ مشکلی از لحاظ صید ماهیان دریایی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر صید و بنادر صیادی سازمان شیلات در پایان خاطرنشان کرد: سازمان شیلات ایران به هیچ عنوان به شرکت‌های خارجی اجازه صید از آب‌های ایران را نمی‌دهد و نباید حضور شناورهای اجاره‌شده توسط شرکت‌های ایرانی را به حضور خارجی‌ها در کشور نسبت داد./

M-941212-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید