Iranian Agriculture News Agency

لزوم مصرف محدود آجیل و شیرینی در ایام نوروز

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه بر لزوم مصرف محدود آجیل و شیرینی در ایام نوروز تاکید کرد.


به گزارش ایانا از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، لیلا مهر اندیش با اشاره به اصول صحیح تغذیه گفت: مصرف هر نوع ماده غذایی باید با رعایت اصل تعادل همراه باشد در غیر این صورت هر ماده غذایی و مغذی می‌تواند به جای اثر مفیدش برای انسان همراه با ضرر باشد. بنابراین توصیه می‌شود در ایام نوروز افراد از مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی پرهیزکنند.

وی به اثر های مثبت مصرف آجیل در سلامت بدن اشاره کرد و افزود: چربی موجود در انواع آجیل باعث کاهش اختلالات قلبی - عروقی می‌شود. ولی باید توجه داشت که مصرف بی‌رویه آجیل به طور قطع می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود.

مهراندیش با اشاره به استفاده نمک به مقدار زیاد در تهیه انواع آجیل اظهار کرد: با توجه به این موضوع، مصرف زیاد آجیل به ویژه در صورتی که میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد ممکن است عوارضی را به خصوص در بیماران قلبی - عروقی یا افراد دارای فشار خون باعث شود.

وی تاکید کرد: بعضی از ترکیبات موجود در آجیل مانند بادام‌زمینی در بعضی افراد آلرژن است و با مصرف این دسته مواد دچار عکس‌العمل‌های آلرژیک می‌شوند، به افراد توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف مواد آلرژی‌زا بپرهیزند.

عوارض بیشتر شیرینی‌ها نسبت به آجیل

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه افزود: مصرف شیرینی‌ها نیز از قواعد کلی یاد شده در مورد آجیل پیروی می‌کند. با این تفاوت که زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌ها عوارض بیشتری را در مقایسه با مصرف بی رویه آجیل به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: مصرف شکر در دنیا سه برابر میزان مورد نیاز آن است به عبارتی باید مصرف شکر را به یک سوم کنونی کاهش داد که به طور قطع، کاهش مصرف شیرینی از راهکارهای موثر در این خصوص است.

مهر اندیش گفت: شیرینی‌ها به لحاظ دارا بودن انرژی زیاد بویژه موادی مانند خامه‌ها که حاوی انرژی متراکمی هستند در چاقی و افزایش وزن افراد نسبت به آجیل از اهمیت بیشتری برخوردارند.

وی افزود: مصرف بی‌رویه شیرینی درکودکان با توجه به کاهش اشتها و سیری کاذبی که به همراه دارد موجب کمبود دیگر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد این گروه می‌شود؛ همچنین استفاده از بعضی ترکیبات مانند رنگ‌ها، کاکائو ودیگر موارد در تهیه و تزئین شیرینی‌ها عوارض آن را افزایش می دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید