Iranian Agriculture News Agency

از سوی نماینده مؤسسه تحقیقات مرکبات کشور اعلام شد؛

دستورالعمل مدیریت صحیح سم‌پاشی زمستانه مرکبات در اسفندماه 1394

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات مرکبات کشور گفت: بهترین زمان سم‌پاشی زمستانه علیه آفات مرکبات از اوایل تا اواخر اسفندماه با توجه به شرایط آب و هوایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، این دستورالعمل اگرچه دو هفته از اسفند ماه گذشته است، از سوی اسماعیل غلامیان عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات مرکبات کشور جهت مدیریت صحیح سم‌پاشی زمستانه باغ‌های مرکبات تا پایان این ماه اعلام شده است.

برای مدیریت صحیح سم‌پاشی زمستانه باغ‌های مرکبات رعایت نکات مهم زیر ضروری است:

1- هرس شاخه‌های داخلی درختان به‌منظور ایجاد تهویه مناسب علاوه بر اینکه از تراکم آفت در قسمت‌های داخلی می‌کاهد سبب کاهش میزان سم مصرفی و کنترل بهتر آفت می‌شود.

2- استفاده از غلظت توصیه‌شده همراه با تهیه محلول یکنواخت سم از موارد مهم رعایت سم‌پاشی صحیح است.

3- سم‌پاشی به نحوی صورت گیرد که ابتدا قسمت‌های داخلی تنه درختان از بالا به پایین به‌طور کامل شسته شود. سپس قسمت‌های بیرونی تاج به صورت عمودی از بالا به پایین و از پایین به بالا محلول‌پاشی شود.

4- از روغن‌ها و سموم درب بسته و دارای برچسب (با توجه به تاریخ مصرف) استفاده شود. قوطی‌های سم و روغن در محیط‌های خشک و خنک نگهداری شود و از باز نگهداشتن درب آنها خودداری شود.

زمان سم‌پاشی و سموم مورد توصیه در سم‏پاشی زمستانه:

بهترین زمان سم‌پاشی زمستانه علیه آفات مرکبات از اوایل تا اواخر اسفندماه با توجه به شرایط آب و هوایی است. مبارزه با استفاده از فرمول زیر اجرا می‌شود:

روغن ولک (مایونز) 1.5 درصد (1.5 لیتر در 100 لیتر آب)، در صورت آلودگی باغ به کنه قرمز مرکبات به محلول سم‌پاشی کنه‌کش نیسورون به نسبت 0.5 تا 0.75 در هزار (50 تا 75 سی‌سی در 100 لیتر آب) و یا کنه‌کش آپولو به نسبت 0.5 در هزار (50 سی‌سی در 100 لیتر آب) اضافه شود./

A-941217-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید