Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا:

اولویت‌بندی محصولات صادراتی برای اختصاص یارانه کلید خورد/ آرامش در بازار نوروز امسال

از آنجا که برای رقابت‌پذیری محصولات کشاورزی ایران در سایر کشورها نمی‌توان به همه آنها یارانه داد، اما اولویت‌بندی برای صادرات در وزارت جهاد کشاورزی کلید خورده است.

اولویت‌بندی محصولات صادراتی برای اختصاص یارانه کلید خورد/ آرامش در بازار نوروز امسال


قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا درباره حمایت از صادرکنندگان برای رونق اقتصادی در بخش کشاورزی گفت: در راستای متعادل کردن تعرفه‌ها با کشورهای مختلف مذاکراتی انجام شده است تا مزیت‌های اقتصادی در کشور ایجاد شود.

علی‌اکبر مهرفرد افزود: از آنجا که منابع دولت محدود است، نمی‌توان برای تمامی محصولات کشاورزی مشوق صادراتی در نظر گرفت، اما می‌توان اولویت‌بندی کرد که به چه محصولاتی باید مشوق داد، همان‌گونه که برای برخی صادرکنندگان در سال جاری یارانه پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: بالا بودن هزینه‌های تولید یکی از مشکلات بخش کشاورزی است که باعث پایین آمدن بهره‌وری می‌شود و در این راستا باید بیشتر تلاش کنیم.

مهرفرد ادامه داد: باید با استفاده از تجارب دنیا و تکنولوژی‌های جدید هزینه‌های تمام شده را کاهش دهیم تا قدرت رقابت با سایر محصولات کشورها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اصلاح زیرساخت‌ها، حمل و نقل دارای سردخانه و... از مواردی است که باید در کشور اصلاح شود.

مهرفرد یادآور شد: در حال امضای تفاهم‌نامه همکاری با کشور اوکراین و برخی دیگر از کشورها هستیم و با روسیه نیز به‌تازگی پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای امضا کرده‌ایم تا راه صادراتی محصولات کشاورزی هموار شود.


ذخیره‌سازی برای ایام عید مناسب است

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی درباره مازاد تولید و مشکلاتی که ممکن است به‌وجود آورد، تأکید کرد: میزان تولید میوه، سبزی و صیفی در کشور بالا است، اما می‌توانیم با فرآوری و تبدیل آن به کنستانتره و یا فریز آنها برای صادرات و یا استفاده برای دیگر ایام سال اقدام کنیم.

وی درباره بازار شب عید نیز اظهار داشت: تاکنون هیچ کمبودی از بخش‌های مختلف تولیدی گزارش نشده است، پس بازار آرامی برای ایام نوروز قابل پیش‌بینی است.

مهرفرد همچنین گفت: از سوی شرکت‌های مباشر نیز ذخیره‌سازی‌های خوبی در بخش‌های مختلف پروتئینی و میوه و سبزی و آبزیان انجام شده است و مراحل حمل نیز به استان‌ها انجام شده است.

وی در پایان افزود: تلاش می‌کنیم با رقابت‌پذیر کردن محصولات ایرانی در بازارهای جهانی، مازاد تولید را مدیریت کنیم./

M-941218-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید