Iranian Agriculture News Agency

بر اساس اطلاعیه هشدار آمیز امروز انجمن صنایع روغن کشی ایران؛

سوت تعطیلی کارخانجات روغن کشی کشور کشیده شد/ روغن کش ها خواستار اصلاح نظام تعرفه ای واردات کنجاله، روغن و دانه های روغنی

انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران با صدور اطلاعیه ای که بیش از حال و هوای تحول مثبت حال و روزی حاکی از تعطیلی دارد، خواستار اصلاح نظام تعرفه ای واردات دانه های روغنی و کنجاله و همچنین روغن خام شد.

سوت تعطیلی کارخانجات روغن کشی کشور کشیده شد/ روغن کش ها خواستار اصلاح نظام تعرفه ای واردات کنجاله، روغن و دانه های روغنی

انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران اعلام کرد: در شرایط کمبود دانه روغنی، اگر دولت تدبیری نکند، با واردات کنجاله و روغن خام به جای دانه روغنی، تعطیلی کارخانجات روغن‌کشی در سال 1395 قطعی است .

به گزارش ایانا، انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران در واپسین روزهای سال 1394 خورشیدی با صدور اطلاعیه ای که بیش از حال و هوای تحول مثبت، حال و روز حاکی از تحولی رو به تعطیلی دارد، اعلام کرد: کارخانجات روغن کشی با ظرفیت سالانه 4,6 میلیون تن دانه روغنی یکی از بزرگ ترین صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به شمار می روند که می تواند نقش کلیدی را در اشتغال‌زایی، کاهش ارزبری، ایجاد ارزش افزوده، افزایش ضریب خوداتکایی، امنیت غذایی، کاهش واردات محصولات نهایی و بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی و غذایی کشور در راستای تحقق اهداف عالی و برنامه های کلان نــظام جمهوری اسلامی ایران از جمله اقتصاد مقاومتی ایفا نماید .

در ادامه این اطلاعیه آمده است: انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران برای نیل به این اهداف، پیشنهاد اصلاح نظام تعرفه ای واردات کنجاله، روغن خام و دانه های روغنی را به دولت ارائه کرد و طی دو سال اخیر جلسات متعددی را با مقامات عالی کشور از جمله معاون اول رییس جمهوری برگزار کرد که متاسفانه با وجود دستورات و پیگیری آن مقام مسئول و مکاتبات و جلسات متعدد کارشناسی با وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، این روزها خبرهای خوشی در مورد اصلاح نظام تعرفه ای به نفع تولید و صنعت از سوی دولتمردان به گوش نمی رسد .

در این نامه انجمن صنایع روغن کش آمده است، به نظر می‌رسد میان تصمیم سازان و تصمیم گیران وزارتخانه ها، در بر همان پاشنه 8 سال گذشته می چرخد و تصمیمات غیر کارشناسی و منفعت طلبی بــرای گروه ها و افراد خاص وارد کننده محصولات نهایی (کنجاله و روغن خام)، ادامه حیات صنعت روغن‌کشی را به چالش کشیده است .

بنا بر این در اینجا لازم است به صراحت اعلام شود در صورت عدم تدبیر دولتمردان مبنی بر وضع تعرفه 15 درصدی کنجاله، 20 درصدی روغن خام و 5 درصدی دانه های روغنی، کارخانجات روغنکشی در سال 1395 دیگر قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و باید همانند دوران زمامداری دولت های نهم و دهم شاهد تعطیلی کامل کارخانجات روغن‌کشی، اخراج کارگران و وابستگی بیشتر به واردات محصولات نهایی (کنجاله و روغن خام) در کشور باشیم .

ضریب خودکفایی ایران در تولید روغن و دانه روغنی کمتر از ۱۰ درصد است و طبق نظر کارشناسان، برای تامین نیاز روغن خوراکی بهتر است به جای واردات روغن خام و کنجاله خوراک دام، دانه روغنی وارد شود، تا با فرآوری در داخل، هم اشتغال ایجاد شود و هم روغن تازه برای انسان و کنجاله تازه برای خوراک دام تهیه شود.


انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران اعلام کرد: در شرایط کمبود دانه روغنی، اگر دولت تدبیری نکند، با واردات کنجاله و روغن خام به جای دانه روغنی، تعطیلی کارخانجات روغن‌کشی در سال 1395 قطعی است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا«فودپرس»، کارخانجات روغن کشی با ظرفیت سالانه 4,6 میلیون تن دانه روغنی یکی از بزرگترین صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به شمار می روند که می تواند نقش کلیدی را در اشتغال‌زایی، کاهش ارزبری، ایجاد ارزش افزوده، افزایش ضریب خوداتکایی، امنیت غذایی، کاهش واردات محصولات نهایی و بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی و غذایی کشور در راستای تحقق اهداف عالی و برنامه های کلان نــظام جمهوری اسلامی ایران از جمله اقتصاد مقاومتی ایفا نماید.

انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران برای نیل به این اهداف، پیشنهاد اصلاح نظام تعرفه ای واردات کنجاله، روغن خام و دانه های روغنی را به دولت ارائه کرد و طی دو سال اخیر جلسات متعددی را با مقامات عالی کشور از جمله معاون اول رییس جمهور برگزار نمود که متاسفانه به رغم دستورات و پیگیری آن مقام مسئول و مکاتبات و جلسات متعدد کارشناسی با وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، این روزها خبرهای خوشی در مورد اصلاح نظام تعرفه ای به نفع تولید و صنعت از سوی دولتمردان به گوش نمی رسد.
در این نامه انجمن صنایع روغن کش آمده است، به نظر می‌رسد میان تصمیم سازان و تصمیم گیران وزارتخانه ها، در بر همان پاشنه 8 سال گذشته می چرخد و تصمیمات غیر کارشناسی و منفعت طلبی بــرای گروه ها و افراد خاص وارد کننده محصولات نهایی (کنجاله و روغن خام)، ادامه حیات صنعت روغن‌کشی را به چالش کشیده است.

بنا بر این در اینجا لازم است به صراحت اعلام شود در صورت عدم تدبیر دولتمردان مبنی بر وضع تعرفه 15 درصدی کنجاله، 20 درصدی روغن خام و 5 درصدی دانه های روغنی، کارخانجات روغنکشی در سال 1395 دیگر قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و باید همانند دوران زمامداری دولتهای نهم و دهم شاهد تعطیلی کامل کارخانجات روغن‌کشی، اخراج کارگران و وابستگی بیشتر به واردات محصولات نهایی (کنجاله و روغن خام) در کشور باشیم.

ضریب خودکفایی ایران در تولید روغن و دانه روغنی کمتر از ۱۰ درصد است و طبق نظر کارشناسان، برای تامین نیاز روغن خوراکی بهتر است به جای واردات روغن خام و کنجاله خوراک دام، دانه روغنی وارد شود، تا با فرآوری در داخل، هم اشتغال ایجاد شود و هم روغن تازه برای انسان و کنجاله تازه برای خوراک دام تهیه شود. - See more at: http://www.foodpress.ir/Post.aspx?ID=1071728b88e04bb2b114d54ce372e050#sthash.uy4ZqpQF.dpuf

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید