Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به ایانا خبر داد:

ایران و فرانسه شرکای بین‌المللی اصلاح گندم/ اعزام به‌نژادگران کشور به فرانسه

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: در پی امضای تفاهم‌نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و شرکت فلوریماند دپره فرانسه در زمینه اصلاح گندم، همکاری‌های دو کشور از شهریور 94 آغاز شد و در همین راستا در اواسط اسفندماه سال جاری برای تعیین خطوط اصلی فعالیت‌ها و تهیه برنامه کار عازم فرانسه شدیم.

ایران و فرانسه شرکای بین‌المللی اصلاح گندم/ اعزام به‌نژادگران کشور به فرانسه


ایران، بازار مصرف سایر کشورها نخواهد بود، بلکه با نشان دادن توانایی‌های خود در سطح جهانی، به‌دنبال ارزآوری برای کشور هستیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از همکاری ایران و فرانسه در زمینه اصلاح گندم خبر داد و گفت: در پی امضای تفاهم‌نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و شرکت فلوریماند دپره فرانسه در زمینه اصلاح گندم، همکاری‌های دو کشور از شهریور 94 آغاز شد و در همین راستا در اواسط اسفندماه سال جاری برای تعیین خطوط اصلی فعالیت‌ها و تهیه برنامه کار عازم فرانسه شدیم.

گودرز نجفیان با بیان اینکه از اهداف این سفر تبادل نظر، مشاهده امکانات موجود و پیش‌بینی برنامه‌ای پنج‌ساله بود، به بازدید هیأت ایرانی از مزارع گندم شمال فرانسه اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: این همکاری با محوریت مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در ایران اجرا می‌شود.

نجفیان به فعالیت‌های این شرکت در زمینه اصلاح و تولید بذر گندم در کشورهای آرژانتین، مراکش، مجارستان، بلغارستان، روسیه و مصر اشاره کرد و افزود: در ادامه این سفر از آزمایشگاه و گلخانه‌های تولید لاین‌های دابل هاپلوئید، آزمایشگاه بررسی‌های کیفیت نانوایی، واحد فرآوری بذر و گلخانه‌های در دست احداث جهت تکمیل روش‌های اصلاح گندم بازدید به‌عمل آمد.

وی ادامه داد: قرار بر این شد که در تولید بذور گندم ارقامی انتخاب شوند که پتانسیل تجاری‌سازی را داشته باشند و با رعایت حقوق دو طرف، در صورت امکان برای مناطقی مانند مراکش، آرژانتین و شرکت اروپا نیز تولید شوند.


اعزام به‌نژادگران کشور به فرانسه

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر درباره آموزش محققان و به‌نژادگران تصریح کرد: سالانه تعدادی از محققان ما برای کارآموزی و یادگیری به فرانسه اعزام خواهند شد.

نجفیان از برگزاری نشست‌های سالانه و متناوب بین دو کشور خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر ژرم‌پلاسم‌های تولیدشده در کشور به فرانسه منتقل شده‌اند و در این کشور لاین‌های خالص تولید می‌شود، ما در کشور تکنولوژی تولید لاین خالص را داریم، اما فرانسه از پتانسیل بهتری بهره‌مند است.

وی تأکید کرد: همچنین این شرکت فرانسوی نیز ارقام ژرم‌پلاسمی که برای کاشت در ایران مناسب هستند و پتانسیل تجاری شدن را دارند برای ما ارسال کرده‌اند.

نجفیان با بیان اینکه تبادل ژرم‌پلاسم از اواسط سال 1394 آغاز شده است، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت فلوریماند دپره مسئول تولید لاین‌های دابل‌هاپلوئید هست و ما نیز به کشت مشغول هستیم.


حضور به‌نژادگران فرانسوی در ایران

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از برگزاری نشست کارشناسی دوجانبه در خردادماه 1395 خبر داد و گفت: در سفر به فرانسه پس از مرور مجدد تفاهم‌نامه، چارچوب تفاهم‌نامه امضاءشده برای اصلاح گندم با استفاده از توانمندی‌ها و ژرم‌پلاسم تهیه شده شرکت فلوریمانددپره و مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با رعایت حقوق مالکیت معنوی طرفین در تجاری‌سازی ارقام حاصل از این برنامه مجدداً مورد تأکید و توافق قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: برای نهادینه کردن برنامه کاری بلندمدت و بحث و تبادل نظر درباره چگونگی ادامه کار، برنامه بازدید فعالیت‌های مؤسسه برای به‌نژادگران این شرکت در ابتدای سال 1395 تنظیم شد.

نجفیان ادامه داد: همچنین مقرر شد امکان مشارکت شرکت فلوریمانددپره در انتقال تکنولوژی به مزارع گندم خوزستان با هدف افزایش پایدار تولید در نشست‌های آینده بررسی شود.

وی با تأکید بر اینکه با امضای این تفاهم‌نامه ایران شریک بین‌المللی فرانسه در زمینه اصلاح گندم است، افزود: ما تنها به‌دنبال این نیستیم که بازاری برای سایر کشورها باشیم، بلکه به‌دنبال نشان دادن توانایی‌های خود، درآمدزایی و ورود ارز به کشور هستیم./

A-941222-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید