Iranian Agriculture News Agency

در سیزدهمین جلسه کمیته معرفی رقم؛

معرفی هفت رقم زراعی در واپسین روزهای سال 94/ دومین رقم تریتیکاله معرفی و نامگذاری شد

در سیزدهمین جلسه کمیته معرفی سه رقم جدید گندم نان، یک رقم گندم دروم، دو رقم جو و یک رقم تریتیکاله معرفی شدند.

معرفی هفت رقم زراعی در واپسین روزهای سال 94/ دومین رقم تریتیکاله معرفی و نامگذاری شد

معاون شناسایی و ثبت ارقام گیاهی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از برگزاری سیزدهمین جلسه کمیته معرفی رقم و مطرح شدن هفت رقم زراعی متعلق به مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر در این جلسه خبر داد.

فرهاد خیری افزود: با توجه به نتایج آزمایشات انجام‌شده طی سال‌های گذشته سه رقم جدید گندم نان، یک رقم گندم دروم، دو رقم جو و یک رقم تریتیکاله معرفی شدند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که گسترده شدن یک رقم در کشور می‌تواند خطرات زیادی را به‌دنبال داشته باشد و شیوع یک بیماری یا آفت می‌تواند تمام منطقه را تحت تأثیر قرار دهد، سیاست بخش کشاورزی کشور و مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر تنوع ارقام است، زیرا متنوع کردن ارقام زراعی می‌تواند از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.

خیری از مشخصات این ارقام جدید به مقاومت آنها به بیماری‌ها، مقاومت به زنگ و زودرس بودن آنها اشاره کرد و ادامه داد: یکی از ارقام معرفی‌شده مناسب برای کشت تأخیری در استان خوزستان و نظام‌های زراعی اقلیم‌های جنوب کشور است و می‌تواند جایگزین ارقام موجود شود.

وی با اشاره به عملکرد بالا و زودرس بودن گندم دروم معرفی‌شده تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به کیفیت بالای این محصول، تولید آن در آینده توسعه پیدا کند.

معاون شناسایی و ثبت ارقام گیاهی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال یادآور شد: یکی از ارقام جوی معرفی‌شده حاصل دورگ‌گیری داخلی و کاملاً ایرانی است، این رقم زودرس تا متوسط‌رس، پرپتانسیل، زمستانه، مقاوم به سرما، خوابیدگی و ریزش دانه است، رقم دیگر جو که از لاین‌های خزانه ایکاردا وارد کشور شده، بعد از چندین سال آزمایش‌های مختلف برای اثبات سازگاری و مقاومتش به بیماری‌ها معرفی شده است و از ویژگی‌های آن می‌توان به تحمل به خشکی، بهره‌وری بالای آب و پایداری عملکرد اشاره کرد که بدون‌شک در آینده می‌تواند در مناطق معتدل سرد جایگزین ارقام موجود شود.

خیری با اشاره به اینکه تریتیکاله که از تلاقی گندم و چاودار تولید می‌شود، به‌تنهایی در تغذیه طیور و دام و در اختلاط با آرد گندم برای تهیه نان، شیرینی و کیک به مصرف انسان می‌رسد، تأکید کرد: تاکنون تنها یک رقم تریتیکاله با نام سناباد در سال 1391 معرفی شده بود و رقمی که امروز معرفی شد، دومین رقم تریتیکاله است که در صورت اقتضای سیاست‌های موجود، می‌تواند توسعه پیدا کرده و جایگاه خود را در تغذیه دام و طیور پیدا کند.

وی زمان رونمایی از این هفت رقم معرفی‌شده را سال آینده عنوان کرد و اظهار داشت: بذور پرورشی این ارقام طی سال‌های گذشته تهیه شده و آماده ورود به عرصه تولید هستند./

A-941222-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید