Iranian Agriculture News Agency

مسئول کشاورزی حفاظتی معاونت وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

توسعه سطح کشاورزی حفاظتی به سه میلیون هکتار از اراضی کشور/ کاهش 30 درصدی مصرف بذر با کشاورزی حفاظتی

تاکنون در 1.5 میلیون هکتار از اراضی کشور، کشاورزی حفاظتی اجرایی شده است و بنا داریم این سطح را همراه با ارتقای کیفیت کار گسترش دهیم.

توسعه سطح کشاورزی حفاظتی به سه میلیون هکتار از اراضی کشور/ کاهش 30 درصدی مصرف بذر با کشاورزی حفاظتی


در صورتی که بودجه مورد نیاز برای انجام برنامه‌ها تحقق یابد، در پنج سال آینده سه میلیون هکتار از اراضی کشور را با کشاورزی حفاظتی مدیریت می‌کنیم.

مسئول کشاورزی حفاظتی معاونت امور زراعت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تاکنون در 1.5 میلیون هکتار از اراضی کشور، کشاورزی حفاظتی اجرایی شده است و بنا داریم این سطح را همراه با ارتقای کیفیت کار گسترش دهیم.

فرزاد زلقی افزود: امیدواریم در سال 1395، با توجه به آنکه باید بسیاری از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور تحقق یابد، اعتبار و ردیف ویژه به کشاورزی حفاظتی اختصاص پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی حفاظتی یعنی تولید پایدار با حفظ منابع آب و خاک؛ بنابراین نمی‌توانیم به هر قیمتی رکوردهای جدیدی در تولید به‌دست آوریم.

زلقی ادامه داد: 155 میلیون هکتار در دنیا با شیوه های مختلف کشاورزی حفاظتی می‌شود و ایران به 1.5 میلیون هکتار از کشاورزی حفاظتی در اراضی دست یافته است و امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده آن را همراه با ارتقاء، در کیفیت گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: در راستای استفاده از تجارب روز دنیا با موسسات تحقیقاتی بین المللی مانند ایکاردا و سیمیت قراردادهایی منعقد شده و پایلوت‌هایی در چهار استان کشور برای محصولات دیم و چهار استان کشور برای محصولات آبی در حال انجام است.


بومی‌سازی 100 درصد تکنولوژی‌های کشاورزی حفاظتی در کشور

مشاور معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: تاکنون 100 درصد تکنولوژی‌هایی که برای کشاورزی حفاظتی نیاز بوده، در کشور بومی شده است و امیدواریم که بتوانیم بودجه‌هایی را برای انجام این نوع کشاورزی که در آینده به آن نیاز جدی خواهیم یافت، دست پیدا کنیم.

زلقی تأکید کرد: کشاورزی حفاظتی در زراعت های مختلف 20 تا 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب و 13 تا 15 درصد افزایش عملکرد را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: به‌دلیل تردد نسبی بسیار کمتر در انجام عملیات کشاورزی حفاظتی نسبت به روش مرسوم ،به طور متوسط 45 لیتر در هر هکتار کاهش مصرف سوخت و گازوئیل به دنبال خواهد داشت و علاوه بر آن، ضمن صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌ها، 30 درصد مصرف بذر مصرفی را کاهش می‌دهد.

زلقی در پایان گفت: بنا داریم در صورتی که بودجه مورد نیاز اختصاص پیدا کند، سطح کشاورزی حفاظتی در 5 سال آینده را به سه میلیون هکتار برسانیم./

M-941224-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید