Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی:

نرخ قارچ به 3500 تومان کاهش یافت/ صندوق حمایتی قارچ در سال 95 تشکیل می‌شود

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی گفت: در صورتی که از سهمیه وزارت جهاد کشاورزی در صداوسیما برای تحریک بازار قارچ استفاده شود، می‌توان انتظار داشت بازار با تحریک تقاضا به نفع تولیدکنندگان تغییر موازنه دهد.

نرخ قارچ به 3500 تومان کاهش یافت/ صندوق حمایتی قارچ در سال 95 تشکیل می‌شود

با افزایش دما و کند شدن روند صادراتی، استان تهران با افزایش مازاد تولید روبه‌رو است، به‌طوری که تنها در استان تهران روزانه 30 تن قارچ به‌صورت مازاد تلمبار می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: از یک سو افزایش دمای هوا و از سوی دیگر تمرکز مصرف‌کنندگان روی سایر تنقلات مورد نیاز شب عید، مصرف طی روزهای اخیر به‌شدت کاهش یافته و باعث گپ تولید تا مصرف با حجم 30 تن در روز شده است.

محمد حسن افشار افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان ناچارند هر کیلوگرم قارچ خود را به شکل فله‌ای درجه یک به قیمت سه‌هزار و 500 تومان عرضه کنند که این رقم به معنای زیان دوهزار و 300 تومانی در هر کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد: رکود ناشی از تحریم در عمیق‌ترین شرایط خود قرار گرفته، به‌طوری که جز مصرف‌کنندگان تازه‌خوری، صنایع تبدیلی نیز رغبت زیادی برای خرید این محصول ندارند.

افشار ادامه داد: قارچ‌های برداشت‌شده در خط برنج هدایت می‌شود و در صورتی که برای خارج کردن آنها از چرخه مصرف برنامه‌ریزی نشود، با ضرر و زیان چند میلیارد تومانی پرورش‌دهندگان روبه‌رو خواهد شد.


وزارت جهاد کشاورزی برای تحریک تقاضا از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کند

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به راهکار ضرب‌العجل خارج کردن قارچ‌های مازاد تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که در حال حاضر بدون بار مالی به دولت می‌تواند به کمک بازار قارچ بیاید، ورود وزارت جهاد کشاورزی برای تحریک بازار است.

وی یادآور شد: در صورتی که از سهمیه وزارت جهاد کشاورزی در صداوسیما برای تحریک بازار قارچ استفاده شود، می‌توان انتظار داشت بازار با تحریک تقاضا به نفع تولیدکنندگان تغییر موازنه دهد.

افشار تأکید کرد: بر اساس تکالیف قانون‌گذار، صداوسیما موظف است به‌صورت هفتگی بیش از 32 ساعت برنامه برای بخش کشاورزی تأمین کند که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند بخش کوچکی از این زمان را در اختیار انجمن پرورش‌دهندگان قارچ قرار دهد تا با ساخت تیزرهای تلویزیونی برای تحریک تقاضا اقدام کرد.


صندوق حمایت از قارچ، سال آینده تشکیل می‌شود

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به راهکار بلندمدت برای حمایت از پرورش‌دهندگان قارچ اظهار داشت: پیش از این، انجمن پرورش‌دهندگان قارچ پیشنهاد تشکیل صندوقی برای حمایت از اعضای خود را به این وزارتخانه داده است.

وی همچنین گفت: هرچند تشکیل این صندوق در بدنه‌ای غیردولتی صورت می‌گیرد، اما باید تأمین 49 درصد سرمایه‌گذاری توسط وزارت جهاد کشاورزی کلید بخورد تا راهکار اجرایی پیدا کند.

افشار در پایان افزود: مسئولان در سال 94 اعلام کردند که اعتباری برای تشکیل صندوق حمایت از تولیدکنندگان قارچ در سال 94 وجود ندارد، اما در سال 95 این صندوق می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند./

F-941225-03


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید