Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس شرکت روناک به ایانا خبر داد:

بدهی 30 میلیارد تومانی سازمان دامپزشکی به مؤسسه رازی

آنهایی که تمام تقصیرها را به گردن کیفیت واکسن می‌اندازند، غیرمسئولانه حرف می‌زنند و از بطن ماجرا بی‌خبر هستند.

بدهی 30 میلیارد تومانی سازمان دامپزشکی به مؤسسه رازی

طی ماه‌های اخیر، بیماری تب برفکی خسارت‌های فراوانی را به واحدهای پرورشی وارد کرد. گروهی، نامرغوب بودن واکسن‌ها را یکی از علل اصلی بروز چنین خسارت‌هایی می‌دانند و معتقدند محصولات داخلی کیفیت لازم برای مهار بیماری را ندارد، اما موارد دیگری نیز در این میان اتفاق افتاده که درک آنها به قضاوت در این باره کمک شایانی خواهد کرد.

نایب‌رئیس شرکت واکسن‌سازی روناک امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) پرده از مسائل بین سازمان دامپزشکی و مؤسسه رازی برداشت و گفت: هم‌اکنون مؤسسه رازی به‌خاطر خدمات فروش واکسن، از سازمان دامپزشکی کشور حدود 30 میلیارد تومان طلب دارد.

جلال شلماشی با اشاره به اینکه مؤسسه رازی یکی از ثروت‌های ملی کشور محسوب می‌شود، افزود: همین مسئله باعث شده که مؤسسه در تأمین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شود و کار تا جایی ادامه یافت که این مرکز حدود پنج ماه ساخت واکسن را متوقف کرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی به جای بهره‌گیری از واکسن‌های داخلی، به سراغ واکسن‌های وارداتی مانند ولادیمیر روسیه، ویتال ترکیه و یا نمونه‌های فرانسوی رفته و از آنها طلب کمک می‌کند. این در حالی است که اگر موانع مالی از سر راه مؤسسه رازی برداشته شود، می‌تواند واکسن‌های باکیفیت و مؤثر تولید کند. ضمن اینکه اکنون سه سال است قیمت این محصول در بازار، ثبات دارد.

نایب‌رئیس شرکت واکسن‌سازی روناک در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر چرایی بی‌کیفیت بودن واکسن‌های داخلی، ادامه داد: اگر سازمان دامپزشکی قبل از شیوع بیماری و به موقع سفارش ساخت واکسن را به مؤسسه اعلام می‌کرد، اکنون این همه مشکل برای شیوع بیماری را نداشتیم. مسلم است که بعد از شیوع بیماری، تزریق واکسن دیگر اثرساز نخواهد بود؛ بنابراین تنها تولید به عهده این مؤسسه بوده و قسمت‌های بعد از آن که شامل واکسیناسیون و تشخیص مراحل بیماری می‌شود، به عهده سازمان دامپزشکی است. به عبارتی بی‌دقتی در تزریقات و عدم تشخیص درست را نمی‌توان به گردن کارخانه‌ها انداخت.

به گفته شلماشی، استفاده از واکسن‌های داخلی در استان‌هایی مانند خوزستان، همدان، آذربایجان غربی، اراک و گلستان بسیار مؤثر بوده و در کنترل بیماری نقش مفیدی داشته است.

وی تصریح کرد: پیام‌های بسیاری از دامپزشکان بخش خصوصی به بنده ارسال می‌شود که درخواست واکسن تب برفکی می‌کنند و مدعی هستند که سازمان دامپزشکی توانایی کنترل این بیماری را نداشته و ممکن است دامداری‌ها را به نابودی بکشاند، اما این شرکت به دلیل قراردادی که منعقد شده، مجاز به فروش واکسن به‌صورت خصوصی نیست و تنها باید با سازمان کار کند.

شلماشی در پایان یادآور شد: آنهایی که تمام تقصیرها را به گردن کیفیت واکسن می‌اندازند، غیرمسئولانه حرف می‌زنند و از بطن ماجرا بی‌خبر هستند./

V-941226-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید