Iranian Agriculture News Agency

نهال های شناسه دار یارانه دریافت می کنند

رییس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: یارانه فقط به نهال های مثمر شناسه دار تعلق می گیرد.

نهال های شناسه دار یارانه دریافت می کنند

رییس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: یارانه فقط به نهال های مثمر شناسه دار تعلق می گیرد.


به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صغری خوشکام در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه، افزود: طبق آخرین آمار، 11.8 میلیون اصله نهال از 238 نهالستان دارای مجوز و تحت نظارت، شناسه دریافت کرده اند.
وی اظهار داشت: با پرداخت یارانه به نهال های مثمر شناسه دار،تلاش می کنیم قیمت نهال در بازار را متعادل کنیم تا باغداران در خرید آزاد، با قیمت های سرسام آور نهال روبرو نشوند.
خوشکام در همین حال قیمت ارقام مورد حمایت معاونت امور باغبانی که در طرح های توسعه ای قرار دارند، مانند گردو، خرما و انار را مناسب ارزیابی کرد.
وی با اشاره به 333 نهالستان دارای مجوز در سطح کشور تصریح کرد: عمده یارانه به نهال های همین نهالستان ها و بر اساس اعلام نیاز استان ها در برنامه های اصلاح باغات و کشت در اراضی شیبدار و با تایید معاونت امور باغبانی تخصیص می یابد.
خوشکام با اشاره به جایگاه خوب محصولات باغی ایران در دنیا اظهار داشت: به منظور توسعه باغبانی در کشور باید تسهیلات کم بهره در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد و ابزار حمایتی دولت برای اجرای طرح های توسعه ای باغات به ویژه در اراضی شیبدار قوی تر شود.
تکثیر رقم جدید انار واندرفول
رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی از یک نوآوری در تکثیر رقم جدید انار واندرفول در استان کرمان خبر داد و گفت: امسال طی یک تفاهم نامه میان معاونت امور باغبانی و تولید کننده رقم انار واندرفول، تکثیر این رقم در استان کرمان و شهرستان شمارون آغاز شده است.
وی افزود: این رقم، دورگه و دارای رنگ دانه تیره و بازار پسند است و از طریق روش قلمه گیری، تکثیر نهال انجام می شود.
خوشکام، تکثیر رقم بومی نهال میوه به، موسوم به ویدوجا را از دیگر نوآوری های تولید نهال در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: 3200 اصله از این نهال تا پایان امسال توزیع می شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید