Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از تبعات سرمای ناگهانی روزهای اخیر برای بخش کشاورزی؛

زردآلو، بادام و گوجه‌سبز در صدر محصولات خسارت دیده از سرما

سرمای چند روز اخیر که بیشتر در مناطق شمال غربی کشور بروز کرد، خسارت‌های فراوانی به درختان شکوفه‌دار زد که هنوز آمار مشخصی از آن در دست نیست.

زردآلو، بادام و گوجه‌سبز در صدر محصولات خسارت دیده از سرما

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - وحید زندی فخر:

سرمای چند روز اخیر که بیشتر در مناطق شمال غربی کشور بروز کرد، خسارت‌های فراوانی به درختان شکوفه‌دار زد که هنوز آمار مشخصی از آن در دست نیست. در این میان بیشتر نمایندگان بخش خصوصی در محصولات باغی، معتقدند که برف و سرما خسارت‌های زیادی را به باغ‌های مختلف به خصوص میوه‌های هسته‌دار در آذربایجان شرقی و غربی زده است.

مدیرعامل کانون مجمع خبرگان کشاورزی آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار ایانا گفت: از 120 هزار هکتار باغی که در استان آذربایجان غربی وجود دارد، بیش از 50 هزار هکتار آن باغ‌های میوه‌های هسته‌دار است.

رضا بابان‌زاده با بیان اینکه در صورت نزول سرما به منفی دو درجه، شکوفه‌های درختان یخ می‌زند، افزود: متأسفانه در برخی مناطق ارومیه حتی دما به منفی پنج درجه نیز رسید که این موقعیت برای درختانی که شکوفه داده بودند، بسیار نگران‌کننده است.

به گفته وی، در استان آذربایجان غربی، بیش از همه درختان زردآلو آسیب دیده‌اند و محصولاتی مانند بادام و گوجه‌سبز در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. هرچند که هنوز برآوردی از میزان خسارت‌ها نشده است، اما به‌نظر می‌رسد میزان سرمازدگی در این سه محصول بیش از دیگر محصولات باشد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور نیز درباره سرمازدگی باغ‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل به ایانا گفت: به جرأت می‌توان ادعا کرد که سرما تقریباً تمام سردرختی‌ها را نابود کرده است.

علی خان‌محمدی خاطرنشان کرد: زردآلود، هلو، شلیل، بادام و گوجه‌سبز از محصولاتی هستند که در این دو استان خسارت دیده‌اند؛ حتی سیب‌های زودرس و محصولات زراعی مانند گندم نیز از این سرما در امان نماندند، اما از آنجا که هنوز روی درختان و مزارع برف نشسته، نمی‌توان میزان خسارت وارده را تخمین زد.

وی ادامه داد: دمای هوا در برخی مناطق اردبیل، زنجان و تبریز به منفی چهار درجه نیز کاهش یافت؛ با این وجود طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، در روزهای آینده سرمای هوا ادامه خواهد داشت.

صحبت‌های این دو کارشناس در حالی است که مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران، در گفتگو با ایانا عنوان کرد: خوشبختانه در مناطق شمالی، سرمای آسیب‌رسان نداشته‌ایم و تقریباً تمام باغ‌ها در امان بوده‌اند.

محمدرضا شعبانی تصریح کرد: بیشتر خسارت‌های وارده در مناطق کوهستانی کشور مانند آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل بوده است؛ بنابراین نگرانی از بابت محصولاتی مانند پرتقال وجود ندارد. در استان‌های سردسیر هم بیشتر محصولاتی دچار سرمازدگی شده‌اند که شکوفه‌های زودرس دارند؛ مانند زردآلود، بادام و گوجه‌سبز./

V-941229-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید