Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهوری ایران ششم فروردین راهی اسلام‌آباد می‌شود

آغاز مذاکراتی دشوار اما تعیین‌کننده، برای بازار کشاورزان ایرانی و پاکستانی

در حالی رئیس جمهوری ایران فردا آدینه، ششم فروردین‌ماه سال 1395 خورشیدی به دعوت رسمی رئیس جمهوری و نخست‌وزیر پاکستان و برای سفری دوروزه، راهی پاکستان می‌شود که باید دید با توجه به اتکای اقتصاد پاکستان به کشاورزی و جمعیت زیاد کشاورزان آن کشور چه توافق‌های دوجانبه‌ای رقم خواهد خورد.

آغاز مذاکراتی دشوار اما تعیین‌کننده، برای بازار کشاورزان ایرانی و پاکستانی


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - نسرین عبداللهی:

رئیس جمهوری ایران فردا آدینه، ششم فروردین‌ماه سال 1395 خورشیدی به دعوت رسمی رئیس جمهوری و نخست‌وزیر پاکستان و برای سفری دوروزه، راهی پاکستان می‌شود. سفری که در پاسخ به سفر سال گذشته نواز شریف نخست پاکستان به تهران، انجام می‌گیرد.

توسعه روابط دوجانبه بین دو کشور همسایه که دارای اشتراکات مذهبی و فرهنگی مشابه هستند، می‌تواند به‌ویژه در بررسی گسترش همکاری‌های اقتصادی در فضای پسابرجام از مهم‌ترین محورهای سفر ریاست جمهوری و هیأت همراه او به اسلام‌آباد باشد. به‌ویژه که پاکستان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین همسایه مسلمان کشورمان است.

رئیس جمهوری را در این سفر شماری از وزرا و اعضای هیأت دولت همراهی می‌کنند و اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیز طی این سفر در همایش مشترکی راهکارهای توسعه همکاری بخش‌های خصوصی را بررسی و قراردادهایی نیز امضاء می‌کنند، اما در این میان مذاکرات اقتصادی بر چه پایه و مبنایی خواهد بود؟ پرسشی که اگرچه تاکنون هیچ مقامی رسمی درباره آن اعلام موضع نکرده است، اما به‌نظر می‌رسد با نگاهی کلی به پتانسیل‌های دو طرف، بتوان در عین وجود مصادیقی از رقابت‌های بازار کشاورزی منطقه، زمینه‌های مشترکی برای سرمایه‌گذاری در بسته‌بندی و صادرات برخی محصولات و بازاریابی آنها یافت.

در این میان و در آستانه سفر ریاست جمهوری و هیأت همراه ایران، پایگاه خبری "پاکستان تودی" گزارش داد که "پاکستان با هدف افزایش صادرات محصولات کشاورزی تصمیم گرفته است از وزیر (جهاد) کشاورزی ایران برای سفر به این کشور دعوت رسمی به عمل آورد."

این پایگاه خبری در گزارشی نوشت: سیکاندر بوسان، وزیر امنیت غذای ملی پاکستان دعوت رسمی برای این سفر را احتمالاً تا چند روز آینده به سفیر ایران خواهد داد.

به گفته یک منبع دولتی پاکستان، تصمیم برای دعوت وزیر (جهاد) کشاورزی ایران به این دلیل گرفته شد که واردات کالاها با موافقت وزارت کشاورزی ایران انجام می‌گیرد.

پاکستان به‌دنبال برداشته شدن محدودیت‌های تجاری بین‌المللی علیه ایران، امیدوار است به بازار ایرانی دسترسی پیدا کند. این کشور با مازاد گندم، برنج، شکر، سیب‌زمینی، پیاز و میوه روبه‌رو بوده و دولتش از سوی جامعه بازرگانی برای یافتن بازارهای جدید برای این محصولات که قیمت‌هایشان در بازار داخلی ریزش کرده است تحت فشار قرار دارد.

دولت پاکستان هفته گذشته همه محدودیت‌های تجاری علیه تهران را رفع کرد و بانک مرکزی پاکستان به بانک‌ها اجازه داده است مجدداً ارتباطات بانکی را با همتایان ایرانی خود برقرار کنند که چنین اقدامی به ایجاد مکانیسم پرداخت رسمی میان دو کشور کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دیدار وزیر کشاورزی ایران کمک خواهد کرد مقامات ایرانی درباره کالاهای پاکستانی مانند گندم، برنج، صیفی‌جات، میوه‌جات و گوشت مطلع شوند. این پایگاه همچنین اعلام کرد که به گفته یک مقام بلندپایه پاکستانی، پاکستان در 30 سال گذشته به یک تولیدکننده بزرگ محصولات کشاورزی تبدیل شده و به‌راحتی می‌تواند نیازهای غذایی همسایه خود را تأمین کند. تلاشی که با توجه به برنامه‌های خوداتکایی وزارت جهاد کشاورزی و عزم محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در کاهش یا قطع واردات برخی محصولات استراتژیک مانند گندم و حتی میوه‌های تولید داخلی، به‌نظر می‌رسد مذاکرات پیچیده و دشواری در حوزه مبادلات بازرگانی در بخش کشاورزی رقم بخورد.

در واقع به‌نظر می‌رسد پاکستان به‌عنوان کشوری که پایه اقتصادش بر کشاورزی استوار شده است و با تولیدات مازاد روبه‌رو است، انتظار دارد ایران مشتری بالفعل محصولات کشاورزی او باشد و ایران هم با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین خطی‌مشی کلان نظام مبنی بر خوداتکا شدن به هر قیمت در برخی محصولات کش و قوس‌های زیادی برای تفاهم وجود داشته باشد، اما به گفته برخی آگاهان، از آنجا که دو کشور همسایه قصد رابطه دوستانه و گسترده دارند، انتظار می‌رود پس از لغو تحریم‌ها و سفر پیش روی رئیس جمهوری ایران به اسلام‌آباد، در حوزه کشاورزی نیز دغدغه‌هایی مانند گلایه از واردات نارنگی پاکستانی هرچند به‌صورت قاچاق یا پاجوش موز به‌دلیل ابتلا به بیماری پانامی موز که یک بیماری قارچی است و البته مختص موزهای صادراتی پاکستان هم نیست و در حال حاضر در دنیا پراکنده شده و کشورهای تولیدکننده با نژاد جدیدی از قارچ‌ها روبه‌رو هستند یا حتی گوشت‌های نامرغوب وارداتی که در دوران تحریم با قیمت نازل به صنایع گوشتی ایران تحویل داده می‌شد، محل مناقشه نباشد و در فضای همراه با مفاهمه، مذاکره به سود طرفین مدیریت شود. حال اگرچه پاکستان رقیب صادراتی تخم‌مرغ به افغانستان است یا نخودهای آن جای نخودهای کرمانشاه ایران را تنگ کرده است، اما مشتری خوبی برای خرمای مضافتی ایران و بریخ محصولات دیگر است.

ضمن آنکه این کشور با توجه به پیشرفت‌های خوب پاکستان در صنعت بسته‌بندی، این کشور می‌تواند سرمایه‌گذار خوبی برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی صادراتی ایران به کشورهای اطراف باشد. به‌طور نمونه پس از حضور نورمحمد جاجمانی، سفیر پاکستان در جلسه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه کشاورزی که از سوی استانداری برگزار شده بود و وی از بخش‌های مختلف اقتصادی استان خراسان جنوبی بازدید کرده بود، چنین اشتیاقی نیز نشان داده شد.

در بعد تحقیقاتی نیز پیرو آغاز تحرکاتی در ایران برای کشت گیاه کینوآ، به‌نظر می‌رسد فرصت‌های خوب مشابهی برای انتقال تجربه‌ها و ارقام مناسب این دست از گیاهان مغذی برای کمک به تأمین امنیت غذایی ایران وجود دارد که باید دید در چند روز آینده چه تصمیم‌هایی از نشست‌های مشترک طرفین به رسانه‌ها درز خواهد کرد./

N-950105-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید