Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا:

700 هزار تن حبوبات در سال جدید تولید می‌شود/ توسعه سطح زیر کشت نخود به 500 هزار هکتار در سال 95

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در نخستین گفتگویی نوروزی و رسانه‌ای خود با ایانا، مشروح برنامه‌های این دفتر برای توسعه کشت حبوبات در ایران به‌ویژه در سال جهانی حبوبات را اعلام کرد.

700 هزار تن حبوبات در سال جدید تولید می‌شود/ توسعه سطح زیر کشت نخود به 500 هزار هکتار در سال 95


مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) ضمن شادباش حلول سال جدید خورشیدی به عموم هموطنان به‌ویژه بهره‌برداران بخش کشاورزی، درباره وضعیت تولید حبوبات با توجه به نامگذاری سال 2016 میلادی به سال حبوبات گفت: از آنجا که سازمان خواروبار ملل متحد سال 2016 میلادی را سال حبوبات اعلام کرده است، ما نیز امسال سطح زیر کشت نخود و عدس را برای کشت پاییزه و انتظاری با افزایش سطح قابل ملاحظه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

کاوه خاکسار افزود: سطح زیر کشت نخود پاییزه در کشور دوبرابر سال گذشته برنامه‌ریزی شده است، نخود و عدس از محصولات دیم بوده که در بهار کشت می‌شود، اما برای استفاده از بارش‌های پاییز و زمستان می‌توان آن را در پاییز نیز کشت کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1393 خورشیدی، سطح زیر کشت نخود پاییزه، 10 هزار و 875 هکتار برآورد شد و در سال 94 بر اساس برنامه اعلام‌شده به 20 هزار و 110 هکتار افزایش یافت.

خاکسار ادامه داد: کشت پاییزه عدس نیز در سال 94 - 93 حدود 14 هزار و 545 هکتار بود که در سال 95 - 94 بر اساس برنامه ابلاغی باید به 23 هزار و 170 هکتار برسد.

وی از کشت انتظاری نخود خبر داد و تصریح کرد: کشت انتظاری نخود در سال 94 - 93، هفت‌هزار و 835 هکتار بود که در سال زراعی 95 - 94 به 22 هزار و 595 هکتار خواهد رسید. محصول عدس نیز از پنج‌هزار و 948 هکتار طبق برنامه پیش‌بینی شده به 15 هزار و 365 هکتار باید برسد که در مجموع می‌توان گفت کشت پاییزه و انتظاری برای محصول نخود در سال زراعی 93 - 92 حدود 18 هزار و 710 هکتار بود که در سال زراعی 94 - 93 به 42 هزار و 905 هکتار رسیده است.

اولویت کشت حبوبات در پاییز، به شرط مقابله با علف‌های هرز

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه کشت پاییزه محصولات حبوبات مدنظر است، یادآور شد: اما از آنجا که مشکل علف‌های هرز وجود دارد، تلاش می‌کنیم تا با روش‌های مناسب بتوانیم آن را رفع کنیم. علاوه بر آن، رغبت مردم به حبوبات دانه‌درشت بیشتر است و تلاش می‌کنیم که حبوباتی با این خصوصیات و پابلند و مقاوم به بیماری برق‌زدگی را افزایش دهیم که در این راستا امسال تعدادی رقم از ایکاردا گرفته شد و توسط مؤسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه و کرمانشاه و کرمانشاه کشت شد که امیدواریم ارقام مناسبی برای سال جدید معرفی شود.

خاکسار تأکید کرد: یکی از مسائل دیگر حبوبات به‌ویژه در نخود، کم بودن تعداد ادوات مکانیزه برای برداشت است که تلاش می‌کنیم این ادوات را خریداری و در عرصه داشته باشیم.

توسعه سطح زیر کشت نخود به 500 هزار هکتار در سال 95

وی درباره ضریب خوداتکایی محصول حبوبات در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ضریب خوداتکایی حبوبات در کشور در حدود 90 درصد است که ظرف چند سال آینده و طی برنامه ششم توسعه به خودکفایی 100 درصدی و افزایش صادرات قدم خواهیم گذاشت.

خاکسار همچنین گفت: در حال حاضر نیاز به واردات لوبیا نداریم و در نخود نیز مطابق آمار هم واردکننده و هم صادرکننده هستیم. لوبیا محصولی آبی است که برنامه‌های این معاونت تا پایان برنامه ششم توسعه برای گسترش آبیاری تیپ است و علاوه بر آن در سال 95 سطح زیر کشت نخود به حدود 500 هزار هکتار خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود که از این سطح 280 هزار تن نخود تولید شود.

وی در ادامه افزود: سطح زیر کشت عدس در سال 95 به 160 هزار هکتار و تولید 100 هزار تن و در زمینه لوبیا نیز از سطح 117 هزار هکتاری تولیدی معادل 270 هزار تن قابل پیش‌بینی است و در بخش سایر حبوبات همچون باقلا و... سطح زیر کشت 42 هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌شود تولید به 63 هزار تن برسد.

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در مجموع کل سطح حبوبات کشور 825 هزار هکتار پیش‌بینی شده است و تولید نیز برای سال جدید 700 هزار تن قابل پیش‌بینی است.

خاکسار درباره صادرات حبوبات در کشور ادامه داد: صادرات 28 هزار تنی نخود در مقابل واردات 18 هزار تنی این محصول در سال 1394 اتفاق افتاد و علاوه بر آن، لوبیا نیز 76 تن صادر شد و در مقابل پنج‌هزار و 998 تن از این محصول به کشور وارد شد.

وی تصریح کرد: در زمینه عدس، 79 هزار تن واردات عدس داشتیم و صادرات 25 تنی نیز در مقابل آن در سال 94 را شاهد بودیم.

خاکسار تأکید کرد: از آنجا که حبوبات در تناوب زراعی می‌تواند نقش بسزایی در تثبیت نیتروژن هوا در خاک ایفا کند و حاصلخیزی خاک را باعث شود، لازم است که در تناوب بسیاری از گیاهان زراعی قرار گیرد تا بتوانیم ضمن افزایش پایداری در محصولات کشاورزی، تولید مناسبی را رقم بزنیم و علاوه بر آن، صادرات فرآوری‌شده حبوبات می‌تواند ارزش افزوده مناسبی را ایجاد کند./

M-950108-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید