Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری با 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پس از 10 سال انتظار

پایانه گل و گیاه احمدآباد مستوفی به ایستگاه افتتاح نزدیک شد

پایانه چندمنظوره‌ گل و گیاه احمدآباد مستوفی برای صادرکنندگان و واردکنندگان گل در خاورمیانه که با داشتن مراکز قرنطینه، گمرک، نمایندگی بانک‌ها و خطوط هوایی به کمک صادرات می‌آید، ظاهراً پس از 10 سال در شرف نهایی شدن در سال 95 است.

پایانه گل و گیاه احمدآباد مستوفی به ایستگاه افتتاح نزدیک شد

پایانه صادراتی گل و گیاه احمدآباد مستوفی در 115 هزار مترمربع در سال 85 با مشارکت دولت و اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه کلید خورد، اما با وجود گذشت 10 سال، هنوز بهره‌برداری از آن آغاز نشده است. سناریوی پایانه گل و گیاه احمدآباد مستوفی که در آن ردپاهایی از کلاهبرداری، ورشکستگی، بایگانی شدن مصوبات دولتی و توپ‌اندازی تشکل‌ها به زمین یکدیگر یکجا دیده می‌شود. در واقع پایانه چندمنظوره‌ای برای صادرکنندگان و واردکنندگان گل تعریف شده بود که در خاورمیانه مرکزیت داشته و با داشتن مراکز قرنطینه، گمرک، نمایندگی بانک‌ها و خطوط هوایی به کمک صادرات بیاید، اما این پروژه معطل مانده که با سرمایه‌گذاری اولیه پنج میلیارد تومانی دولت و 10 میلیارد تومانی بخش خصوصی کلید خورده بود و تعبیر مجری طرح، سال جاری ( 95) به بهره‌برداری خواهد رسید. در این باره با سیدجلال عجایبی، مجری طرح پایانه گل و گیاه تهران و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان گل به گفتگو نشسته‌ایم.


آقای عجایبی، پایانه گل و گیاه احمدآباد مستوفی هم اکنون در چه شرایطی است؟

این پایانه در واقع یکی از چهار پایانه صادراتی گل و گیاه کشور بود که با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با حمایت سازمان توسعه تجارت کلید خورد و در آن سال مقرر شد با 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دولتی آغاز به‌کار کند، مصوبات هیأت وزیران به جریان سفر دولت به مازندران اجرایی نشد و بخش خصوصی نیز نتوانست به‌تنهایی از عهده اتمام این پروژه بربیاید؛ لذا عملیات ساخت آن بیش از 9 سال زمان برد.


ساخت این پایانه چقدر می‌تواند در شرایط بازرگانی گل و گیاه مؤثر باشد؟

با ساخت این پایانه تهیه، توزیع، نگهداری موقت، ارزیابی، تفکیک، درجه‌بندی و حمل و نقل گل و گیاه تا رسیدن به بازار اصلی مصرف ساماندهی شده و میلیاردها تومان زیان ناشی از ضایعات گل و گیاه 20 درصدی ضایعات گل حداقل به 10 درصد کاهش پیدا کند؛ چرا که سردخانه این پایانه در حدی است که امکان نگهداری گل تا یک هفته و بیشتر امکان‌پذیر خواهد بود.


ساخت این پایانه چقدر سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی را به همراه داشته است؟

از آنجا که قرار است در این پایانه مراکز قرنطینه، گمرک، نمایندگی بانک‌ها و حتی خطوط هوایی نیز مورد توجه قرار گیرد نیازمند سرمایه‌گذاری چندصد میلیارد تومانی بود که به‌علت عدم تحقق مصوبات دولتی و نبود توان بنیه مالی اعضای حقیقی و حقوقی تلاش شد با 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بهره‌برداری از آن طی سال 95 آغاز شود.


اینکه گفته می‌شود پایانه گل و گیاه احمدآباد مستوفی قربانی کلاهبرداری‌های صنفی شده است، چقدر صحت دارد؟

تعاونی‌های گل و گیاه تهران 650 عضو و اتحادیه گل و گیاه ایران 200 عضو حقیقی و هشت عضو حقوقی دارد، اما از آنجا که اتحادیه بنیه قوی مالی ندارد، تعاونی‌های گل و گیاه سایر شهرها نظیر مشهد، محلات، اصفهان، گیلان، دزفول، تهران، مازندران، تنکابن و نوشهر نیز در آن سهم دارند. در سال 84 پس از ثبت سرمایه‌گذاران اولیه 190 نفر بودند و در مجمع عمومی و فوق‌العاده موافقت اعضا برای جلب سرمایه‌گذاری سایر اشخاص حقیقی و حقوقی گرفته شد و 40 هزار سهم برای فروش عرضه شده از 40 هزار سهم هر سهم 174 هزار تومان فقط 150 تا 200 هزار سهم به ارزش 200 تا 300 میلیون ریال فروش رفت. اینجانب نیز معادل 20 سهم یعنی یک‌هزارم کل سهام را با توجه به مشخص نبودن آینده پایانه و نبود رغبت سرمایه‌گذاری خریداری کرده‌ام. بعدها به‌علت بر زمین ماندن مصوبات سفرهای استانی، عملاً سرمایه‌ای که قرار بود از سوی دولت تأمین شود، تزریق نشد و عملیات ساخت پروژه در فرسایش زمانی قرار گرفت و حتی از ارزش سهام آن نیز کاسته شد. اینجانب طی پیگیری‌های بسیار و با گرفتن چند میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌های مختلف به نمایندگی اعضا، کار ساخت پروژه را دوباره آغاز کردم و انتظار دارم سال 95 به بهره‌برداری برسد.


حجم صادرات فعلی گل و گیاه چقدر است؟

در زمان حاضر صادرات گل و گیاه به‌صورت قانونی و علمی رقم چندان چشمگیری ندارد و حدود 30 تا 50 میلیون دلار در سال است که به‌صورت فله‌ای صورت می‌گیرد؛ اما با ساخت این پایانه انتظار دارم سهم ایران از بازار 100 میلیارد دلاری گل و گیاه در جهان افزایش پیدا کند؛ چرا که کشورمان با داشتن 200 نوع گل، 10 هزار واریته گل و گیاه صحرایی و 200 تا 300 واریته می‌تواند در صورت حمایت دولت، تنها از تهران تا سه میلیون شاخه گل امکان صادرات داشته باشد./

F-950109-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید