Iranian Agriculture News Agency

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا:

جمعیت پایه 1000 گاو دومنظوره فروردین امسال وارد ایران می‌شود/ عملیاتی کردن زنجیره صنعت شترمرغ در خرداد 95

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی، ضمن اعلام مهم‌ترین دستاوردها و اقدام‌های ساختاری صنعت دام و طیور در سال 94 به مهم‌ترین اتفاق‌های در دست اقدام در بهار سال 95 خورشیدی اشاره کرد.

جمعیت پایه 1000 گاو دومنظوره فروردین امسال وارد ایران می‌شود/ عملیاتی کردن زنجیره صنعت شترمرغ در خرداد 95

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، ضمن شادباش فرا رسیدن سال جدید خورشیدی به عموم مردم به‌ویژه دامداران و مرغداران کشور، در مورد دستاوردهای سال 94 معاونت امور دام گفت: برخی از اقداماتی که از سال 92 آغاز شده بود، میوه‌اش در این سال چیده شد؛ برنامه‌ریزی در زمینه اصلاح نژاد یکی از آرزوهای ما بود که اتفاقات مثبتی در این زمینه داشتیم.

حسن رکنی با بیان اینکه بر اساس بررسی مجموعه همکارانش در آن معاونت، مقرر شد تا از آخرین دستاوردهای علمی که در زمینه دام و طیور جهان اتفاق افتاده ازجمله در زمینه دام‌های پربازده بازدید داشته باشیم و بتوانیم جمع‌بندی بکنیم، افزود: این جمع‌بندی منتج به این شد که ما هسته‌های اصلاح نژادی را داخل کشور داشته باشیم؛ لذا در سال 94 خوشبختانه فرصتی فراهم شد که واردات بسیاری از دام‌های کوچک را به‌صورت گله‌های با اندازه مناسب محقق شد به‌گونه‌ای که ما در بعضی از این گله‌ها شاهد تولید بسیار خوب هستیم.

وی با اشاره به اینکه پس از طی شرایط تطبیق‌پذیری با محیط و پس دادن آزمایش خود، ما به این نتیجه رسیدیم که از دام‌های پربازدهی که مدنظر ما قرار گرفته بود، می‌توانیم به شکل وسیع‌تری در کشور استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: جمعیت دام در حال حاضر در کشور زیاد است، اما غالباً بازده اقتصادی ندارد، لذا ما به‌دنبال افزایش جمعیت دام‌ها نیستیم، اما بهبود ژنتیکی و شرایط محیطی را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم با جمعیت کمتر، میزان بهره‌برداری را افزایش بدهیم.

رکنی با بیان اینکه در دام‌های سنگین روی دام‌های دومنظوره کار شده است و توفیقات بسیار خوبی در افزایش تولید شیر حاصل شد، ادامه داد: در افزایش کیفیت شیرخام گام‌های خوبی برداشته شد، جمعیت پایه یک‌هزار رأسی فروردین‌ماه 95 وارد کشور می‌شود که این یکی از اقدامات ارزشمندی است که همه دامداران واحد صنعتی علاقه‌مند هستند که عملکرد این دام‌های دومنظوره را از نزدیک رصد کنند.

وی با بیان اینکه پس از فراهم شدن فضا، برخی از مؤسسه‌های اقتصادی کشور با مطالعات اولیه‌ای که انجام دادند به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در این زمینه ورود داشته باشند، تصریح کرد: در این ارتباط تاکنون حدود سه تا چهار مؤسسه برای نگهداری دام‌های پربازده اعلام آمادگی کرده‌اند.

رکنی با تأکید بر اینکه تعداد بیشتری از دام‌های با بازده بالاتر مدنظر است که هم به‌صورت خالص از آنها نگهداری و هم از ژن‌های آنها در گله‌های بومی استفاده شود، یادآور شد: افزایش بازدهی، افزایش تولید شیرخام و افزایش تولید گوشت، مجموع ثمرات اقداماتی است که در دو سال گذشته مقدمات آن فراهم شده و در سال 94 میوه بخشی از این اقدامات درخت یادشده چیده شد و در سال 95 هم آن را استمرار خواهیم داد.

تحولات ساختاری در زنجیره صنعت طیور و آماده‌سازی افتتاح زنجیره شترمرغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با بیان اینکه یکی از کارهای دیگری که در صنعت طیور طی سال گذشته (94) دنبال شد، موضوع اصلاح ساختار صنعت طیور بود، تأکید کرد: یک بخش کار این بود که واحدهای سنتی موجود با استفاده از تسهیلات بتوانند شرایط بهتری پیدا کنند. در این راستا حدود بیش از 25 درصد واحدهای سنتی که از بازده پایینی برخوردار بودند با استفاده از تسهیلاتی که در اختیارشان قرار داده شد، شرایط خود را بهینه کردند و حال با بهره‌وری بالاتر کارشان را ادامه می‌دهند.

وی اظهار داشت: همچنین یک شبکه و زنجیره کسب و کار در صنعت طیور تعریف کردیم، به‌گونه‌ای که سال 92 کل تولیدی که در زنجیره داشتیم حدود پنج درصد بود که این میزان در سال 93 به 10 درصد رسید و در سال 94 طبق آخرین جمع‌بندی‌ها حدود 15 درصد بوده است.

رکنی با تأکید بر اینکه در زمینه صنعت طیور گام‌های خوبی برداشته شده، اما کافی نیست، گفت: اگرچه در صنعت طیور در جهان جزو هفت کشور نخست هستیم (60 درصد تولید گوشت مرغ در هفت کشور دنیا به لحاظ ردیف میزان تولید) که موقعیت خوبی به‌شمار می‌آید؛ اما نیازمند بازنگری جدی در صنعت طیور هستیم تا با اصلاح ساختار، مقدمات خوبی برای صادرات بیشتر فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 94 خورشیدی در بخشی از مواد پروتئینی توفیق‌های اقتصادی افزایش یافت و خوشبختانه شرایطی تجربه شد که بیش از 85 هزار تن تخم‌مرغ در سال 94 صادر شد، افزود: در زمینه گوشت مرغ، با وجود مشکلات و چالش‌هایی که در طول سال 94 داشتیم، خوشبختانه باز هم صادرات خوبی شده است که در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در زمینه لبنیات نیز بازارهای خوبی در اطراف خود داریم و بازار جدید هم در حال تعریف است، خاطرنشان کرد: کشور روسیه تقریباً یک کانال سبزی را برای محصولات پروتئینی ایران تعریف کرده که امیدواریم به‌زودی محموله‌های لبنی ما هم روانه کشور روسیه شود که این اقدام می‌تواند نقطه عطفی جدید در صادرات کشور باشد.

رکنی با ابراز خوشحالی زیاد از اینکه در سال 94 تأمین پروتئین خانوار در سراسر کشور به شکل خوبی طبق برنامه انجام شد، اظهار امیدواری کرد معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی بتواند در ارائه این خدمت بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که بسیار تأکید داشتند بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی نگاه به درون و نگاه به امکاناتی که دارد داشته باشد، داشته باشیم و فرمایشات ایشان را بلندتر از گذشته برداریم.

وی درباره دستاوردهای خارج از مرزهای کشور در حوزه دام و طیور نیز ادامه داد: اسفندماه 94 سفری به آفریقای جنوبی داشتیم که یکی از زیربخش‌های دام و طیور، یعنی پرورش شترمرغ در آن مورد توجه بود. به‌ویژه که تاکنون در کشور ما غالب موضوعیت اقتصادی شترمرغ، روی گوشت آن تعریف شده بود، اما در بازدید از آفریقای جنوبی کار بسیار گسترده‌ای در استحصال مصنوعاتی که از چرم شترمرغ و پوست شترمرغ حاصل می شود، انجام گرفت.

ایران، دومین تولیدکننده شترمرغ جهان، اما محروم از زنجیره صنعتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما دومین کشور تولیدکننده شترمرغ در جهان هستیم، بنابراین شاید تاکنون قدری غفلت کرده‌ایم از صنعتی که می‌تواند بازده اقتصادی بسیار بالایی داشته باشد. به‌ویژه که شترمرغ حیوان قانعی در تولید است.

رکنی به ثمره بازدیدش در آفریقای جنوبی از عرصه‌هایی که مورد بازدید قرار گرفتند اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس مشاهداتی که در بازدید به اتفاق همتای خودمان از بخش جنوبی آفریقای جنوبی داشتیم، مشخص شد که که ما هم می‌توانیم تبادل تجاری موفقی در بخش شترمرغ هم به لحاظ صادرات گسترده پر شترمرغ به آنجا داشته باشیم و هم می‌توانیم 10 درصد از هزینه‌های پرورش شترمرغ را از صادرات پر آن تأمین کنیم که تا به حال به این موضوع نپرداخته بودیم.

وی تأکید کرد: از همانجا مصمم شدیم با مذاکراتی که با تولیدکنندگان در زمینه شترمرغ داخلی داشتیم، بتوانیم یک زنجیره تولید خوبی در بخش شترمرغ در استان فارس راه‌اندازی کنیم، البته مقدمات این کار در دو سال گذشته انجام شده بود، اما امیدوارم تا خردادماه 95 شاهد بهره‌برداری عملیاتی آن باشیم.

اما برای پایان بخشیدن به یک گفتگوی آغاز سال نوروزی، چه پرسشی شیرین‌تر از سرنوشت عسل که خوشبختانه رکنی خبر خوشی هم در این زمینه داد و آن اینکه چون آفریقای جنوبی واردکننده عسل و ما هم صادرکننده این محصول مغذی هستیم و متوسط تولید سرانه عسل در دنیا نیز حدود 200 گرم است، چون در کشور ما متوسط تولید سرانه حدود یک کیلوگرم است و حدود 70 هزار تن تولید عسل داریم با این فرصت بتوانیم در کشورهای مختلف جهان حضور پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه زنبورداران ایران نماینده تام‌الاختیار خود را در همین سفر همراه هیأت معاونت امور دام فرستاده بود و مذاکرات اولیه در همان جا انجام شد، اظهار داشت: در آن کشور تبادل نظرهایی هم انجام شد که به نظرم فرصت‌های بسیار خوبی برای ما هست که بتوانیم از استعدادهای آفریقای جنوبی استفاده کنیم، چون حضور آنها در بازارهای اروپایی نیز پررنگ است و این می‌تواند درگاهی باشد برای ورود ایران به سایر کشورها که شاید بخشی از محصولات ما را هنوز نمی‌شناسند./

N-950109-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید