Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی در گفتگو با ایانا:

سطح کشت چغندرقند پاییزه به 60 هزار هکتار می‌رسد

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی در گفت و گو با ایانا از برنامه های تولید شکر به عنوان یکی از محصولات طرح اقتصاد مقاومتی خبر داد.

سطح کشت چغندرقند پاییزه به 60 هزار هکتار می‌رسد

در حال حاضر سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه شش‌هزار هکتار است که تا افق 1404 به 60 هزار هکتار خواهد رسید.

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: از آنجا که شکر از محصولات استراتژیک و محصولات طرح اقتصاد مقاومتی است، برنامه داریم که بدون افزایش سطح زیر کشت، عملکرد محصولات فوق را در واحد سطح بالا ببریم و علاوه بر آن با نقطه‌یابی مکان‌هایی برای کشت چغندرقند پاییزه تلاش کنیم تا تولید در کشور افزایش یابد.

ابراهیم هزارجریبی افزود: در حال حاضر بیش از 50 درصد شکر مورد نیاز توسط تولید داخل و مابقی آن نیز از طریق واردات تأمین می‌شود، به‌گونه‌ای که در سال گذشته سطح کشت چغندرقند 100 هزار هکتار و کشت نیشکر همین مقدار بود که یک میلیون و 400 هزار تن شکر از این سطح تولید شد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت چغندرقند پاییزه از سیاست‌های جدید وزارت جهاد کشاورزی است و در این راستا از دانش بین‌المللی و ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم تا در افق 1404 بتوانیم سطح زیر کشت را به 60 هزار هکتار برسانیم، در حالی که اکنون سطح کشت چغندرقند پاییزه در کشور شش‌هزار هکتار است.

هزارجریبی ادامه داد: در راستای سرعت بخشیدن به سیاست‌های پایداری تولید و حفظ امنیت غذایی، با تکیه بر میزان آب کشور لازم است کشت چغندرقند پاییزه به‌دلیل محدودیت‌های آبی هرچه سریع‌تر پیاده‌سازی شود و در این راستا علاقه‌ای برای گسترش کشت چغندرقند در بهار وجود ندارد.

ضریب خوداتکایی شکر به 63 درصد رسید

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی تصریح کرد: با افزایش عملکرد در واحد سطح تلاش می‌کنیم که دانش و ارقام جدید را به عرصه ببریم و علاوه بر آن کشت نشائی و آبیاری میکرو را در برخی الگوهای زراعی کشت پیاده‌سازی کنیم و پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 400 هزار تن تولید شکر در کشور باشد.

وی یادآور شد: تاکنون ضریب خوداتکایی این محصول به 63 درصد رسیده است که 750 هزار تن شکر تولیدشده از چغندرقند و مابقی آن از نیشکر است؛ بنابراین واردات طبق روال گذشته انجام می‌شود تا زمانی که بتوانیم با تولید شکر بیشتر و کاهش مصرف مردم از 29 کیلوگرم در سال که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است، به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

هزارجریبی درباره استفاده از دانش جدید در خودکفایی شکر تأکید کرد: استفاده از ارقام پرپتانسیل و تکنولوژی‌ها و ادوات مکانیزه می‌تواند در تولید بهترین محصول مؤثر باشد و علاوه بر آن، تسهیلات و خطوط اعتباری خوبی نیز در این بخش به بهره‌برداران تعلق گرفته است.

وی در پایان اظهار داشت: تمام مراحل کاشت و برداشت محصول نیشکر و چغندرقند مکانیزه انجام می‌شود و در برنامه داریم که در برخی مکان‌ها که سه مرحله باید چغندرقند را برداشت کنیم، با ادوات خاصی آنها را به یک مرحله برسانیم و با وجود اینکه این دستگاه‌ها محدود است، در برنامه داریم که تعداد آنها را افزایش دهیم./

M-950114-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید