Iranian Agriculture News Agency

مشاور تغذیه‌ای سازمان جهانی بهداشت:

سوءتغذیه، عامل عمده مرگ و میر کودکان زیر پنج سال/ رژیم غذایی ناسالم، 11 میلیون نفر را در سال به کام مرگ می‌کشد

مشاور تغذیه‌ای سازمان جهانی بهداشت در گفتگویی تازه با سایت فائو، به جدید ترین نتایج مطالعات تغذیه‌ای مردم در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته اشاره کرد.

سوءتغذیه، عامل عمده مرگ و میر کودکان زیر پنج سال/ رژیم غذایی ناسالم، 11 میلیون نفر را در سال به کام مرگ می‌کشد


پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است از آنجا که تا سال 2030، عامل سه‌چهارم مرگ و میرهای جهان بیماری‌های غیرمسری مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی از سرطان‌ها خواهند بود و اطمینان از تغذیه مناسب مردم در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از فائو، تغذیه، همواره یکی از ارکان پراهمیت در سلامت انسان بوده، با رعایت یک رژیم غذایی سالم علاوه بر مدیریت وزن، فشار خون و کلسترول می‌توان به جلوگیری و کنترل بسیاری از بیماری‌های غیرمسری مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی از سرطان‌ها کمک کرد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است تا سال 2030 عامل سه‌چهارم مرگ و میرهای جهان بیماری‌های غیرمسری ذکرشده خواهند بود، پس اطمینان از تغذیه مناسب مردم در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. در همین راستا و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تأثیر مثبت حبوبات در تغذیه و سلامت مردم گفتگویی با فرانچسکو برانکا، مشاور تغذیه‌ای سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) صورت گرفته است.


چرا تغذیه خوب برای سلامت حائز اهمیت است؟

تغذیه خوب در رشد جسمی و ذهنی نقش مهمی را ایفا می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد در طول روز و در محل کار و مدرسه به پتانسیل کامل خود دست پیدا کنند. تغذیه همچنین زیربنای یک سیستم دفاعی قوی جهت محافظت از ما در مقابل بیماری‌های مسری و غیرمسری است. سوءتغذیه عامل عمده بسیاری از مرگ و میر کودکان زیر پنج سال (45 درصد) به سوءتغذیه مرتبط است. از طرفی رژیم غذایی ناسالم عمده‌ترین دلیل مرگ و میر در سراسر جهان است و 11 میلیون مرگ و میر در سال را به خود اختصاص داده است.


حبوبات حاوی مواد مغذی فراوانی است که یکی از مهم‌ترین آنها فیبر است. می‌توانید برخی از فواید رژیم غذایی غنی از فیبر را توضیح دهید؟

رژیم سرشار از فیبر به‌ویژه همراه ورزش و فعالیت‌های بدنی از چاقی جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده است یکی از دلایلی که دیابت نوع دو در مناطق روستایی آفریقا در 40 سال گذشته کم بوده است، رعایت رژیم غذایی سرشار از فیبر در این نواحی بوده است. همچنین مطالعات اخیر در ایالات متحده حاکی از آن است که رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. خوردن غذاهایی مانند حبوبات که دارای فیبر بالایی هستند به کاهش قند خون و سطح انسولین کمک می‌کنند که این امر برای افراد مبتلا به دیابت و پیش‌دیابت بسیار حائز اهمیت است.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و همچنین منجر به کاهش فشار خون شود. انواع فیبرها با کاهش سطوح کلسترول بد خون LDL ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. از دیگر فواید رژیم غذایی غنی از فیبر، کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها و محافظت از پوسیدگی دندان‌ها است. در جمعیت‌هایی که از رژیم‌های غذایی سنتی دارای فیبر بالا فاصله گرفته‌اند و جذب فیبر در آنها کم است مانند رژیم مدیترانه‌ای، ریسک ابتلا به بیماری‌های غیرمسری مانند دیابت، فشار خون، سکته مغزی و قلبی رو به افزایش است.


سازمان بهداشت جهانی برای مصرف حبوبات و داشتن یک رژیم غذایی سالم چه پیشنهادی دارد؟

سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( FAO ) توصیه می‌کند افراد حداقل مصرف 400 گرم میوه و سبزی شامل حبوبات و سایر بنشن‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشند که این معادل مصرف حدود 25 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه است. در سال‌های اخیر، مصرف حبوبات از حدود 10 کیلوگرم برای هر فرد در طی یک سال به شش کیلوگرم برای هر فرد طی یک سال رسیده است.

افزایش مصرف حبوبات و سایر لگوم‌ها می‌تواند سطح کیفیت رژیم غذایی مردم و سلامت آنها را بهبود بخشد. یکی از راه‌هایی که دولت‌مردان بتوانند مردم را به مصرف حبوبات سوق دهند و تشویق کنند، صدور دستورالعمل‌های غذایی مبتنی بر این مواد است، اما با این وجود، قبول غذاهای خاص بستگی به فرهنگ منحصربه‌فرد هر کشور و منطقه دارد./

منبع: فائو

ترجمه: افسانه زعیم‌زاده

A-950114-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید