Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران پیش‌بینی کرد:

صادرات 78 هزار تن آبزیان در سالی که گذشت/ سهم 10 درصدی آبزیان در صادرات بخش کشاورزی

افزایش صادرات آبزیان اثر مستقیمی در مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی دارد، به‌گونه‌ای که 10 درصد صادرات بخش کشاورزی مربوط به آبزیان است.

صادرات 78 هزار تن آبزیان در سالی که گذشت/ سهم 10 درصدی آبزیان در صادرات بخش کشاورزی



مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: صادرات محصولات شیلاتی به‌ویژه میگو از رکورد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود، به‌گونه‌ای که اگر تولیدی وجود داشت امکان افزایش صادرات تا دو برابر نیز وجود داشت.

عیسی گلشاهی افزود: امسال صادرات را به سمت مشتریان سنتی سوق دادیم تا آنها را از دست ندهیم، در حالی که بازارهای صادراتی دیگری وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: طی 11 ماهه سال گذشته 12 هزار و 430 تن میگو صادر شد که پنج‌هزار تن آن تنها به کشور چین صادر شده است، در حالی که از سوی این کشور تقاضا تا سه برابر نیز وجود داشت.

گلشاهی با اعلام اینکه در صادرات انواع ماهیان نیز از رشد صادراتی برخوردار بودیم، ادامه داد: در 11 ماهه سال گذشته 21 هزار و 500 تن ماهی یال‌اسبی صادر شد که در مقایسه با 10 ماهه سال 1393 از رشد 55 درصدی برخوردار شد، در حالی که در سال 1393 میزان صادرات این آبزی 13 هزار و 800 تن بود.

وی از افزایش 12 درصدی صادرات ماهی قزل‌آلا خبر داد و تصریح کرد: میزان صادرات از دوهزار و 900 تن به سه‌هزار و 300 تن رسید.

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران یادآور شد: صادرات کپورماهیان نیز از رشد 13 درصدی برخوردار بود به‌گونه‌ای که از 16 هزار و 500 تن به 18 هزار و 800 تن رسید.

گلشاهی تأکید کرد: طی 11 ماهه سال گذشته در مجموع 69 هزار تن معادل 217 میلیون دلار انواع آبزیان صادر شد که از لحاظ وزنی از رشد 33 درصدی و از لحاظ ارزشی از رشد 25 درصدی برخوردار بود.

وی اظهار داشت: با احتساب آمار یک‌ماهه پایانی سال برآورد می‌شود که میزان صادرات به حدود 78 هزار تن برسد که ارزش 330 میلیون دلاری قابل پیش‌بینی است.


جذب سرمایه‌گذار برای توسعه صادرات آبزیان به کشورهای آسیای جنوب شرقی

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران همچنین گفت: لازم است برای محصولات جانبی شیلاتی نیز بازاریابی کنیم و بدانیم هرکشوری طالب چه بازار خاصی از محصولات ماست.

گلشاهی در ادامه افزود: به‌عنوان مثال صادرات ماهی قزل‌آلای منجمد به کشور روسیه قیمتی هم‌تراز تولید تمام می‌شود، در حالی که صادرات تازه آن مقرون به صرفه خواهد بود؛ بنابراین لازم است بازار هدفمان را بر اساس نوع محصول انتخاب کنیم.

وی درباره اولویت‌های بازار محصولات شیلاتی در سال جدید خاطرنشان کرد: صادرات آبزیان به کشورهای آسیای جنوب شرقی در مرحله جذب سرمایه‌گذار است و علاوه برآن جذب سرمایه‌گذار برای توسعه محصولات دارای ارزش افزوده و صادرات محور مدنظر است.

گلشاهی ادامه داد: تولید محصولات فرآوری‌شده با تأکید بر منابع داخلی، ورود آبزیان فیله‌شده که پسند مردم است همچون ماهی سیباس، افزایش مصرف آبزیان به 10.5 کیلوگرم به‌عنوان غذای سلامتی برای گروه‌های ویژه سنی با اجرایی کردن غذای سلامتی در بوفه مدارس، ارتقای بهره‌وری و کاهش ضایعات و... از دیگر اولویت‌های سال جاری است.

وی تصریح کرد: کمتر از یک درصد تولیدات بخش کشاورزی توسط شیلات انجام می‌شود و علاوه بر آن 10 درصد میزان صادرات بخش کشاورزی مربوط به این بخش است، بنابراین افزایش صادرات آبزیان اثر مستقیمی در مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی در کنار سایر بخش‌ها دارد./

M-950116-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید