Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی در گفتگو با ایانا:

سوپرکامپیوترهای تحلیل داده‌های هواشناسی ساخته شد/ ایستگاه‌های پایش گردوغبار و ذرات معلق امسال راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی در گفتگو با ایانا از ساخت سوپرکامپیوترهای تحلیل داده‌های هواشناسی در کشور توسط متخصصان داخلی و همچنین راه اندازی ایستگاه‌های پایش گردوغبار و ذرات معلق در سال جاری خبر داد.

سوپرکامپیوترهای تحلیل داده‌های هواشناسی ساخته شد/ ایستگاه‌های پایش گردوغبار و ذرات معلق امسال راه‌اندازی می‌شود


رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: ایران جزو سازمان جهانی هواشناسی است و دارای رتبه مناسبی بین کشورهای حوزه این سازمان است.

مسعود حقیقت افزود: سازمان جهانی هواشناسی دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات پردازش و تحلیل داده‌های هوایی است تا بتواند اثرگذاری توده‌های هوا را روی 20 تا 30 کشور متأثر از پدیده‌های جوی مورد ارزیابی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان سال 2016 را با شعار "اقلیم آینده صاف‌تر، خشک‌تر و نمناک‌تر" نامگذاری کرده است که نشان‌دهنده بالا رفتن دمای هوا به‌ویژه در کشورهای دارای اقلیم خشک نظیر ایران است.

حقیقت ادامه داد: شعار سازمان جهانی هواشناسی که سوم فروردین‌ماه نیز به نام روز جهانی هواشناسی نامگذاری شده است، نشان‌دهنده بارش‌های رگباری و طوفان‌ها و چالش‌های اقلیمی پیش رو است و نشان می‌دهد پدیده‌های خطی در انتظار مردم جهان خواهد بود.


413 ایستگاه "هم دیدی" و 2700 ایستگاه "باران‌سنجی" در کشور

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی تصریح کرد: ایران به لحاظ تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در خاورمیانه جزو پنج کشور نخست بوده و در دنیا نیز دارای رتبه قابل قبولی است.

وی یادآور شد: 413 ایستگاه همدیدی که به‌صورت شبانه‌روزی وضعیت جوی را پایش می‌کنند در کشور وجود دارد و دوهزار و 700 ایستگاه باران‌سنجی و 56 ایستگاه فرودگاهی و همچنین 9 ایستگاه رادار هواشناسی که مجهز به پیشرفته‌ترین ابزارهای ممکن هستند، وضعیت جو را رصد می‌کنند.

حقیقت تأکید کرد: همچنین در کشورمان 45 مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی به پایش شرایط جوی می‌پردازند و تلاش می‌کنند پیش‌بینی‌های تولیدات کشاورزی را مورد توجه قرار دهند.

وی اظهار داشت: همچنین ایستگاه‌های پایش گردو غبار و ذرات معلق نیز در کشورمان وجود دارد که تلاش می‌کنند به کمک کشاورزان آمده و پیش‌بینی دقیق‌تری برای فعالیت‌های تولیدی ارائه دهند.


سوپرکامپیوتر بومی ساخته شد

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی با اشاره به جایگاه فعلی هواشناسی کشاورزی در کشور گفت: هرچند سازمان هواشناسی تلاش کرده است تا با امکانات و تجهیزات فعلی، دقیق‌ترین پیش‌بینی‌های ممکن را برای تسهیل کردن فعالیت کشاورزی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، اما به‌علت شرایط تحریمی و محدودیت‌هایی که در ورود ابزار و تجهیزات پیشرفته به کشور وجود داشت، نمی‌توان وجود برخی نارسایی‌ها را منکر شد.

حقیقت افزود: سوپرکامپیوتر تحلیل داده‌های هواشناسی ازجمله ابزارهایی بود که شرایط تحریمی ایران باعث شد ورود آن به کشور ممکن نشود، اما با تلاش دانشمندان و محققان ایرانی نوع بومی آن ساخته شد و اکنون برآوردهای هواشناسی با تکیه بر این ابزار و تجهیزات دقیق‌تر بوده و پردازش قوی‌تری در حوزه کشاورزی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ناوبری هوایی برای نیازسنجی مسیر هوایی نظیر بالن و رادیون پروازی نیز از ابزارهایی بود که به‌علت تحریم با مشکلات و محدودیت‌هایی روبه‌رو شد، اما با همت صورت‌گرفته مسئولان، از سایر مرزها به کشور وارد یا نوع آن داخلی آن ساخته شد.

حقیقت ادامه داد: 10 ایستگاه برای پیش‌بینی سطح فوقانی جو وجود دارد که در صورتی که به 15 ایستگاه برسد، می‌تواند پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و با بازه زمانی طولانی‌تری را ارائه دهد؛ طبیعتاً چنین ارتقای تجهیزات این ایستگاه‌ها، نیازمند منابع مالی داخلی و خارجی است.


24 درصد اعتبارات عمرانی تخصیص یافت

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی با اشاره به میزان اعتبارات سازمان هواشناسی تصریح کرد: به‌منظور تجهیز و نوسازی ابزار و تجهیزات باید از اعتبارات عمرانی، منابعی اختصاص پیدا کند که به‌علت مشکلات سال‌های گذشته ناشی از تحریم و نوسان‌های نفتی کمتر از 24 درصد اعتبارات عمرانی تأمین شده است.

وی یادآور شد: ارتقای تجهیزات در سال جاری نیازمند اعتباراتی است که به‌نظر می‌رسد در لایحه بودجه 95 پیشنهاد شده و در صورت تصویب در صحن علنی مجلس می‌تواند به کمک ارتقای بخش بیاید.


رادار اردبیل راه‌اندازی می‌شود

حقیقت با اشاره به برنامه‌های سازمان در سال 95 تأکید کرد: سال گذشته رادار پایش هوا در استان فارس راه‌اندازی شد و امسال رادار اردبیل از طریق منابع مالی استانی تأمین سرمایه شده که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی اظهار داشت: ایستگاه‌های پایش گردوغبار و ذرات معلق از مهم‌ترین اقداماتی است که احداث آنها در سال جاری در دستور کار قرار گرفته تا بتواند تحلیل‌های قوی‌تری در حوزه کشاورزی ارائه کند.


موج هوای گرم در کشور از امروز

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی در پایان گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، روند افزایش دما به‌جز مناطق ساحلی دریای خزر، از امروز ادامه پیدا خواهد کرد و در صورتی که افت دما در هفته آینده وجود نداشته باشد، اطمینان بیشتری برای عبور از شرایط سرمازدگی فراهم خواهد شد./

F-950116-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید