Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران در گفتگو با ایانا:

60 درصد بازار تخم‌مرغ ایران در افغانستان از دست رفت/ صادرات به روسیه ممکن نیست

صادرات تخم‌مرغ در حال حاضر به مرز بحران رسیده و شرایطی بر آن حاکم است که نگرانی نمایندگان بخش خصوصی را برانگیخته است.

60 درصد بازار تخم‌مرغ ایران در افغانستان از دست رفت/ صادرات به روسیه ممکن نیست

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت صادرات تخم‌مرغ گفت: متأسفانه در سال گذشته بیش از 60 درصد بازار افغانستان را نسبت به سال 93 از دست دادیم.

فرزاد طلاکش افزود: وقتی قیمت محصولات تولید داخل، قدرت رقابت با نوع خارجی را نداشته باشد، نمی‌توان روی صادرات حسابی باز کرد؛ به همین دلیل هند و پاکستان با ورود به این بازار، جای ایران را گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: داستان صادرات به روسیه نیز بیشتر به یک شعار سیاسی شبیه است تا واقعیتی عملی، زیرا برای ارسال هر کانتینر حداقل شش‌هزار دلار به قیمت اصلی تخم‌مرغ اضافه می‌شود؛ به عبارتی 900 تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول افزایش قیمت خواهیم داشت. اگر این مبلغ از طرف دولت به‌عنوان یارانه جبران نشود، صادرات به این کشور ممکن نیست.

به گفته دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران، در حال حاضر تمام امیدها به عراق است؛ زیرا با توجه به وضعیت بحرانی ترکیه، فرصتی برای ایران فراهم شده تا از این موقعیت استفاده کند، اما نبود امنیت در این کشور و تشکیلات متزلزل آن، بر نگرانی‌های تولیدکننده‌ها و تجار افزوده است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود سیر نزولی صادرات تخم‌مرغ، همچنان ادامه داشته باشد.

طلاکش ادامه داد: تولید تخم‌مرغ در کشورهایی مانند ترکمنستان و تاجیکستان نیز در ماه‌های اخیر به اندازه‌ای رسیده که می‌توانند پاسخگوی نیاز داخلی‌شان باشند و دیگر نیازی به محصولات ایران ندارند؛ این در حالی است که مسئولان ایران در رسیدن به خودکفایی تولید تخم‌مرغ در این کشورها کمک شایانی انجام دادند و شاید اگر این همیاری نبود، چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

وی با اشاره به تولید 950 هزار تنی تخم‌مرغ در سال گذشته تصریح کرد: از 90 هزار تن تخم‌مرغ صادراتی، حدود 88 درصد از سهم صادرات این محصول به عراق، 10 درصد به افغانستان و دو درصد به عمان و ترکمنستان صادر شده است./

V-950117-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید