Iranian Agriculture News Agency

سازمان بین‌المللی کار دست به کار شد؛

اجرای پروژه‌های آبیاری در اردن برای کاهش بحران پناهندگان سوری

کشاورزان انتخاب‌شده برای اجرای طرح توسعه سیستم‌های آب حوضه آبریز و آبیاری قطره‌ای، همگی دارای زمینی کوچک بودند، که نیازمند حوضه آب برای ذخیره آب باران در فصل گرم بودند و این طرح به کشاورزان جهت به حداکثر رساندن محصولات خود برای فروش و افزایش درآمدشان کمک خواهد کرد، همچنین می‌تواند به ایجاد مشاغل فوری برای اعضای محلی جامعه یاری رساند.

اجرای پروژه‌های آبیاری در اردن برای کاهش بحران پناهندگان سوری


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، سازمان بین‌المللی کار در ابتکاری با توسعه سیستم‌های آب حوضه آبریز و آبیاری قطره‌ای نقش محوری را در ایجاد فرصت‌های کار مناسب در شمال اردن بازی می‌کند. اردن، از فقیرترین کشورهای جهان در زمینه آب است و نگهداری محصولاتی که نیازمند آبیاری هستند در اردن بسیار سخت و چالشی برای کشاورزان است.

یونس، از کشاورزان استان محروم و وابسته به کشاورزی "مَفرَق" در شمال کشور اردن، به لطف ابتکار سازمان بین‌المللی کار که به او کمک کرد یک سیستم بارانی ساده، اما مؤثر بسازد، به‌زودی قادر به اجرای طرح کاشت و داشت بادام در زمینی که به‌دلیل کم‌آبی سال‌ها بلااستفاده بود، خواهد بود.

به گفته وی، شروع این طرح بدون حمایت سازمان بین‌المللی کار که "برنامه سرمایه‌گذاری اشتغال فشرده" ( EIIP ) خوانده می‌شود، امکان‌پذیر نبود. هدف این برنامه بهبود زیرساخت‌های محلی، به‌ویژه برای فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کشاورزان بوده است.

این کشاورز اردنی اظهار داشت: برای مدت‌های طولانی برای پیدا کردن کسی جهت کمک به من در بهبود زیرساخت مزرعه تلاش کردم، بی‌شک نمی‌توانستم درختان را بدون وجود منبع آب کشت کنم، اما امروز به جای هدر رفتن آب باران در هر سال، من از این منبع برای کاشت در مزرعه استفاده می‌کنم و بهترین راه برای انجام این کار استفاده از تکنیک‌های جمع‌آوری آب‌های سنتی مانند حوضه آب است.


ایجاد شغل‌های محلی

یونس، تنها بهره‌بردار این پروژه نیست، جامعه محلی میزبان تعداد زیادی از پناهندگان فراری از بحران سوریه است که فشار زیادی را بر بازار کار محلی و خدمات عمومی وارد می‌کنند. کارگران محلی برای ساخت آب حوضه آبریز استخدام شده‌اند، ایجاد شغل در نتیجه باعث کاهش فشار بحران پناهندگان در جامعه محلی میزبان کمک می‌کند.

کشاورزان انتخاب‌شده برای این برنامه همگی دارای زمینی کوچک بودند، که نیازمند حوضه آب برای ذخیره آب باران در فصل گرم بودند و این طرح به کشاورزان جهت به حداکثر رساندن محصولات خود برای فروش و افزایش درآمدشان کمک خواهد کرد، همچنین می‌تواند به ایجاد مشاغل فوری برای اعضای محلی جامعه یاری رساند.

این تلاش‌ها بخشی از پاسخ گسترده سازمان بین‌المللی کار به بحران پناهندگان سوریه در شمال اردن است. این منطقه با وجود آن که به‌شدت وابسته به کشاورزی است، از افزایش بیکاری و فقر که ناشی از کمبود سرمایه‌گذاری است، رنج می‌برد.


افزایش تولید محصولات کشاورزی

سازمان بین‌المللی کار بر روی به حداکثر رساندن تولید محصولات کشاورزی از طریق استفاده از گلخانه‌ها و با ارائه آموزش‌های فنی در راه‌هایی برای مدیریت گلخانه ازجمله استفاده از آبیاری قطره‌ای تمرکز کرده است.

هجوم پناهندگان نشان‌دهنده مصرف بالای آب است، بنابراین باید برای پیدا کردن راه‌هایی مؤثرتر برای استفاده از آب تلاش کرد. از تصمیمات اتخاذشده در این زمینه تمرکز روی گلخانه‌ها است و استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای جهت صرفه‌جویی در آب و انرژی است. تولیدات صورت‌گرفته نیز مراحل پس از برداشت را طی کرده و به بازار محلی عرضه می‌شوند تا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، با مشغول شدن افراد خانواده به کار در گلخانه کمکی به افزایش درآمد خانوار شود.

سازمان بین‌المللی کار امیدوار است بتواند این طرح آزمایشی را در مناطق بیشتر که مورد هجوم پناهندگان قرار گرفته، گسترش دهد. از نتایج حائز اهمیت این طرح می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی و ایجاد انسجام اجتماعی در مناطقی که زیر فشار بحران آوارگان سوری بود، اشاره کرد./

A-950117-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید