Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی قوه مجریه در نخستین نشست خبری سال جدید خبر داد:

149 هزار نفر در بخش کشاورزی جذب بازار کار شدند/ افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

تملک دارایی های سرمایه ای دولت در سال گذشته 36هزار و 911 میلیارد تومان بود که 27 هزار و 766 میلیارد از محل منابع عمومی و 9هزار و 45 میلیارد تومان از محل مجوزهای آب های مرزی و آبرسانی روستایی و تسطیح اراضی کشاورزی استان های مرزی و آبرسانی به 96 شهر و 3700 روستا انجام شد.

149 هزار نفر در بخش کشاورزی جذب بازار کار شدند/ افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش ایانا، نخستین نشست خبری سخنگوی قوه مجریه در سال جدید با گزارش اقتصادی کشور در سال 94 آغاز شد و پس از آن نوبخت به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.
محمد باقر نوبخت در ابتدای سخنانش، گزارشی از اقدامات اقتصادی دولت جهت رشد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را ارائه کرد و گفت: در سال گذشته عمدتا برنامه های ما معطوف به اجرای بودجه بود. از بودجه 220 هزار میلیارد تومانی، 201 هزار میلیارد تومان یعنی 92 درصد تحقق پیدا کرده است.
او توضیح داد: تملک دارایی های سرمایه ای دولت در سال گذشته 36هزار و 911 میلیارد تومان بود که 27 هزار و 766 میلیارد از محل منابع عمومی و 9هزار و 45 میلیارد تومان از محل مجوزهای آب های مرزی و آبرسانی روستایی و تسطیح اراضی کشاورزی استان های مرزی و آبرسانی به 96 شهر و 3700 روستا انجام شد.

آمار کلی وضع اشتغال در کشور
در سال 94 براساس طرح آمارگیری، نیروی کار کشور با افزایش نرخ مشارکت مواجه شد به طوری که نرخ مشارکت نیروی کار از 37.2 درصد در سال 93 به 38.2 درصد در سال 94 افزایش یافت.
وی ادامه داد: افزایش یک درصدی نرخ مشارکت باعث شد جمعیت فعال کشور از 23 میلیون و 818 هزار نفر به 24 میلیون و 701 هزار نفر افزایش یابد یعنی 882 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کشور شدند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهارداشت: از این 882 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار 214 هزار نفر موفق به پیدا کردن کار نشدند و با توجه به این که از 667 هزار نفر جذب شدگان بازار کار، 149 هزار نفر در بخش کشاورزی، 562 هزار نفر در بخش خدمات و در بخش صنعت شدند 44 هزار نفر رشد منفی اشتغال را داشته ایم.
نوبخت گفت: در مجموع با توجه به شرایط سال 94 و با وجود کاهش شدید قیمت نفت، عملکرد 92 درصدی بودجه در حد 201 هزار میلیارد تومان تحقق یافت و 827 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار شد که 667 هزار نفر موفق به پیدا کردن کار شدند.

به واحدهای غیرفعال، تسهیلات داده می شود
سخنگوی دولت پیش بینی کرد در سال 95، رشد اقتصادی بین 5 تا 6 درصد باشد. او در ادامه سخنانش گفت: 36 هزار واحد تولیدی در شهرها و نواحی صنعتی کشور با سرمایه گذاری 67 میلیارد تومان فعال بود که هم اکنون 7 هزار واحد راکد است که در صورت فعال شدن باعث اشتغال 132 هزار نفر می شود. این فعال سازی در اولویت کارهای دولت قرار دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: همه استانداران و روسای سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی کشور در سازمان مدیریت برای آخرین هماهنگی ها برای توسعه همه استانها و فعال سازی واحدهای اقتصادی دور هم جمع می شوند. دولت با هر واحد غیرفعال ما قراردادی خواهد داشت که مشخص شود چقدر سرمایه در گردش نیاز دارد و چه مقدار افزایش تولید و ایجاد اشتغال خواهد داشت و میزان صادرات واحد تولیدی چیست.
او با اشاره به اولویت دادن برنامه های اقتصادی به بخش مسکن گفت: با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت، تحریک تقاضا با اولویت دادن جهت اسکان زوج های جوان، نوسازی بافتهای فرسوده، عمران حاشیه شهرها را خواهیم داشت. سال 95 سال برخورداری از فرصتهایی است که در 3 سال گذشته دولت و سایر قوا برای آن تلاش کرده اند.
وی در ادامه سخنانش با اعلام واگذاری طرحهای عمرانی به بخش خصوصی گفت: اولویت ما این است که طرحهای عمرانی که پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد دارند، به خصوص در مناطق محروم فعال شوند.

چطور تراز تجاری ایران مثبت شد؟

حدود 1 میلیارد دلار تراز مثبت داشتیم که 41 میلیارد دلار واردات داشتیم و حدود 42 میلیارد دلار صادرات را شاهد بودیم. باید به صادرات توجه بیشتری شود. لذا بیش از 1000 میلیارد تومان در بودجه 95 برای تشویق صادرات در نظر گرفته شده است.
همچنین پیش بینی کردیم 10 میلیون تن گندم با قیمت هرکیلوگرم 1270 تومان خریداری شود و 70 تومان هم هزینه جنبی این خرید است. لذا 13 هزار میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یافته و پیش بینی می شود نیاز به واردات گندم نداشته باشیم. همچنین 6 میلیون تن گندم ذخیره سازی شده است. گفتنی است در سال 92 برای خرید گندم 4 هزار میلیارد و 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

واردات اقلام لوکس آزاد بود
نوبخت درباره ابلاغ مصوبه اخیر واردات کالاهای اولویت 10 توسط معاون اول رئیس جمهوری گفت: این واردات قبلا آزاد بود و ما تعرفه واردات را افزایش دادیم تا عملا امکان واردات این اقلام وجود نداشته باشد. این اقدام دقیقا در راستای محدودیت واردات این کالاهاست.

صندوق های بازنشستگی دولتی ورشکسته شده اند
سخنگوی دولت درباره عدم پرداخت عیدی بخشی از بازنشستگان کشوری گفت: صندوق بازنشستگان کشوری و لشکری برای پرداخت حقوق اسفندماه اشخاص تحت پوشش خود مشکل داشت که در 27 اسفندماه باید 22 میلیارد و 400 میلیون تومان اختصاص می داد. واقعیت این است که صندوق بازنشستگی مشکل دارند و دولت هر ماهه 15 هزار و 500 میلیارد تومان به صورت کمک و اعانه به این صندوق می دهد. این صندوق با وجود پرداخت این مبلغ، باز هم قادر به پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان نبود. لذا دولت از اختیارات قانونی خود استفاده کرد و 2550 میلیارد تومان دیگر هم پرداخت کرد تا بتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.
وی در ادامه گفت: در صندوق بازنشستگی لشکری، 100 درصد حقوق بازنشستگان را دولت پرداخت می کند. یعنی دولت هم حقوق شاغلان و هم بازنشستگان را می پردازد. امسال نیز 4500 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگی کارمندان از سالهای گذشته در نظر گرفته شده است.

میانجیگری ایران در بحران آذربایجان-ارمنستان
نوبخت درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در میانجی گری بین آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت: وزیر دفاع با همتایان خود در کشورهای مزبور رایزنی کرده تا جلوی آتش افروزی گرفته شود. هر دو کشور همسایه ما هستند و ما مایل به صلح بین طرفین هستیم.

حاشیه های لغو سفر روحانی به وین
او درباره عدم سفر رئیس جمهور به اتریش گفت: عده ای قصد دارند از هر فرصتی علیه دولت استفاده کنند. مثلا درباره باز بودن سوئیفت، بانک مرکزی همه چیز را نشان داد ولی باز هم عده ای نوشتند نه، سوئیفت باز بود ولی فعالیت ها زیاد نبود. برخی نیز نوشتند 20 بازرگان چیز دیگری گفته اند. اگر سناتوری در خارج جمله ای بگوید برای آنها صدق و درست است. امنیت و آرامش کشور، مسئله کوچکی نیست. ما تایید نمی کنیم رئیس جمهور به کشوری برود که خاطراتی از استقبالهای بد از رئیس جمهوری ایران دارند. آقای رئیس جمهوری، نماد جمهوریت نظام است و باید همه مسایل رعایت می شد. ارکان مختلف گزارش و نظر مشورتی داده اند و خیر در این بوده که سفر لغو شود. البته گسترش مناسبات با اتریش و کشورهای دیگر در دستور کار دولت قرار دارد. نباید فراموش کرد اخیرا در اروپا، اتفاقات تلخی افتاد و رفتن رئیس جمهوری نیز نیازمند تمهید مقدمات و رعایت مسایلی است و شأن ملت ایران در هر سفر مسئولان باید رعایت شود.
او ضمن تشکر از عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه درباره توضیح در خصوص برداشته شدن تحریم ها گفت: آنچه از تحریم ها مربوط به مسایل هسته ای بود، برداشته شد و برخی تحریم ها نیز ربطی به مسایل هسته ای ندارد و ما در گفتگوهای برجام، درباره آنها توافق خاصی نداشتیم. توافق ایران و قدرتهای جهانی همه فرایندهای قانونی خود را طی کرده و سپس با تایید مشروط و نهایی مقام معظم رهبری شکل گرفت. طبیعی است استفاده مناسب از این فرصت ها همواره مورد توجه مسئولان بوده است. این که عده ای از مطالب مقام معظم رهبری به صورت گزینشی مطلبی را دربیاورند و به تحقیر یک کار بزرگ یا تخریب دولت بپردازند، درست نیست. مقام معظم رهبری به همه یادآور شدند باید حمایت از دولت صورت گیرد.
نوبخت با اشاره به اینکه عده ای تلاش دارند موفقیتهای برجام را نادیده بگیرند گفت: تلاش برای تحقیر این دستاورد بزرگ ملی کار مثبتی نیست. عده ای هم مسایل آشکار مانند اتصال سوئیفت را نفی می کنند. وقتی شما برجام را هدف قرار می دهید، دستاوردهای نظام و سایر قوا را زده اید چون دولت سهمی در این برجام داشت ولی همه قوا و کل نظام این دستاورد را به وجود آورد.

واکنش ابطال آرای مردم اصفهان
نوبخت در خصوص ابطال رای یکی از نمایندگان منتخب اصفهان گفت: وزارت کشور آرای حقوقی خود را در این باره بیان کرده و معتقد است اگر مسئله ای وجود دارد باید در فرآیند رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان، مورد رسیدگی قرار گیرد. پس از تایید صحت انتخابات، این مجلس است که اعتبارنامه نمایندگان را تایید می کند. وزارت کشور خود را موظف می داند نسبت به استیفای حقوق رای دهندگان و منتخبان مردم دفاع کند. باید از زحمات همکاران وزارت کشور تقدیر کرد که به نحو شایسته ای عمل کردند. وی در ادامه گفت: وزارت کشور مطالعات خود را در خصوص پیش نویس قانون انتخابات دنبال می کند.

واکنش به اظهارات اوباما
سخنگوی دولت در خصوص سخنان اوباما درباره عدم تطبیق آزمایشهای موشکی ایران با روح برجام گفت: آقای رئیس جمهور به صراحت به وزارت دفاع و سازمان مدیریت و برنامه ریزی جهت تقویت بنیه موشکی کشور دستور داده اند. مواضع ما صریح و روشن است.
او درباره توافقات برجام گفت: کارگروه ویژه ای مسایل را رصد می کند و با هر اقدامی که با حقوق ایران مغایر باشد، برخورد می کنیم. اولویت اصلی ما توسعه مناسبت با کشورهای همسایه و اروپا است. البته از سرمایه گذاری آمریکایی ها در داخل استفاده می کنیم ولی اولویت ما این کشور نیست.

اظهارات نوبخت درباره اسناد پاناما و پولشویی برخی مسئولان سابق
وی درباره اوراق پاناما و احتمال دست داشتن برخی مسئولان دولت سابق در اتهامات مالی گفت: خبر کم ارزش تر از آن است که نسبت به اتهامی که به فردی در یک نشریه ای وارد شده، واکنش نشان دهیم. شاید فردی هم که مورد اتهام قرار گرفته نیاز نباشد جواب بدهد. ما هیچ موضع رسمی در این باره نداریم.
نوبخت همچنین مذاکره با عربستان و نامه به امیر کویت را تکذیب کرد.

چرا مطالبات فرهنگیان پرداخت نشد؟
نوبخت در سئوالی در خصوص عدم پرداخت مطالبات فرهنگی گفت: 4500 میلیارد تومان اعتبار در بودجه 95 دیده شده ولی 900 میلیارد تومان هم پاداش فرهنگیان پرداخت شده است. وزارت آموزش و پرورش موظف است آمار پرداختی های مطالبات فرهنگیان بازنشسته را اعلام کند. این وزارت خانه با همه محدودیتهای خود این اقدام را انجام داد.

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش یافت
نوبخت در خصوص عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مبانی محاسباتی برای کسانی که تحت پوشش صندوقهای لشکری و کشوری هستند با مبانی تامین اجتماعی متفاوت است. الان ما 12 درصد به حقوق کارکنان دولت اضافه کردیم ولی آنها 14 درصد اضافه کردند. فوق العاده های شاغلان دولت با فوق العاده های کسانی که از صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی حقوق می گیرند متفاوت است.
او در ادامه گفت: همه اینها در حال افزایش نسبت به سال گذشته است. اینطور نیست که دولت نخواهد در مسایل مالی تامین اجتماعی وارد شود ولی هر کدام از بازنشستگان لشکری و کشوری و بازنشستگان تامین اجتماعی از مبانی قانونی متفاوتی برای افزایش حقوق خود برخوردارند که این افزایش نیز در تامین اجتماعی اعمال می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت با مصوبه هیات وزیران است. لذا به تعویق افتادن افزایش حقوق ها تا خردادماه، صحت ندارد. هر چند ما منتظر قانون بودجه هستیم ولی هر زمان این قانون تصویب شود، ما افزایش حقوق را از اول فروردین 95 اعمال می کنیم. این دغدغه برای کارمندان ایجاد نشود که از نیمه خرداد حقوقها افزایش می یابد.

پروازهای ایرفرانس به ایران برقرار است
نوبخت در واکنش به عدم حضور مهمانداران خانم ایرفرانس در سفر هوایی به ایران گفت: فرانسوی ها به مهمانداران هواپیماهای خود گفته اند می توانید بروید یا نروید. این در خدمات ارائه شده ایرفرانس مشکلی ایجاد نمی کند و پروازها برقرار است. امیدواریم با تجهیز خطوط هوایی با هواپیماهای لوکس خدمات بهتری به مسافران ارائه شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید