Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با ایانا:

احیای دریاچه ارومیه نزدیک است/ حذف تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز اطراف دریاچه

احیای دریاچه ارومیه بین کارشناسان با اما و اگرهای فراوانی همراه است؛ گروهی مخالف طرح احیا بوده و معتقدند باید از آن نمک استحصال کرد و دسته‌ای دیگر می‌گویند که اکنون طرح احیا به مراحل خوبی رسیده و باید آن را ادامه داد.

یک کارشناس منابع طبیعی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره احیای دریاچه ارومیه گفت: هم‌اکنون طرح بازسازی این دریاچه به مراحل قابل قبولی رسیده و بدون شک می‌توان به احیای آن امیدوار بود. زیرا به هدف مورد نظر بسیار نزدیک شده است.

ایوب فصاحت با اشاره به تشکیل ستاد احیای دریاچه در دولت حسن روحانی، افزود: خوشبختانه دولت یازدهم نگاه منطقی و مطلوبی دارد و تاکنون کارهای قابل تحسینی در این زمینه انجام داده که مهم‌ترین آن حذف تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز در اطراف دریاچه است.

وی خاطرنشان کرد: البته طرح انتقال آب از منابع دیگر و افزایش بارش‌ها در آن منطقه نیز تأثیر بسزایی در بهبود این سرمایه ملی داشته است.

به گفته این کارشناس، اما باید دید که بودجه و اعتبارات دولتی تا چه حد اجازه پیشرفت را خواهد داد؛ زیرا اگر این موضوع استمرار نداشته باشد، امیدها از بین می‌رود.

فصاحت با اشاره به همکاری ژاپنی‌ها در احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: معمولا این کشور در اجرای پروژه‌های محیط زیستی و منابع طبیعی در مناطق مختلف به‌ویژه ایران، بسیار موفق عمل کرده و به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین هدف‌شان کسب تجارب جدید در زمینه‌های گوناگون است؛ بنابراین دنبال مسائل سیاسی نیستند، اما مهم اینجاست که ما بتوانیم از تجربه‌های متخصصان ژاپنی استفاده کرده و تا جایی که می‌شود در راستای بومی‌سازی آنها بکوشیم.

وی برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی منطقه ارومیه به خصوص چاه‌های موجود در حوزه آبریز منتهی به دریاچه را از اصلی‌ترین مسائلی عنوان کرد که باعث خشک شدن دریاچه شده است./

V-950118-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید