Iranian Agriculture News Agency

ایرانی‌ها 400 هزار تن موز می‌خورند و می‌توانند 600 هزار تن سیب صادر کنند

ماراتن واردات موز به ازای صادرات سیب در سناریوی ارجمندی‌ها

دولت تصویب کرد که تعرفه واردات موز از چهار درصد به 26 درصد افزایش پیدا کند و واردکنندگان ملزم شوند به ازای واردات هر یک کیلوگرم موز، 1.5 کیلوگرم سیب صادر کنند. چنین مصوبه‌ای در حالی لازم‌الاجرا شده است که بر اساس گزارش‌های منتشرشده، ایرانی‌ها سالانه 400 هزار تن موز می‌خورند، به این معنا که باید 600 هزار تن سیب نیز صادر شود.

ماراتن واردات موز به ازای صادرات سیب در سناریوی ارجمندی‌ها


صادرات سیب تا کجا اوج می‌گیرد؟

برادران ارجمندی به‌عنوان سرشناس‌ترین واردکنندگان بزرگ موز در ایران شناخته می‌شوند که در اتاق ایران و تنظیم بازار موز داخلی نقش مؤثری را ایفا می‌کنند.

علی ارجمندی می‌گوید: بر اساس مقررات جدید صادرات و واردات در سال 95، تعرفه موز از چهار به 26 درصد افزایش یافت و مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی یک کیلوگرم موز، پنج درصد تعیین می‌شود؛ این بدان معناست که اگر در سال 94 عوارض گمرکی برای هر کارتن دو دلار محاسبه می‌شد، به پنج دلار افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که سهم شرکت برادران ارجمندی از صادرات سیب چقدر خواهد بود، می‌افزاید: شرکت برادران ارجمندی در مجموع سالانه شش میلیون کارتن 13 کیلوگرمی موز وارد می‌کند که به عبارتی 78 هزار تن موز را شامل می‌شود.

محاسبات سرانگشتی نشان می‌دهد سهم "برادران ارجمندی" در صورتی که 78 هزار تن موز وارداتی سهم واقعی آنها باشد، 17 هزار تن خواهد بود.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خاطرنشان می‌کند: بر اساس گزارش‌های منتشرشده در جهان، سالانه 55 میلیون تن موز تولید می‌شود و حجم صادراتی آن 16.8 میلیون تن است که گردش مالی آن تا شش میلیارد دلار گزارش شده است.

ارجمندی ادامه می‌دهد: اکوادور با سهم 29 درصد از کل صادرات جهان در رتبه نخست و بعد از آن کاستاریکا، فیلیپین، کلمبیا و گواتمالا قرار دارند که به ترتیب 13، 12، 10 و هفت درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به بزرگ‌ترین واردکنندگان موز دنیا تصریح می‌کند: بر اساس آمار سازمان ملل، اتحادیه اروپا با 39 درصد، بزرگ‌ترین واردکننده موز دنیا شناخته شده و بعد از آن آمریکا 26 درصد، ژاپن با هفت و روسیه با پنج درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.



تاریخ انقضاء صادرات سیب نزدیک است

هرچند گمانه‌زنی‌ها حاکی است که برادران ارجمندی سهم بیشتری از واردات موز در کشور را به خود اختصاص می‌دهند، اما سناریوی دیگری معتقد است 64 نفر در واردکنندگان موز شراکت دارند که 60 نفر آنها موزهای کشور اکوادور و بولیوی را از مرز ترکیه با کانتینر وارد کشور می‌کنند و تنها چهار نفر موزها را از سومالی و آفریقای جنوبی و توسط کشتی و از طریق بنادر وارد بازارهای ایران می‌کنند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی، امسال بیش از سه میلیون و 750 هزار تن سیب در کشور تولید شده که نسبت به سال مشابه پیش از این، حدود دو میلیون تن افزایش تولید داشته است؛ هرچند سازمان تعاون روستایی ایران تلاش کرد با خرید توافقی سیب در استان آذربایجان غربی به‌ویژه به کمک باغداران آمده و با پرداخت مشوق‌های صادراتی و تسهیلات بانکی، تجار را به صادرات تشویق کند، اما همچنان انبارهای استان‌های شمال غربی کشور مملو از سیب بوده و این محصول پس از سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی، در صدر بیشترین تولیدات ایران در سال زراعی گذشته قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی پیش از این واردات موز به ازای صادرات سیب را مورد تأکید قرار داده بود و توانست در 16 فروردین‌ماه سال 95 به‌صورت مصوبه آن را ابلاغ کند. با این وجود، اگر بهانه‌گیری برای کیفیت سیب‌های انباری وجود نداشته باشد، انتظار می‌رود به سرعت بازار سیب تنظیم شود.

ارجمندی، واردکننده بزرگ موز به ایران معتقد است: نکته حائز اهمیت در این مصوبه آن است که سیب‌های انباری حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه فرصت صادرات دارند و پس از آن قابلیت صادراتی خود را از دست می‌دهند؛ چرا که با گذشت بیش از هفت ماه ماندگاری در انبارها و سردخانه‌ها، از معیارهای صادراتی فاصله می‌گیرد./

F-950118-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید