Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس صنعت شیر در گفتگو با ایانا:

تعرفه واردات کره 20 درصد شد/ اطلاق نام کره به کره گیاهی، فریب مردم است

کره، یکی از محصولاتی است که کشور به‌دلیل عدم تولید کافی از قبل از انقلاب تاکنون به واردات آن نیازمند بوده و به‌دلیل اینکه جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود همواره از ارز دولتی برای واردات آن استفاده می‌کنند. اکنون از ابتدای سال جاری تعرفه آن از 10 درصد به 20 درصد افزایش یافته است؛ این موضوع می‌تواند برای سلامتی مردم خطرآفرین باشد.

تعرفه واردات کره 20 درصد شد/ اطلاق نام کره به کره گیاهی، فریب مردم است


یکی از کارشناسان صنعت شیر امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره افزایش تعرفه واردات کره گفت: این تعرفه هم‌اکنون به 20 درصد افزایش یافته. در حالی که سال گذشته این تعرفه تنها 10 درصد بود.

حسین چمنی با اشاره به اینکه حدود 90 درصد نیاز کره خوراکی کشور از خارج تأمین می‌شود، افزود: به‌نظر می‌رسد مسئولان با هدف افزایش قیمت شیرخام در کشور به چنین اقدامی دست زده‌اند که تصمیمی اشتباه و غیرکارشناسی است.

وی خاطرنشان کرد: چند سالی است که روغن نباتی را با نام "کره گیاهی" در فروشگاه‌های کشور عرضه می‌کنند. این در حالی است که اطلاق نام کره به این محصول، اصلاً صحیح و منصفانه نیست و به نوعی فریب دادن مردم است. کره در زبان فارسی اختصاصاً به چربی استحصال شده از شیر می‌گویند و محصولی که با نام کره گیاهی به مردم عرضه می‌شود در واقع همان مارگارینی است که با اضافه کردن اسید چرب ترانس یا افزایش اسیدهای چرب اشباع مانند پالم، به حالت جامد درآمده و در بسته‌بندی‌هایی شبیه کره معمولی، به بازار عرضه می‌شود. با توجه به واقعیت مارگارین یا چربی گیاهی که مایع است امکان بسته‌بندی آن در فویل آلومینیومی وجود ندارد و تنها با عملیات هیدروژنه کردن کره گیاهی چنین امکانی به وجود می‌آید که البته خطرات تبدیل روغن گیاهی به جامد بر همگان روشن است، اما سکوت وزارت بهداشت در مقابل چنین پدیده‌ای تعجب‌آور به‌نظر می‌رسد.

به گفته این کارشناس، وقتی تعرفه واردات به ناگهان دو برابر می‌شود، قیمت کره معمولی در بازار نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد. با این اتفاق، مردم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به سمت اجناس مضر یعنی مارگارین همراه با اسید چرب ترانس یا اسید چرب اشباع می‌روند.

چمنی ادامه داد: افزایش مصرف اسیدهای چرب اشباع هم خطرات فراوانی دارد که در هر یک از این دوحالت باید وزارت بهداشت در این زمینه بررسی و نتایج آن را به مردم عرضه کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در کشوری مانند دانمارک، اگر مقدار اسید چرب ترانس در محصولی از دو درصد بیشتر باشد، جریمه نقدی و زندان برای خاطی در پی خواهد داشت؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد تصمیم افزایش تعرفه، به‌طور مستقیم به سلامت مردم ضربه وارد کند./

V-950118-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید