Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس محیط زیست با ناکام دانستن روش کنونی به ایانا مطرح کرد:

نقش مخرب پمپ آب‌ها در خشکی دریاچه ارومیه/ لزوم به‌کارگیری مدیریت واحد در احیای دریاچه

سند همکاری دولت ایران و ژاپن با حضور نماینده سازمان ملل برای احیای دریاچه ارومیه عصر دیروز به امضا رسید، اما برخی کارشناسان معتقدند نهادینه کردن کشاورزی پایدار و تغییر الگوی کشت با همکاری جوامع محلی به روش کنونی موفقیتی در پی نخواهد داشت.

نقش مخرب پمپ آب‌ها در خشکی دریاچه ارومیه/ لزوم به‌کارگیری مدیریت واحد در احیای دریاچه


یکی از کارشناسان محیط زیست امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره احیای دریاچه ارومیه و همکاری ژاپن در این زمینه گفت: اگرچه دولت ژاپن در اجرای پروژه‌های مختلف محیط زیستی تقریباً موفق بوده، اما دریاچه ارومیه وضعیتی متفاوت دارد و باید از جنبه‌های دیگری به آن نگریست.

پیمان فقیه‌نوبری افزود: ایجاد الگوهای محلی و مشارکت مردمی با روشی که اکنون در حال اجراست، موفق نمی‌شود؛ زیرا در حال حاضر مدیریت این بحران دچار چنددستگی شده و در اختیار یک ارگان یا نهاد نیست.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال اکنون بخش مدیریت آب آن منطقه در دست وزارت نیرو است و تغییر الگوی کشت و ایجاد کشاورزی پایدار به عهده وزارت جهاد کشاورزی. این تقسیم کارها نمی‌تواند در پیشبرد احیای دریاچه موفقیتی حاصل کند.

به گفته فقیه‌نوبری، بهتر بود تمام کار از صفر تا صد به دست یک پیمان‌کار، مثلا دولت ژاپن واگذار می‌شد و ارگان‌های دیگر در آن دخالتی نمی‌کردند تا همه جوانب کار به‌صورت هماهنگ و در عرض هم مسیری رو به جلو را بپیماید.

وی در پایان با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به‌عنوان یک محیط زنده محسوب می‌شود، تصریح کرد: اکنون کشاورزان اطراف این دریاچه با پمپ‌های چینی آب را از زیرزمین می‌کشند و به آبیاری اختصاص می‌دهند. دلیل عمده خشکی دریاچه، همین کشاورزی است که به‌صورت غیراصولی به برداشت‌های آب می‌پردازد و تعادل طبیعی را به هم می‌زند./

V-950118-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید