Iranian Agriculture News Agency

حجتی در گفتگوی ویژه خبری:

پیشگامی بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی، مرهون تلاش بهره‌برداران و حمایت دولت و مجلس است/ رأی اعتماد حجتی به سازمان حمایت

وزیر جهاد کشاورزی امشب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به طرح مسائل مهم و کلان بخش پرداخت و ارتباط بین کشاورزی و اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

پیشگامی بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی، مرهون تلاش بهره‌برداران و حمایت دولت و مجلس است/ رأی اعتماد حجتی به سازمان حمایت


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - وحید زندی‌فخر:

وزیر جهاد کشاورزی امشب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع "کشاورزی و اقتصاد مقاومتی"، به طرح مسائل مهم و کلان بخش پرداخت و ارتباط بین کشاورزی و اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

شامگاه چهارشنبه 18 فروردین، محمود حجتی برای پاسخگویی به پرسش‌های مجری برنامه (سوسن حسنی‌دخت) که به احتمال قوی، مطالبه اکثر قریب به اتفاق کاروان بخش کشاورزی است، حاضر شد.

حسنی دخت، با بیان اینکه بخش کشاورزی در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته، نخستین پرسش خود را به‌گونه‌ای مطرح کرد که غافلگیری وزیر را به همراه داشت.

وی از حجتی پرسید که اگر اکنون به جای بنده، یک کشاورز یا دامپرور روی این صندلی نشسته بود، چه مشکلاتی را با شما در میان می‌گذاشت؟

حجتی پس از مکث کوتاهی، عمده مسائل موجود در بخش تولید را مربوط به بازار و فروش محصولات دانست. البته به اعتقاد وی، تا دو سال گذشته، مصائب کشاورزان بیشتر در تأمین نهاده‌ها خلاصه می‌شد، اما اکنون نهاده‌ها در وضعیت مطلوبی به‌سر می‌برد و این بازار است که دغدغه اصلی کشاورز محسوب می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا قبل از تولید نیازسنجی برای بازار ایجاد نشده است، گفت: کشور ما دارای ظرفیت‌های تولیدی بسیار بالایی است. به عنوان مثال سال گذشته سه میلیون و 400 هزار تن سیب درختی تولید شده، در حالی که نیاز داخل، دو تا 2.5 میلیون تن بود. بنابراین باید با اعمال سیاست‌های تشویقی، به فکر گسترش صادرات بود. اما در این زمینه از سابقه تاریخی زیادی برخوردار نیستیم.


محمود حجتی در پاسخگویی به پرسش‌های مجری برنامه (سوسن حسنی‌دخت)


حجتی ادامه داد: ما هنوز در ایجاد پیمان منطقه‌ای و بازار مشترک به نقطه قابل قبولی نرسیده‌ایم و هنوز تعرفه‌های ترجیحی در تجارت، جایگاه اصلی خود را در اقتصاد ما پیدا نکرده است. بنابراین شاید ده‌ها سال طول بکشد تا با کشورهای منطقه، بازار مشترک را راه‌اندازی کنیم. البته در این راه، تغییر رویکرد تجار از واردات‌گرایی به صادرات‌گرایی بسیار مهم است که تاکنون درباره مواد غذایی، بحث صادرات کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی درباره صادرات محصول به روسیه که در ماه‌های اخیر موج جدیدی در رسانه‌ها ایجاد کرده، آب پاکی را روی دست کسانی ریخت که با وعده‌های اغواکننده، این امر را مسئله‌ای ساده‌انگارانه می‌انگارند. حجتی معتقد است که صادرات به روسیه، نیاز به زیرساخت‌های تفاهمی، فنی و قرنطینه‌ای دارد که فراهم شدن آنها زمان‌بر خواهد بود. به هر ترتیب، دولت در پی رفع موانع قدم برمی‌دارد.

اگرچه مجری برنامه در لابه‌لای صحبت‌های وزیر، پرسش های جدیدی می‌پرسید، اما این مسئله باعث نشد تا تمرکز حجتی به هم بریزد. بنابراین در کمال آرامش به تمام پرسش‌ها پاسخ گفت؛ برخلاف عده معدودی که از این فرصت استفاده می‌کنند تا از پاسخگویی طفره روند!

یکی از ارگان‌هایی که وزیر جهاد کشاورزی به آن رأی اعتماد داد، سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده بود. این درست برخلاف نظر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی است که اعتقاد بر انحلال این سازمان دارد. به هر ترتیب، مداخله این سازمان در قیمت‌گذاری برخی کالاهای اساسی، موردی بود که حجتی با ادله کافی از آن حمایت کرد. زیرا به گفته وی، دولت باید مراقب باشد تا قیمت این کالاها در بازار به گونه‌ای تنظیم شود که نه مصرف‌کننده زیان کند و نه تولیدکننده. رها کردن افسار قیمت‌ها در بازار، برای دو طرف مشکل‌ساز خواهد بود. البته این موضوع در اکثر کشورها در حال اجراست و به هیچ وجه نمی‌توان آن را دستوری دانست.

عالی‌ترین مقام وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با رشد این بخش در سال گذشته عنوان کرد: ما در کشور از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخورداریم و با توجه به علم، دانش و نیروی انسانی که در اختیار داریم، می‌توانیم تولید را بسیار بیشتر از آنچه که اکنون هست، برسانیم. البته به شرطی که از منابع پایه مانند آب و خاک، استفاده مجاز داشته و در راستای پایداری آنها تلاش کنیم. در سال گذشته با تکیه بر چارچوب اقتصاد مقاومتی، رشد بخش بین 3.7 تا 4.2 درصد بوده که این سیر صعودی ادامه‌دار خواهد بود. تراز غذا نیز از منفی هشت میلیار ددلار در سال 92 به منفی 5.5 میلیارددلار در سال 93 رسیده که این مقدار برای سال 94 به منهای 3.2 میلیارد دلار ارتقا یافت. البته امید است که این رقم در طول سه تا پنج سال آینده به صفر برسد. ضمن اینکه حدود 30 درصد از این رشد، مرهون کاهش قیمت‌ جهانی و 70 درصد به‌دلیل افزایش تولید داخلی است.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود، به اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری در کشور اشاره کرد و افزود: اگرچه هدف‌گذاری برای سال گذشته تجهیز 200 هزارهکتار از اراضی کشاورزی بود، اما به‌دلیل محدودیت‌های مالی ناشی از کاهش قیمت نفت و درآمدهای ارزی این امر محقق نشد و تنها به 150 هزارهکتار بسنده کردیم. البته طبق برنامه‌ها پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری 250 هزارهکتار از اراضی تحت پوشش قرار بگیرند. دولت نیز برای چنین طرحی، تا 85 درصد هزینه‌ها را یارانه پرداخت می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی باز هم از مثال معروف خود در اثبات اهمیت گلخانه‌ها استفاده کرد و گفت: اکنون اگر تمام خیار تولیدی کشور از مزرعه به سمت گلخانه‌ها هدایت شود، حدود یک میلیارد مترمکعب، یعنی چهار برابر آب سد کرج در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد. بنابراین تأسیس گلخانه‌ها در اولویت قرار دارد که دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاران هیچ محدودیتی نخواهد داشت. ضمن اینکه در استفاده از بذور کم‌آب‌بر هم کارهایی انجام شده که به‌عنوان مثال، بذر جدید چغندرقند، مصرف آب را از 15 هزارمترمکعب به پنج‌هزار مترمکعب در هر هکتار و آن هم با آب سبز، کاهش داده است.

البته حجتی، به هم خوردن تعادل سفره‌های زیرزمینی را مربوط به سوءمدیریت‌های گذشته دانست و عنوان کرد: با این حال کشاورزان ما همیشه در تولید غذای کشور موفق بوده‌اند و اگر از همین منابعی که در اختیار داریم، به خوبی استفاده کنیم، نیازهای آبی کشور تأمین می‌شود.

به گفته وی، 10 درصد از مبلغ ریالی صندوق توسعه ملی، هر ساله سهم اجرای طرح‌های کشاورزی است که با کمک این صندوق و بانک‌ها تاکنون 200 هزارهکتار از طرح 550 هزارهکتاری خوزستان آماده شده و تا سال 96 حدود 320 هزار هکتار برای بهره‌برداری، تحویل داده خواهد شد.

آخرین و شاید مهم‌ترین مساله‌ای که وزیر جهاد کشاورزی به پرسش مجری برنامه پاسخ گفت، موضوع بیمه بود.

به گفته حجتی، بیمه در عرصه کشاورزی حمایتی است، نه تجاری. علاوه بر آن هیچ سرمایه‌ای مانند کشاورزی در معرض آسیب نیست. بنابراین لازم است که توجه جدی به این بخش لحاظ شود. البته اکنون کشاورز تنها 25 درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند و 75 درصد آن به عهده دولت است. به هر ترتیب، با وجود محدودیت‌های مالی، هزار میلیارد تومان برای این منظور ردیف بودجه تعریف شده که باید در اختیار تنها صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار بگیرد. در صورت تحقق این امر، کارها سهولت بیشتری خواهد یافت.

در نهایت این برنامه زنده تلویزیونی که تا پاسی از شب ادامه داشت، با اشاره حجتی به توفیق اخیر بخش کشاورزی در عمل به اقتصاد مقاومتی جمع‌بندی شد و وزیر گفت: این پیشگامی بخش کشاورزی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مرهون تلاش بهره‌برداران و حمایت‌های مجموعه دولت و مجلس است./

V-950119-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید