Iranian Agriculture News Agency

آغاز زایش حیات وحش در پارک ملی بمو

نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال جدید در استان فارس متولد شد.

آغاز زایش حیات وحش در پارک ملی بمو


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: فصل بهار زمان زایش وحوش در مناطق چهارگانه استان فارس است که ازجمله زایش حائز اهمیت قوچ و میش، کل و بز و آهوان و برخی از گوشتخواران و پرندگان در پارک ملی بمو، گوزن زرد در میانکتل ارژن و جبیر در نیریز و سایر حیوانات در مناطق حفاظت شده استان می‌توان نام برد.

حمزه ولوی افزود: به همین دلیل و به‌منظور جلوگیری از پراکنش وحوش در فصل زایمان و به‌منظور زادآوری حیات وحش، کنترل‌های مستمر و شبانه‌روزی ماموران اجرایی گارد محیط زیست هوشیارانه‌تر از قبل صورت می‌گیرد، تا فضای آرام و مطلوبی جهت زادآوری گونه‌ها فراهم شود.

وی از علاقه‌مندان و متقاضیان بازدید نیز درخواست کرد در این مدت از ورود به مناطق حساس خودداری کنند و به همین منظور از ورود افراد به زون‌های حساس پارک ملی بمو در جوار شهر شیراز نیز جلوگیری به‌عمل می‌آید و در صورت مشاهده ورود غیرقانونی به اماکن یادشده برخورد قاطع و قانونی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. همچنین با توجه به ممنوعیت بازدید تا پایان فصل زایمان مجوز بازدید از زون‌های حساس پارک ملی بمو و سایر مناطق حفاظت شده صادر نخواهد شد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، کلیه اقدامات پیشگیرانه در طول این مدت پیش‌بینی شده تا این مهمانان نو رسیده تنوع زیست محیطی استان، در امنیت و آرامش روزهای آغازین زندگیشان را بگذرانند.

ولوی با اظهار تأسف از ناآگاهی برخی افراد سودجو خاطرنشان کرد: در صورت جداسازی نوزاد حیوانات از والدینشان توسط شکارچیان و سودجویان در روزهای اول تولد، به‌شدت با اشخاصی که مبادرت به زنده‌گیری حیوانات می‌کنند و این عمل غیرعاطفی و غیرانسانی را انجام می‌دهند برخورد و آنها را تحویل مراجع قضایی خواهیم داد.

وی از تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت گوزن زرد میانکتل ارژن فارس خبر داد و تصریح کرد: به‌دنبال اقدامات حفاظتی و تحقیقاتی مناسب در این سایت و مناسب شدن وضعیت علوفه در سایت، گوزن زرد ایرانی کمی زودتر از فصل معمول زایمان در سال‌های گذشته متولد شد.

ولوی اظهار داشت: بر اساس شواهد موجود، استان فارس در گذشته یکی از زیستگاه‌های گوزن زرد ایرانی بوده که نقش گوزن زرد در حجاریهای تخت جمشید این موضوع را تأیید می‌کند.

گفتنی است، در رشته‌کوه‌های بخش غربی و جنوبی استان فارس، پوشش جنگلی نسبتاً خوبی جهت زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف وجود دارد.

گوزن زرد ایرانی از نظر ارزش حفاظتی جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض از سوی سازمان بین‌المللی حفظ حیات وحش قرار دارد. گوزن زرد ایرانی دارای جثه‌ای کوچک‌تر از مرال بوده و از شوکا نیز بزرگ‌تر است. گوزن نر در شرایط مناسب زیستی بین 80 تا 120 کیلوگرم وزن و بین 80 تا 100 سانتی متر ارتفاع دارد و گوزن زرد ماده از نرها کوچک‌تر است و شاخ ندارد. رنگ گوزن زرد ایرانی مخلوطی از قرمز و زرد با لکه‌های سفید منظم است که در فصول مختلف سال تغییرات جزئی پیدا می‌کند. طول عمر گوزن زرد به‌طور طبیعی بین 14 تا 16 سال است، گوزن زرد علف‌خوار، سرشاخه‌خوار و نشخوارکننده است./

C-950120-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید