Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران فارس در گفتگو با ایانا:

میانگین برداشت پنبه با ارقام ترکیه‌ای به پنج تن رسید/ پنبه در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید سیستمی دیده شود

پنبه به‌عنوان یکی از محصولات دارای مزیت نسبی و ارزش افزوده در اقتصاد کشاورزی شناخته شده است و تجربه نشان داد با افزایش قیمت خرید تضمینی و اختصاص یارانه از سوی دولت نمی‌توان به توسعه کشت پنبه دست یافت؛ لذا پنبه در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید به‌صورت سیستمی دیده شود.

میانگین برداشت پنبه با ارقام ترکیه‌ای به پنج تن رسید/ پنبه در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید سیستمی دیده شود

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران فارس امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: پنبه به‌عنوان یکی از محصولات دارای قابلیت تعریف فرصت‌های شغلی بی‌شمار و ارزآور در دنیا شناخته شده و در صورتی که در قواره‌های اقتصادی تعریف شود، می‌تواند به‌عنوان یک محصول اقتصادی مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و سهم قابل توجهی در اقتصاد غیرنفتی ایفا کند.

علی‌محمد انصاری افزود: پنبه در چارچوب اقتصاد مقاومتی می‌تواند به‌عنوان یکی از محصولات کشاورزی که دارای بازار اقتصادی مناسبی است، شناخته شود، به شرط آنکه در یک ساختار اقتصادی و با استفاده از ظرفیت تحقیقاتی و ابزارهای حمایتی دولت مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی وش پنبه به هیچ عنوان نمی‌تواند منجر به توسعه کشت پنبه شود و همچنین پرداخت یارانه از سوی دولت نیز راهکار مؤثری برای حمایت از طلای سفید ایرانی نیست، اما به‌نظر می‌رسد با افزایش تناژ و تغییر ارقام پنبه و به‌کارگیری مکانیزاسیون جدید می‌توان کشت پنبه را به کشت اقتصادی مبدل کرد.

انصاری ادامه داد: طی سال‌های گذشته دولت تلاش کرد با در نظر گرفتن قیمت خرید تضمینی نسبتاً مناسب به کمک پنبه‌کاران آید، اما بالاتر رفتن قیمت پنبه ایرانی نسبت به قیمت‌های جهانی باعث شد تا صنایع پنبه‌پاک‌کنی و نساجی از محصول ایرانی استفاده نکند و مایحتاج خود را از بازارهای بین‌المللی تأمین کند.

وی تصریح کرد: ماجرا به این نقطه نیز ختم نشد و با تنزل قیمت‌های جهانی نفت و پایین آمدن قیمت مصنوعات نساجی، صنایع تلاش کردند به جای پنبه از الیاف مصنوعی نظیر وسکوز استفاده کنند و سطح واردات پنبه خود را کاهش دهند؛ بنابراین سال گذشته با تولید 55 هزار تنی پنبه محلوج و نیاز 120 هزار تنی صنایع نساجی، پنبه کمی وارد کشور شد و صنایع ترجیح دادند از الیاف مصنوعی استفاده کنند.


نگاه سیستمی به پنبه تنها فرمول اقتصادی کردن کشت پنبه

کارشناس بخش کشاورزی یادآور شد: نگاهی به وضعیت تولید پنبه و صنایع نساجی در کشور ترکیه که دارای اقلیم مشابهی با کشور ما است، نشان می‌دهد این کشور طی سال‌های 79 تا 94 شمسی تغییرات زیادی داشته است.

انصاری تأکید کرد: در سال 79 که اینجانب از مزارع پنبه ترکیه بازدید کردم، مزارع شبیه مزارع ایران و به شکل سنتی اداره می‌شد، اما در سال‌های 92 و 94، مزارع به شکل کاملاً مکانیزه در اراضی تسطیح‌شده قرار داشتند و به شکل زنجیره‌ای، صنایع پنبه‌پاک‌کنی و صنایع نساجی در کنار مزارع به فعالیت ادامه می‌دادند. استفاده از ارقام تجاری با تناژ بالا از مهم‌ترین اقداماتی بود که طی سال‌های گذشته کشور ترکیه مورد تأکید قرار داده و اکنون شاهد آن هستیم که بهترین پارچه‌های دنیا از نوع ژین در داخل این کشور تولید می‌شود و کشاورزی پنبه به‌عنوان یک حلقه‌های رابط پنبه‌پاک‌کنی و صنایع نساجی به‌صورت سیستمی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: اقتصاد کشور ترکیه از محل صنایع نساجی و توسعه کشت پنبه میلیاردها دلار برآورد شده و محصولات تولیدی ترکیه اکنون در همه دنیا شناخته شده است.


میانگین برداشت پنبه با ارقام ترکی به پنج تن رسید

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران فارس گفت: تولیدکنندگان پنبه سال گذشته با وارد کردن بذر از کشور ترکیه توانستند در مزارع پایلوت استان فارس، میانگین تولید را از 3.2 تن در هکتار به پنج تن برسانند.

انصاری در پایان افزود: میانگین برداشت در کشور 2.5 تن است و در صورت افزایش میانگین برداشت و تغییر ارقام، به‌آسانی می‌تواند تا چهار تن افزایش پیدا کند و ضمن کاهش هزینه‌های تمام‌شده کشاورز که می‌تواند تأمین نهاده‌های مورد نیاز باشد، کشت پنبه را نیز تجاری کند./

F-950121-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید