Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران در گفتگو با ایانا:

صادرات دام زنده از دو روز پیش آزاد شد/ اختلاف نظر دو تشکل درباره ممنوعیت صادرات

طبق قولی که مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران به ایانا داده بود، صادرات دام زنده با شروع سال جدید آغاز شد، اما علت اصلی ممنوعیت صادرات، مسئله‌ای است که دو تشکل در آن اختلاف نظر دارند.

صادرات دام زنده از دو روز پیش آزاد شد/ اختلاف نظر دو تشکل درباره ممنوعیت صادرات

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره صادرات دام به کشورهای همسایه گفت: از روز پنج‌شنبه هفته گذشته تجار می‌توانند دام زنده را به کشورهای خریدار صادر کنند.

منصور پوریان با اشاره به اینکه صادرات این محصول از دی‌ماه سال گذشته ممنوع شده بود، افزود: این مسئله تنها به دلیل بروز تب‌برفکی در کشور اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که سازمان دامپزشکی کشور با سازمان‌های جهانی همکاری می‌کند، باید از شفافیت لازم برخوردار بوده و تمام بیماری‌هایی را که شیوع پیدا می‌کنند، گزارش کند. بنابراین درست از زمانی که خبر بیماری تب‌برفکی منتشر شد، کشورهای مشتری، ممنوعیت ورود دام زنده از ایران را اعلام کردند.

به اعتقاد رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، این ممنوعیت هیچ ربطی به سایست‌گذاری یا تصمیم‌گیری مسئولان اتحادیه یا حتی وزارت جهاد کشاورزی ندارد و تنها انتشار بیماری باعث صدور این ممنوعیت شد. ضمن اینکه کویت هم هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به دامپزشکی، ورود دام از ایران، ارمنستان و عربستان را آزاد کرد؛ کشوری که بیش از 90درصد دام زنده مورد نیاز خود را از ایران تأمین می‌کند.

پوریان ادامه داد: با نزدیک شدن به روزهای گرم سال، دیگر نگرانی از بابت شیوع تب‌برفکی از بین رفته و تردد دام مشکلی ندارد.

به گفته وی، اتحادیه دامداران می‌خواهد از این فرصت استفاده کند و این ممنوعیت را به نام خود بزند؛ زیرا با این روش قصد دارد در مسائل تجاری دخالت کند، اما همه اسناد و مدارک، خلاف آن را ثابت می‌کنند و هیچ دلیلی به جز بیماری تب‌برفکی نمی‌تواند عامل ممنوعیت صادرات باشد.

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران چندی پیش در گفتگویی مفصل با ایانا، اظهار داشت: درباره صادرات باید اعتراف کرد که این موضوع جزو سیاست‌های کلان دامپروری کشور بود و مسئولان با در نظر گرفتن برخی ملاحظات، حدود دو ماه پیش از عید نوروز، ترمز صادرات دام زنده را کشیدند که البته کاری شایسته و به‌جا بود./

V-950121-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید