Iranian Agriculture News Agency

امضای تفاهم‌نامه پرورش ماهیان خاویاری بین سازمان شیلات ایران و بنیاد مستضفان

با هدف حمایت از توسعه پرورش ماهیان خاویاری، افزایش اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان دانشگاهی و همچنین حفظ ذخایر ملی خاویار تفاهم‌نامه چندجانبه‌ای را با سازمان‌های ذی‌ربط مانند سازمان شیلات ایران امضا کرد.

امضای تفاهم‌نامه پرورش ماهیان خاویاری بین سازمان شیلات ایران و بنیاد مستضفان


به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان شیلات ایران بنیاد مستضعفان، این تفاهم‌نامه با حضور محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات، بین بنیاد علوی، شرکت مادرتخصصی کشاورزی و دامپروری بنیاد، بانک سینا، سازمان شیلات ایران، استانداری‌های گیلان، مازندران و گلستان با هدف توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور منعقد شده است.

مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه توسعه پرورش ماهیان خاویاری، ایجاد اشتغال و جذب دانش‌آموختگان در این عرصه تولیدی، کاهش فشار صید ذخایر طبیعی از طریق تولید در مزارع پرورشی، توسعه صادرات و افزایش سهم ایران در بازارهای بین‌المللی، ارتقای توان فنی و کارشناسی متناسب با نیاز بخش خصوصی است.

ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالیانه 20 تن گوشت و 500 کیلوگرم خاویار توسط افراد حقیقی و حقوقی از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

دریای خزر در میان منابع آبی جهان به‌دلیل وسعت و حوزه‌های آبریز گسترده در موقعیتی بی‌نظیر است و متأسفانه به‌دلیل صید بی‌رویه، ورود آلودگی‌های شهری و صنعتی (هیدروکربورهای نفتی، فلزات سنگین، سموم نباتی کلره و فسفره)، ارتباط نداشتن دریا با آب‌های باز و اقیانوس‌ها، عدم رعایت قوانین ماهیگیری مسئولانه و رژیم حقوقی مشترک، اجرا نشدن قوانین، از بین رفتن بسترهای تخم‌ریزی، دسترسی نداشتن ماهی به محل‌های اصلی تخم‌ریزی و کاهش آب رودخانه‌ها ذخایر برخی ماهیان این دریا ازجمله ماهیان خاویاری به‌شدت کاهش پیدا کرده و این طرح می‌تواند در حفظ منابع این ماهیان در دریای خزر بسیار تأثیرگذار شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید