Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهوری قزاقستان به ایران سفر می‌کند

امضای 9 سند همکاری و 40 تفاهم‌نامه اقتصادی، کشاورزی و بانکی میان ایران و قزاقستان

به دعوت رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، رئیس جمهوری قزاقستان در رأس یک هیأت عالی‌رتبه 23 و 24 فروردین‌ماه امسال به ایران سفر می‌کند.

امضای 9 سند همکاری و 40 تفاهم‌نامه اقتصادی، کشاورزی و بانکی میان ایران و قزاقستان


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در سفر دوروزه سلطان نظربایف که با هدف تحکیم و گسترش روابط اقتصادی ایران و قزاقستان صورت می‌گیرد، قرار است، 9 سند همکاری میان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، 37 تفاهم‌نامه و قرار داد توسط بخش‌های خصوصی و دو تفاهم‌نامه میان بانک‌های مرکزی و بانک‌های ملی دو کشور امضا شود.

اسناد همکاری‌های دستگاه‌های دولتی ایران و قزاقستان در زمینه‌هایی همچون کشاورزی، تجارت، حمل و نقل، فناوری، صنعت، بانکی، انرژی، توسعه سرمایه‌گذاری، انتقال محکومین به حبس و کشتیرانی منعقد خواهد شد.

37 تفاهم‌نامه و قرارداد که به امضای بخش‌های خصوصی دو کشور می‌رسد در زمینه‌های مختلف ازجمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی، صنعت، معدن، سرمایه‌گذاری و انرژی پیش‌بینی شده است.

همچنین یک سند نظارتی میان بانک‌های مرکزی دو کشور و یک تفاهم‌نامه میان بانک ملی ایران و بانک ملی قزاقستان به امضا می‌رسد.

در این سفر، تفاهم‌نامه‌ای میان صندوق توسعه ملی ایران و صندوق توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان منعقد می‌شود.

انعقاد تفاهم‌نامه‌های بانکی و صندوق توسعه سرمایه‌گذاری به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های همکاری‌های اقتصادی دو کشور صورت می‌گیرد.

بر پایه این گزارش، رئیس جمهوری قزاقستان در سفر به تهران، علاوه بر دیدارها و ملاقات‌های جداگانه با مقامات عالی ایران، در نشست فعالان اقتصادی دو کشور شرکت می‌کند.

تعدادی از تفاهم‌ها و قراردادهای تنظیم‌شده برای امضا در این سفر، ماحصل چهاردهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و قزاقستان و پیگیری دبیرخانه این کمیسیون است.

انتظار می‌رود با سفر نظربایف به ایران، در پانزدهمین اجلاس مشترک اقتصادی دو کشور که طی سال جاری در تهران و با ریاست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شود، گام‌های بلندتری برای اجرایی شدن تفاهم‌ها برداشته شود.

گفتنی است، از زمان واگذاری ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان به محمود حجتی، روابط دو کشور در بخش کشاورزی رو به گسترش گذاشته و چند پروژه سرمایه‌گذاری در ایران و قزاقستان در زمینه احداث گلخانه، ایجاد مجتمع‌های کشتارگاهی، کشت فراسرزمینی در استان‌های قزاقستان و توسعه باغ‌ها شکل گرفته است.

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان در مهرماه سال گذشته در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید