Iranian Agriculture News Agency

سرمایه‌گذاری مشترک ایران و آلمان در صنایع بخش کشاورزی کلید خورد/ ایران از آلمان حلقه مادری بوقلمون وارد می‌کند

در پیشنهادات هیأت همراه آلمانی با معاونان و مسئولان کشاورزی ایران، نیاز لزوم سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه همکاری در صنایع وابسته کشاورزی مورد تأکید قرار گرفت.

سرمایه‌گذاری مشترک ایران و آلمان در صنایع بخش کشاورزی کلید خورد/ ایران از آلمان حلقه مادری بوقلمون وارد می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در راستای توسعه همکاری‌های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان، نشست مشترک وزرای کشاورزی ایران و آلمان از امروز در محل سازمان بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد و معاون بهبود تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی به ارائه چند پیشنهاد پرداخت و گفت: هماهنگی‌های لازم برای نمایشگاه شیراز تنظیم شده است که امید می‌رود طرح‌های ارائه‌شده، موجبات افزایش عملکرد و محصولات کشاورزی را فراهم آورد و انتظار داریم که در موضوع‌های همکاری همچون محصولات گندم، جو، تریتیکاله و کلزا بتوانیم با شرکت‌های آلمانی تبادلات خوبی داشته باشیم که منجر به ارتقاء دانش فنی، دسترسی به ارقام جدید مناسب و افزایش عملکرد توأم با ارتقاء کیفیت باشد.

عباس کشاورز افزود: استفاده از سموم کاراتر و کم‌مصرف‌تر برای بخش کشاورزی با توجه به سابقه خوبی که از کییت سموم آلمانی سراغ داریم، از دیگر پیشنهادات ما است که امیدواریم با توافقات جدید بتوانیم موجبات گسترش همکاری‌ها را فراهم آوریم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولیدکننده بذر گندم و کلزا در ایران نیز آماده همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های آلمانی هستند که امیدواریم این موضوع مورد حمایت وزارت کشاورزی آلمان قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی موضوع تغییر اقلیم و تأثیر آن بر بخش کشاورزی را از توافقات نشست اخیر برشمرد و ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که دولت آلمان کمک کند در یک پروژه مشترک بتوانیم تأثیر اقلیم بر بخش کشاورزی را مورد مطالعه قرار دهیم.

کشاورز تصریح کرد: نشست‌هایی در نمایشگاه پیش روی شیراز با شرکت‌های آلمانی حاضر در آن خواهیم داشت که امیدواریم بتوانیم در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات کشور آلمان در عرصه‌های کشاورزی خودمان بیشتر بهره ببریم.

وی یادآور شد: انتقال تکنولوژی، ساخت و معرفی ادوات پیشرفته به‌ویژه برای محصولات صنعتی در راستای کشاورزی پایدار، از دیگر پیشنهادهای این بخش است که امید می‌رود همکاری‌های وسیع‌تری آغاز شود.


تمایل برای تجارب خوب آلمانی‌ها در زمینه سموم کم‌خطر

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به سابقه همکاری‌های تحقیقاتی خوبی که در گذشته با کشور آلمان داشته اشاره کرد و گفت: محققان آلمانی در تحقیقات کشاورزی ایران در بخش‌هایی همچون گیاه‌پزشکی تأثیرگذار بوده‌اند و امیدواریم که همکاری‌ها بین محققان دو کشور ادامه یابد.

اسکندر زند افزود: امید می‌رود که همکاری‌های رسمی گسترش یابد و یکی از زمینه‌های همکاری، آموزش‌های کوتاه‌مدت برای محققان ایرانی است که در قالب فرصت‌های مطالعاتی می‌توانند به فراگیری مطالب جدید بپردازند.

وی زمینه دوم همکاری را کاربرد صحیح سموم کشاورزی برشمرد و خاطرنشان کرد: تجارب خوبی در این زمینه وجود دارد و امیدواریم همکاری در استفاده از سموم کم‌خطر و بیولوژیک ادامه یابد.

زند ادامه داد: تمایل داریم اقدامات به‌نژادی برای مناطق سرد به‌ویژه محصول کلزا تبادل شود و علاوه بر آن همکاری در زمینه تولید محصولات ارگانیک و تأیید برای صادرات آنها اجرایی شود.

وی تصریح کرد: تحقیقات در زمینه گیاهان دارویی با توجه به گستردگی این گیاهان در کشور و استقبال جهانی از مواد مؤثره آنها از دیگر درخواست‌های این بخش است که امید می‌رود در زمینه استحصال مواد مؤثره، بسته‌بندی، تحقیقات و صادرات، تبادل تجارب بیشتری انجام شود.


واردات حلقه مادری بوقلمون از آلمان در دستور کار است

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز از تجارب خوب همکاری‌های ایران و آلمان در زمینه دام خبر داد و اظهار داشت: در بخش‌های دام و طیور تعدادی از تولیدکنندگان ایرانی از جوجه‌های گوشتی خاطره خوشی از آلمان در زمان شرکت ایران و آلمان دارند؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر جوجه گوشتی بوقلمون را از آلمان وارد می‌کنیم و به‌دنبال آن هستیم که حلقه مادر بوقلمون را در کشور داشته باشیم.

حسن رکنی یادآور شد: در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و فعالیت‌های مربوط به اصلاح نژاد و تغذیه دام خواهان استمرار ارتباطات هستیم.

وی تأکید کرد: در زمینه مواد پروتئینی، تجارب خوبی از سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و آلمان داریم که امیدواریم این تجارب امکان صادرات بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات را نیز فراهم آورد.

رکنی در پایان سخنان خود افزود: امکان صادرات بیشتر محصولات فوق با سرمایه‌گذاری‌های مشترک قوت می‌گیرد و علاوه بر آن، در زمینه چرم، پوست و... امکان همکاری‌های بیشتر وجود دارد.


منتظر سرمایه‌گذاران آلمانی برای گسترش صنعت داروسازی هستیم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این نشست گفت: در شرایط فعلی، ایران از کشور آلمان داروهای دام، طیور، واکسن، غلات دامی، تخم‌مرغ نطقه‌دار و جوجه بوقلمون وارد می‌کند و انتظار سازمان دامپزشکی آن است که بتوانیم درباره تولید دارو به‌ویژه واکسن‌های دام و طیور با سرمایه‌گذاری‌های مشترک همکاری داشته باشیم.

مهدی خلج خاطرنشان کرد: به‌طور خاص در صنعت داروسازی امیدواریم که شاهد گسترش همکاری‌ها باشیم و بتوانیم سرمایه‌گذاران خوبی را در این بخش جذب کنیم.

وی ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع و رفرنس دامی در کشور آلمان است که امیدواریم زمینه مشترک همکاری بین دو کشور فراهم شود.

خلج تصریح کرد: بعضی شرکت‌های ایرانی و دامداران ما مذاکراتی را در زمینه گاو نر ژنومیک و سمینتال ارائه کرده‌اند که امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه در زمینه الزامات بهداشتی بتوانیم تبادلات خوبی داشته باشیم.

وی یادآور شد: برای اتصال اطلاعات، یک فوکال‌پوینت در گذشته ارائه شده که هنوز پاسخی از این جهت دریافت نشده است که امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه، رسیدگی به مسئله فوق تسریع شود.


آمادگی بانک کشاورزی برای خدمات متقابل بانکی با آلمان

نماینده بانک کشاورزی نیز اظهار داشت: تمام برنامه‌های ارائه‌شده نیازمند تأمین مالی و اعتبار است که امیدواریم بانک کشاورزی بتواند با ارائه خدمات مالی و فاینانس، رقابت مطمئنی را در این بخش رقم بزند.

روح‌الله خدارحمی تأکید کرد: بانک کشاورزی با 80 سال سابقه فعالیت مستمر، آمادگی دارد در زمینه برنامه‌های فوق در کنار بانک‌های آلمانی فعالیت کند.

وی همچنین افزود: پیشنهاد می‌کنیم که در تفاهم‌نامه‌ها و توافقات اعمال‌شده، ظرفیت‌های مناسبی برای فاینانس و تبادلات اقتصادی دو کشور منعقد شود.

خدارحمی خاطرنشان کرد: آمادگی بانک کشاورزی برای خدمات متقابل بانکی با فعالان اقتصادی آلمان و ایران با بهترین استاندارد فراهم است.


افزایش همکاری‌های دو کشور برای تبادل تجارب

همچنین نماینده انجمن کشاورزی آلمان در این نشست درباره فعالیت‌های بخش خود گفت: نیازمند اطلاعاتی هستیم تا بتوانیم در جهت افزایش همکاری‌های دو کشور فعالیت داشته باشیم.

مانفرد نوسل ( Manfred Nussel ) پیشنهاد داد که در زمینه گندم و سایر غلات اطلاعات بیشتری در اختیار قرار گرفته شود تا بتوانیم به بهترین نتیجه برسیم.


نیازمند حمایت از سرمایه‌گذاران و تضمین هستیم

در ادامه، نماینده انجمن ماشین‌آلات کشاورزی کشور آلمان نیز اظهار داشت: این شرکت ( CLAAS ) از سال 1970 میلادی در ایران حضور داشته و محصولات خود را ارائه می‌دهد و از آنجا که کیفیت بالا هدف ماست، استفاده از تجهیزات پیشرفته، پیش‌نیاز کشاورزی پایدار است و تلاش می‌کنیم که در این زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی آلمان را که جزو پیشرفته‌ترین‌ها در سطح جهان است، به ایران ارائه دهیم.

لوتر کریسزان ( Lothar H.Kriszun ) ادامه داد: مایل هستیم که توانایی در زمینه ماشین‌آلات را انتقال دهیم و تولیدات غذایی و کشاورزی با کمترین هزینه‌ها اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه صنایع ماشین‌آلات آلمان عمدتاً شرکت‌های متوسط و خانگی است تصریح کرد: نیازمند حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش و تضمین‌های مناسب هستیم تا بتوانیم ماشین‌آلات صنعتی آلمان را به ایران وارد کنیم.

کریسزان به چند موضوع اشاره کرد و یادآور شد: به‌صورت مشترک باید بتوانیم برای تأمین بازار ماشین‌آلات کشاورزی جلسات بیشتری را برگزار کنیم و علاوه بر آن، آموزش و انتقال دانش به‌ویژه در خدمات پس از فروش ادوات را داشته باشیم.

وی تأکید کرد: باید شرایطی را فراهم آوریم که کشاورزان بتوانند تأمین مالی ادوات مورد نیازشان را فراهم آورند.


سمینتال و هلشتاین جزو بهترین نژادهای دنیا است

نماینده انجمن پرورش‌دهندگان دام در کشور آلمان نیز گفت: زمینه‌های زیادی برای پرورش دام و اسپرم‌گیری از آنها در کشور آلمان وجود دارد و نژادهای سمینتال و هلشتاین جزو بهترین نژادهای آلمانی در دنیا است که علاقه‌مند هستیم در این زمینه همکاری‌های مشترک با دامداران ایرانی داشته باشیم.

جوزف هانن افزود: توسعه همکاری‌ها در زمینه محصولات دامی و صادرات محصولات دامپزشکی از فرصت‌هایی است که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

تبادل اطلاعات، نیازمند چارچوب سیاسی قابل اعتماد است

در پایان نماینده کشاورزان آلمان به دستیابی کشاورزان آلمانی در فناوری‌های جدیدی در حوزه بذر اشاره کرد و اظهار داشت: علاقه‌مندی زیادی برای معرفی این فناوری‌ها به کشاورزان ایرانی داریم.

وی تبادل اطلاعات را نیازمند یک چارچوب سیاسی قابل اعتماد بر شمرد و ادامه داد: باید یک برنامه حمایتی با شرایط آزاد برای همگان فراهم آید تا بتوانیم در فضایی آرام تبادل اطلاعات داشته باشیم.

این کشاورز آلمانی خاطرنشان کرد: یک بانک کشاورزی در آلمان وجود دارد که برنامه حمایتی از کشاورزان را انجام می‌دهد و امیدواریم این شرایط برای کشاورزان ایرانی نیز به‌وجود آید.

لازم به ذکر است، وزیر کشاورزی و غذای آلمان به همراه هیأت همراه از عصر امروز به‌صورت نشست‌های جداگانه با مسئولان بخش‌های مختلف دامپزشکی، تحقیقات، بذر و نهال و... گفتگوهای رودررویی خواهند داشت تا زمینه‌های همکاری بیشتری فراهم آید./

M-950122-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید