Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس تغذیه دام به ایانا خبر داد:

ترکیدن حباب قیمت یونجه با واردات این محصول

طبق آخرین اطلاعاتی که از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی منتشر شد، قرار است نخستین محموله یونجه اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری از اسپانیا وارد کشور شود. به عقیده بیشتر کارشناسان، چنین اتفاقی می‌تواند آثاری مثبت ازجمله شکستن قیمت این محصول را به همراه داشته باشد.

ترکیدن حباب قیمت یونجه با واردات این محصول


یکی از کارشناسان تغذیه دام کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره واردات یونجه گفت: این موضوع می‌تواند حباب قیمتی ایجاد شده در کشور برای این محصول را از بین برده و در واقعی شدن نرخ‌ها مؤثر باشد.

مهدی دهقان‌بنادکی با اشاره به بحران کم‌آبی که کشور با آن روبه‌رو است، افزود: به‌دلیل مشکلاتی که در راه تولید این محصول در داخل وجود دارد، روزبه‌روز شرایط بر کشاورزان سخت‌تر می‌شود و به همین دلیل قیمت آن نیز به تناسب کمبودهایی که پیش آمده، افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین واردات این محصول نه‌تنها به نوعی واردات آب مجازی نیز تلقی می‌شود، بلکه نیاز داخل را با کمک تولید داخل تأمین و قیمت‌ها را واقعی‌تر می‌کند.

به گفته این کارشناس، به‌طور کلی دو علوفه خشبی مهم برای تغذیه نشخوارکنندگان وجود دارد که یونجه و ذرت سیلویی نامیده می‌شود. ممکن است بتوان در آینده ذرت سیلویی را نیز وارد کرد، اما مانند یونجه صرفه اقتصادی ندارد؛ زیرا 700 تا 800 کیلوگرم از یک تن از این محصول، آب است و تنها 20 تا 30درصد ماده خشک دارد، این در حالی است که 90 درصد یونجه را ماده خشک تشکیل می‌دهد./

V-950122-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید